TEST: Peugeot 3008 GT- Džentlmen z Francúzska

Peugeotu sa s modelom 3008 tento rok podarilo vo svete automobilov šokovať. Spomedzi silných a hlavne prémiových značiek získal prestížne ocenenie Európske auto roka. Ide o prvé SUV nesúce toto ocenenie. Nám sa na test dostala do rúk vrcholná verzia tohto modelu GT. Pri písmenkách GT nečakajte nič športové. Ide o označenie pestrej, najvyššej výbavy.
Čo musím Peugeotu uznať je, že oproti predchodcovi nová 3008 vyzerá naozaj skvele. Hlavne v našej výbave a farebnej dvojkombinácii nemám čo vytknúť. Možno chrómu bolo použitého až príliš veľa, ale to záleží samozrejme od vkusu zákazníka. Už na prvý pohľad 3008 GT pôsobí svalnato, robustne a terénne. Svetlá výška 219 mm to len potvrdzuje.
Verziu GT dostanete iba s jedným motorom a to s dieslovým 2-litrom BlueHdi s výkonom 133 kW/180 koní a 400 Nm točivého momentu. Tento agregát je spriahnutý výhradne so 6-stupňovým automatom. Musím povedať, že ide v celku o vydarený motor. Je kultivovaný a pomerne úsporný. Čo sa dynamiky týka, tak tá zodpovedá technickým parametrom. Prevodovka radí rýchlo a hladko, ale niekedy zbytočne váha, hlavne pri kickdowne. S týmto autom dokážete jazdiť svižne, ale na nejakú športovú jazdu zabudnite. Aj keď nemôžem povedať, že nejaká ta radosť z jazdy tam nebola. Vozidlo je vybavené tlačidlom SPORT, ktoré po stlačení jemne zmení charakteristiku auta. Stuhne riadenie, zmení sa odozva na plynový pedál a prevodovka drží motor vo vyšších otáčkach.  Čo výrazne cítiť je zmena zvukového prejavu. O tú sa stará sound generátor. Práve zvuk v  športovom režime sa niekomu môže zdať až prehnane drsný. Zaujímavosťou je, že aj keď jazdíte dynamicky, spotreba sa mení iba nepatrne. Môžeme hovoriť o desatinách litra na 100 km. S 3008 GT som počas testovacieho týždňa jazdil v rozmedzí od 6,8 po 7,5 litra na 100 km, čo je na auto týchto parametrov a rozmerov skvelá hodnota. Peugeot potvrdil, že dieslové agregáty jednoducho robiť vie.
O európskom aute roka som sa už vyjadril, že vyzerá robustne a terénne. Je tu však jeden háčik. Peugeot 3008 by som prirovnal ku klasickému internetovému “hejterovi”, ktorý sa síce snaží pôsobiť drsne, ale skutočnosť je iná. Asi najväčším sklamaním pri tomto aute je pre mňa absencia pohonu 4×4. Dokonca pohon oboch náprav si nemôžete ani priplatiť. Je veľmi smutné, že auto, ktoré spĺňa všetky predpoklady na to, aby zvládlo aj náročnejší terén, je odsúdené pasovať sa iba s obrubníkmi v meste.  Peugeot síce ponúka akúsi pseudo náhradu v podobe systému ALLGRIP, s ktorým si môžete zvoliť na akom povrchu sa práve nachádzate. Či už je to blato, piesok alebo sneh. V každom prípade je to iba niečo viac ako trakčná kontrola takže s 3008 GT sa vyberiete tak maximálne na lúku  alebo štrkovú cestu. Oveľa lepšie sa 3008 cíti na kvalitnej ceste. Väčšie nerovnosti je pomerne cítiť, ale vo všeobecnosti ide o komfortné a príjemné auto, či už na okreskách, alebo na diaľnici. Motor ponúka slušnú dynamiku. Ak si budete chcieť zajazdiť vo vyšších tempách, je potrebné sa naučiť pracovať s prevodovkou. Pretože ako som už spomínal, hlavne pri dynamickejšej jazde zbytočne zmätkuje. Na druhej strane, pri pokojnej jazde radí presne vtedy ako má. Čo prospieva aj dobrej hospodárnosti.
Ako je pri koncerne PSA zvykom, aj tento Francúz prináša riešenia, ktoré nikde inde nenájdete. Ako prvé udrie do očí miniatúrny skosený volant, s ktorým sa však veľmi dobre manévruje. Ak presadnete z bežného auta, budete si chvíľu musieť zvykať. Ďalším zaujímavým riešením je otáčkomer otáčajúci sa v protismere, ako sme zvyknutí. Určite musím spomenúť virtuálne budíky, ktoré Peugeot nazýva iKokpit. 12,3” displej je dobre čitateľný a ponúka všetky potrebné informácie a nastavenia. Čo mne osobne prekážalo je, že pri ideálnom nastavení sedadla a volantu som aj napriek malému a skosenému volantu videl asi iba polovicu displeja. Stredový dotykový displej je vhodne umiestnený a dobre sa ovláda. Akurát odozva je mierne spomalená. Z asistenčných systémov tu nájdeme štandard, ako napríklad: sledovanie mŕtveho uhla, adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdných pruhoch a podobne. Nechýba ani parkovací asistent. Už v základe výbavy GT dostanete aj veľmi dobré automatické full LED svetlá. Čo musím určite vyzdvihnúť sú integrované tri vône, ktoré si môžete meniť podľa nálady. V aute vytvárajú naozaj príjemnú atmosféru.
Veľkou dominantou auta je interiér, ktorý je naozaj jedinečný a fascinujúci. Použité materiály a spracovanie sú na vysokej úrovni. Stredový panel pripomínajúci klavír sa mne osobne ohromne páči. Ale čo som si v tomto aute užíval asi najviac sú dokonalé predné sedadlá s masážnou funkciou. Naozaj, sedadlá sú ozdobou 3008 GT. Sú extrémne pohodlné a zároveň skvele držia telo v zákrutách. Masážne sedadlá v aute moc neuznávam, ale tu sa podarili naozaj na výbornú. Podarilo sa to i so zväčšovaním vnútorného priestoru. Na predných a zadných sedadlách je miesto aj pre vyšších pasažierov. Objem batožinového priestoru 520 litrov potvrdzuje, že ide o naozaj plnohodnotné rodinné auto.
Cena základnej verzie začína na 19 990 €. Výbava GT štartuje na cene 34 890 €. Keď pripočítame všetky príplatky, ktoré v našom aute boli, dostávame sa na sumu 39 090 €.

Záver: 
Po týždni strávenom s týmto autom musím skonštatovať, že ocenenie európskeho auta roka si 3008 zaslúžila. Som presvedčený, že ak pokukujete po tomto aute, tak absencia pohonu 4X4 vás neodradí. Veď predsa, ak hľadáte auto do terénu určite nesiahnete po Peugeote. Áno, určite by to bolo pre 3008 iba plus, ale Peugeot to z nejakého dôvodu tak nechcel a rozhodol sa ísť svojou vlastnou cestou. My sa s tým musíme len zmieriť. Ale keď sa nad tým teraz tak zamyslím, tohto francúzskeho gentlemana by bol aj hriech zašpiniť.
Galéria: