TEST: Ford Fiesta ST Line – Vyčnieva z davu

Ford Fiesta patrí k najpredávanejším malým hatchback-om na trhu. Niet sa čomu diviť, 42-ročná história tohto modelu hovorí za všetko. Osobne sa priznám, že čo sa Fiesty týka, dlhé roky som ju v ponuke Fordu skôr prehliadal. Okrem verzie ST vo mne nevzbudzovala žiadne emócie. Tento rok  na náš trh dorazila 7-ma generácia Fiesty a ja som si povedal, že jej dám šancu.

 

Keď som ju prvýkrát uvidel vo verzii ST a vo farbe Race Red, niečo sa vo mne pohlo. Aj keď sa na oko môže zdať, že Fiesta prešla iba veľkou omladzovacou kúrou, v skutočnosti je to celkom iné auto. Zásadne sa zmenil interiér, narástla o pár centimetrov a vyzerá proste jedinečne. Výbava ST Line jej dodáva šmrnc, ktorý sa snaží prilákať aj mužských zákazníkov. V mojom prípade sa jej to jednoznačne podarilo.

 

 

Ešte väčšie prekvapenie pre mňa bolo, že pod kapotou sa nachádza najsilnejší litrový trojvalec EcoBoost s výkonom 103 kW/ 140 koní spriahnutý výhradne so 6-stupňovým manuálom.  Asi prvé auto, u ktorého som nemal predsudky, že pod kapotou je trojvalec, pretože viem, že Ford tieto trojvalce robí jednoducho dobre. A čo vám poviem, 140 koní s takýmto malým autom robí naozaj divy.  Motor má pružný charakter a ak chcete slušnú dynamiku, musíte ho “chytiť pod krk”. Ale to mu vôbec neprekáža. Povedal by som, že si to doslova pýta. Aj zvukový prejav je vo vyšších otáčkach príjemný. Naopak, ak chcete jazdiť pokojne, nebudete o ňom počuť. Na kľudnú jazdu je odhlučnenie na vysokej úrovni. Trochu som sa obával jazdy na diaľnici, ale Fiesta opäť nesklamala a dokázala, že je naozaj všestranná. Jednoducho auto, ktoré sa vám snaží vyhovieť vo všetkom. Dokonca aj v otázke spotreby paliva. Najčastejšia hodnota, ktorá mi svietila na prístrojovom paneli bola 6,3 litra na 100 km. Keď som sa snažil, dokázal som jazdiť aj s o liter menšou spotrebou. A zase naopak, keď som to hrotil, o liter s väčšou spotrebou. Tak či tak sú to hodnoty, ktoré rozhodne nesklamú.

 

 

Kapitolou samou o sebe je podvozok, ktorého hravosť by ste u konkurencie hľadali len veľmi márne. Nepamätám si auto v tejto triede, s ktorým by bola taká radosť jazdiť. Aj na nerovnostiach sa správa veľmi dobre. Pri väčších výmoľoch sa žiaľ do interiéru nejaký ten otras prenesie. Svoju zásluhu na tom určite majú 17” disky, ktoré na druhú stranu vyzerajú excelentne. Ako som už spomínal, podvozok Fiesty je skvelý, ale čo by som uvítal je komunikatívnejšie riadenie a kratšie dráhy radenia. Inak musím povedať, že s týmto chutným autíčkom som si až nad moje očakávania veľmi dobre porozumel a bola to pre mňa radosť s ním jazdiť.

 

 

S novou generáciou prichádza aj slušná nálož asistenčných systémov a technológii. Stavím sa, že v aute tejto triedy by ste to určite nečakali. Klasikou ostáva sledovanie dopravných značiek, mŕtveho uhla a systém udržiavania v jazdnom pruhu. Nájdeme tu tiež adaptívny tempomat, parkovací asistent (dokonca aj s výjazdom z parkovacieho miesta), sledovanie a výstraha na prichádzajúci objekt pri vycúvavaní z parkovacieho miesta. Chcel som si vyskúšať aj nové príplatkové Full LED svetlá, ale žiaľ v našom testovacom aute sa nenachádzali. Čo tu však bolo priplatené a rovno ma to aj rozsekalo, je prémiový audio systém Bang & Olufsen s výkonom 675W a desiatimi reproduktormi plus subwoofer. Extrémna nálož na tak malé auto, čo poviete? Asi všetkých vás zaujíma nový infotainment Sync 3. Ak sa naučíte od slova do slova české príkazy, tak auto na ne reaguje vcelku dobre a výrazne vám to uľahčí život. Samotný systém určite urobil krok vpred, ale stále to nie je také, ako by som si predstavoval. Treba si naň určite zvyknúť a zžiť sa s ním.

 

 

 Nový interiér je od základu prekopaný a pôsobí veľmi “fresh” dojmom. Presne takým, ako by som si na auto v tejto triede predstavoval. Samozrejme, výrobca si mohol odpustiť aspoň niektoré tvrdé plasty. Taktiež by som ocenil o niečo viac prepracované budíky. Ale na druhú stranu, čo sa týka praktickosti pre vodiča je to zvládnuté dobre. Chválim množstvo odkladacích priestorov a pohodlné športové sedadlá. Keď už sme pri pohodlí, spomeniem, že na zadných sedadlách je oproti predchádzajúcej generácii podstatne viac miesta, no stále nie toľko, aby sa mohli plnohodnotne odviesť 4 dospelí ľudia aj na väčšiu vzdialenosť.  Ale to sa od tohto auta ani neočakáva, predsa len, ak hľadáte rodinné auto musíte ísť tak či tak o triedu vyššie. Ani objem batožinového priestoru 285 litrov nie je ktovie ako rodinný, ale na nákupné tašky by mal hravo postačiť.

 


 

Cena nového Fordu Fiesta začína na 10 690€. Keď si pridáme výbavu ST Line, najvýkonnejší motor a zopár príplatkov dostávame sa na sumu 20 310€. Treba podotknúť, že pri kúpe Fordu Fiesta nemusíte riešiť servis, pretože ho máte na 5 rokov zadarmo.

 

Záver:
Ford Fiesta je auto, nad ktorým som dlho ohŕňal nos. Možno to bolo aj preto, že som dlho nemal príležitosť si ho vyskúšať. Ako sa hovorí: ,,Neskúsiš, nevieš,,. Jedno však viem určite. Keď som prvý krát uvidel Fiestu 7-mej generácie vo výbave ST Line, okamžite sme si padli do oka. To auto je jednoducho sympatické a mne osobne vždy zlepšilo deň a aj svojimi jazdnými vlastnosťami vyčarilo úsmev (už teraz sa neviem dočkať na test Fiesty ST :-)). Mnohým z vás sa môže zdať, že Ford Fiesta je vyložene auto pre baby.Mňa Fiesta presvedčila o tom, že to tak vôbec nemusí byť. Ak však hľadáte kompaktné mestské autíčko pre svoju ženskú polovičku a náhodou by ste siahli po konfigurácii, ktorú som mal na test ja, nezaručujem vám, že v ňom nebudete chcieť jazdiť častejšia ako ona.  🙂