Otravný, no mimoriadne dôležitý – Safety Car
Pri súboji dvoch monopostov v rýchlosti viac ako 300 km/h stačí drobný kontakt a obe autá sa rozbijú na drobné kúsky. Okolie samotnej trate je plné karbónových úlomkov a najčastejšie v ochranných bariérách nájdeme aj oba zničené monoposty. Pokiaľ ide o priveľmi závažnú nehodu, alebo je trať značne znečistená, vysiela riaditeľstvo pretekov do akcie bezpečnostné vozidlo – Safety Car.
Safety Car (SC) je auto, ktorého účelom je obmedzenie rýchlosti ostatných účastníkov pretekov až do chvíle, kým sú podmienky na trati bezpečné. Najžiarivejší lesk má vo Formule 1, kde ho od minulého roka predstavuje Mercedes AMG GT R. Stuttgartská automobilka poskytla pre všetky preteky sezóny doteraz najsilnejšiu verziu tohto vozidla. Výkon nového „strieborného šípu“ je 585 koní a maximálna rýchlosť je 318 km/h. Za volantom tejto “beštie” sedí od roku 2000 Nemec Bernd Mayländer so spolujazdcom Richardom Darkerom.
“Mojou úlohou je viesť štartovné pole po celom okruhu a v nebezpečných úsekoch znížiť rýchlosť tak, aby nedošlo k žiadnemu ohrozeniu jazdcov. O vyslaní na trať rozhoduje riaditeľ pretekov a ten určuje aj moment, kedy ju opustím,” hovorí Bernd Mayländer, ktorého úlohou je v podstate „len“ šoférovanie. Spolujazdec Richard Darker zase udržiava rádiový kontakt s vedením pretekov a sleduje situáciu aj pomocou dvoch iPadov – v ľavom má priamy prenos, v pravom stav monopostov.
„Na okruh prichádzame väčšinou v stredu večer. Jedným z privilégií Safety Caru je to, že každý víkend sme prvé auto, ktoré na trať vyrazí. Robíme testy či už samotného okruhu, GPS systému, rádiového spojenia alebo kamier. Počas tréningov nie sme k dispozícii a ak sa stane niečo nebezpečné, celá časť sa jednoducho zastaví,” prezradil Mayländer, ktorý si vo vedení štartovného poľa odkrútil už viac ako 700 kôl. Viem, že vyzeráme na obrazovkách dosť pomaly, ale napríklad na rovinke v Monze ideme rýchlosťou až 280 km/h. Tým chcem povedať, že na to tlačím tak moc, ako mi to auto dovoľuje.”
Rýchlosť bezpečnostného vozidla je dôležitá najmä pre teplotu bŕzd a pneumatík monopostov, ktoré sú zoradené za ním. Pokiaľ by hodnota tepelného stavu klesla na príliš nízko, autá sa stanú horšie ovládateľné a jazdci rovnako stratia dôležitú priľnavosť. Riešením je nutné zahrievanie. Piloti na to využívajú pomyselný slalom, kedy s autom rýchlo menia smer a tým sa si udržujú potrebné hodnoty. Aj keď ide o rutinný manéver, chybička sa vie pritrafiť a monopost môže skončiť v ochrannej bariére. Presne to sa prihodilo pilotovi Haasu Romainovi Grosjeanovi, ktorý to počas jazdy za SC napálil priamo do steny mestského okruhu Veľkej ceny Azerbajdžanu.
Safety Car sa vo Formule 1 po prvýkrát predstavil v roku 1973 na Veľkej cene Kanady. Predstavovalo ho žlté Porsche 914. Potom však nasledovalo obdobie 20 rokoch, kedy bezpečnostné vozidlo na trati nevychádzalo a do kolotoča “kráľovnej motošportu” sa vrátilo až na Veľkej cene Veľkej Británie v roku 1993. Tri roky na to sa automobilka Mercedes stala oficiálnym dodávateľom týchto vozidiel a za 22 rokov predstavila jedenásť rôznych modelov Safety Caru.
Jazdci sú o vyslaní SC informovaní viacerými spôsobmi. Traťoví maršáli mávajú žltými vlajkami, informačné panely okolo trate blikajú na žlto s písmenami SC a rovnaké upozornenie sa objaví aj na volante. K tomu všetkému ešte príde aj hlásenie od vedenia tímu. Novinkou posledných sezón je Virtual Safety Car (VSC), ktorý je akýmsi medzi stupienkom pri žltých vlajkách a samotným výjazdom SC. V takomto prípade jazdci znížia čiastočne svoju rýchlosť a dodržujú predpísané rozostupy. Samozrejme počas VSC alebo samotného SC či len signalizácie žltých vlajok je zakázané predbiehanie.
Opomenúť nesmieme ani menšieho brata Safety Caru, ktorým je Medical Car – teda auto zdravotníkov. Toto vozidlo je rovnako v réžii Mercedesu, ktorý na tieto účely poskytol Mercedes AMG C63 S s výkonom 510 koní. Lekári v ňom majú k dispozícii kufor s objemom 490 litrov, v ktorom je pripravená celá ich výbava vrátane defibrilátora či prístroja pomáhajúceho dýchať.