TEST: Mazda CX-30 Skyactiv-G122 AWD – Japonský žralok útočí v prémiových vodách
Mnohí si myslia, že Mazda CX-30 je nástupcom Mazdy CX-3, no nie je to tak. Mazda nechcela nahradiť stále úspešnú Mazdu CX-3 a tak sa rozhodla o zlatú strednú cestu. Tou je veľkostný kompromis medzi CX-3 a CX-5. A môžeme teda povedať, že ide o úplne nové auto.
Nám sa vďaka spoločnosti Alteria Motor Žilina, autorizovanému dílerovi Mazda, podarilo uskutočniť prvý domáci test tejto novinky.
Dizajnovo sa nezaprie jazyk Kodo, ktorý je pre nové Mazdy typický. Otázka na zamyslenie. Aj vám sa podobá predná maska Mazdy zboku na žraloka? (Píšťe do komentára) Nie je žiadnym tajomstvom, že nový crossover využíva rovnakú platformu Skyactiv-Vehicle Architecture, ako nová Mazda 3. Zdieľajú spolu aj niektoré dizajnové prvky, ale stále sa nedá povedať, že ide iba o zvýšenú trojku. Ako som už spomínal, ide o veľkostný kompromis medzi CX-3 a CX-5, takže pochopiteľne je nová Mazda CX-30 od CX-3 o pár centimetrov väčšia. Konkrétne je o 120 mm dlhšia ( 4395 mm ), o 30 mm širšia (1795 mm), o 5 mm vyššia ( 1540 mm) a rázvor náprav narástol o 85 mm ( 2655 mm ). Narástla aj svetlá výška podvozka a to o 25 mm ( 175 mm). Za mňa vyzerá CX-30 ohromne skvele. Veľmi sa mi páči spojenie dynamických tvarov a elegancie.
Čo sa motorizácií týka, na výber máte dve benzínové a jednu dieselovú. Nami testované auto malo pod kapotou základný benzínový motor Skyactiv-G122 a teda atmosférický dvojliter s pohonom oboch náprav a 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Ako už názov jednotky napovedá, výkon je 90 kW/122 koní a krútiaci moment 213 Nm. Okamžite, čo som ako prvé postrehol, bolo lepšie odhlučnenie oproti Mazde 3. Aj keď ide o základ, motor poskytuje dostatočnú dynamiku. Neohúri, ale ani nesklame. Obzvlášť musím pochváliť automatickú prevodovku, ktorá radí tak dobre, že ak sa na to špeciálne nesústredíte, nemáte ani šancu postrehnúť kedy preradí. Naopak v športovom režime dokáže dať o sebe vedieť. Hlavne, keď zošliapnete plynový pedál na podlahu otáčky okamžite vystrelia hore a atmosférický motor sa nechá točiť takmer až po obmedzovač. Vtedy už aj do interiéru preniká výrazný zvuk motora. Skrátka, tento agregát má radšej pokojnejšiu a ustálenú jazdu. V tomto prípade sa vám odmení príjemnou spotrebou na úrovni okolo 6,8 litra. Ak máte o niečo ťažšiu nohu, tak počítajte s o liter väčšou spotrebou.
Ako je už u Mazdy zvykom, hlavnou doménou je podvozok. Ten je mimochodom v CX-30 skvelý. Je o niečo mäkší ako v trojke, ale stále ideálne naladený aj na naše rozbité cesty. Hravo si poradí takmer s každou väčšou nerovnosťou. Čo je trochu paradox, ale myslím si, že sa to oplatí spomenúť je, že som CX-30 zobral na rovnaký testovací okruh ako BMW 745 Le a musím povedať, že podvozok Mazdy niektoré nerovnosti vyžehlil lepšie. Sám som bol milo prekvapený a týmto si ma nová CX-30 získala. Samozrejme, netreba očakávať športové jazdné vlastnosti, ako má Mazda 3, predsa len ide o crossover s vyšším ťažiskom a podvozkom naladeným na pohodlie. Nesklame však ani v zákrutách, kde je síce cítiť mierne náklony, ale na pomery svojej triedy ide stále o nadštandardné schopnosti. Riadenie je rovnako veľmi príjemné a dokáže sa prispôsobiť jazde. Čo by som však ocenil sú ostrejšie brzdy, treba sa s nimi naučiť pracovať. Ak by som mal jazdné vlastnosti zhrnúť, tak si dovolím povedať, že v tejto triede kraľuje Mazda CX-30.
Po technologickej stránke tu máme vyspelé auto, ktoré je pripravené ochrániť a uľahčiť život svojej posádke. Nechýba tu sledovanie mŕtveho uhla, udržiavanie v pruhoch, adaptívny tempomat, asistent brzdenia, Full Led svetlá a mnoho ďalších. Čo ma úplne dostalo je 360° kamera s rozlíšením, aké nájdete v top modeloch prémiových značiek. Nájdeme tu aj head up displej premietaný na čelnom skle a dokonalú audio sústavu BOSE s 12-timi reproduktormi.
Interiér je síce CTRL C -> CTRL V z Mazdy 3, ale je dokonalý. Všetko, čoho sa dotknete, na čo sa pozriete, je prémiové. Použité materiály a spracovanie je úplne top. Kožou obšitú palubnú dosku nemajú ani niektoré prémiovky s raz takou cenovkou. Interiér ma posadil na zadok a naozaj tu nie je čo vytknúť, klobúk dole pred Mazdou. Konečne tu nájdeme veľký 8,8 palcový displej s novým systémom. Ten predošlý som kritizoval, že je zbytočne zložitý, tento mi zase príde až príliš jednoduchý. Chcelo by to premakanejšiu domovskú obrazovku a nejaké tie animácie. Je to iba môj rozmaznaný názor, samozrejme, väčšine zákazníkov to bude vyhovovať. Priestorovo je na tom CX-30 podstatne lepšie, ako CX-3. Či už s miestom pre posádku, alebo batožinu. Mimochodom, batožinový priestor oproti CX-3 ponúka o 80 litrov ( 430 litrov ) viac priestoru.
Asi každého zaujíma cenovka tohto auta. Štartuje na sume
21 390 €. Mazda nastolila veľmi rozumnú cenovú politiku. Príplatková výbava nie je žiadna, ale máme tu možnosť prikúpiť si pakety a teda balíky výbavy. Rozhodne odporúčam priplatiť si 2 600 € za pakety Paket Sound+Style+Safety, ktoré vám spríjemnia a zjednoduchšia život. Iba dodám, že náš testovací model bol v absolútnej top výbave a teda cenovka sa vyšplhala na 32 865 €, čo mi príde stále veľmi rozumná cena, vzhľadom na to, čo všetko tu nájdete.
Ak by sme sa mali pozrieť na priamu konkurenciu, napadá ma VW T-Roc. Pri priamom porovnaní mi VW príde ako chudobný príbuzný, ale za viac peňazí.
Ak sa vám zdá, že som používal až príliš superlatív, neváhajte a navštívte autorizovaného dílera Mazdy, Alteria Motor Žilina, kde si túto skvelú CX-30 môžete vyskúšať.
Záver:
Vždy, keď sa už blíži koniec roka, snažím sa zrekapitulovať si ho celý a vybrať si nejaké moje Auto roka. Zatiaľ môžem povedať, že to vyhráva Mazda CX-30. Hlavne za to, ako sa Mazda lusknutím prstov posunula. Aj keď sú rôzne dohady, či Mazda je, alebo nie je prémiová značka, za mňa tam CX-30 rozhodne patrí, pretože dokáže byť aj v týchto vodách výrovnaným, ak nie aj lepším súperom.