Mitsubishi Eclipse. Auto, ktoré bolo detským snom nejedeného chlapca. Aj keď už sa táto legenda viac ako 7 rokov nevyrába, stále u mnohých autičkárov toto slovné spojenie rezonuje ako synonymum niečoho športového. Automobilka Mitsubishi to dobre vie a preto sa rozhodla na tomto názve postaviť svoj marketing. Keďže žije v rokoch, kde sú SUV absolútny trhák, stačilo ku slovu Eclipse pridať slovo Cross a o senzáciu bolo postarané. Mnohí fanúšikovia nad menom nového SUV nešetrili kritikou. Automobilka však deklaruje, že nejde iba o marketingový ťah, ale označenie Eclipse si toto SUV zaslúži. Poďme sa teda na to pozrieť.
Dizajnovo je toto auto niekde úplne inde, ako sme u tejto japonskej automobilky zvyknutí. Jeho vzhľad rozprúdil medzi automobilovými nadšencami veľkú vlnu vášnivých diskusií a niet sa čomu diviť. Eclipse Cross by som nazval exibicionistom, pretože púta pohľady všade, kde sa s ním pohnete. Veľmi sa mi páči ohromne masívna predná časť s peknými Full LED svetlami a chromovými doplnkami. Jemne zvažujúca sa strecha od B stĺpika dáva Eclipsu Cross nádych coupé. Zadná časť už je vec vkusu. Mne osobne moc nerezala. Aj keď musím priznať, že zadné svetlá odkazujúce na legendárny Eclipse vyzerajú v tme naozaj dobre.
Čo sa týka palety motorov, tak tu si hlavu rozhodne lámať nemusíte. Eclipse Cross má v ponuke iba jeden a to prepĺňaný benzínový štvorvalec 1.5T Mivec s výkonom 120 kW/163 koní a točivým momentom 250 Nm. Vybrať si môžete medzi manuálnou 6 stupňovou prevodovkou a 8 stupňovou CVT-čkou. Taktiež máte na výber medzi pohonom iba predných kolies, alebo pohonom oboch náprav S-AWC. My sme na test dostali model s pohonom 4×4 s automatickou CVT prevodovkou. Ako prvé sa vyjadrím k motoru. Je to novinka z dielne Mitsubishi a ako je o tejto automobilke známe, s motormi to jednoducho vie. Inak to nie je ani v tomto prípade. Má pružný charakter. Je príjemne kultivovaný a tichý. Na bežné jazdenie ponúka dostatok dynamiky. Maximálny točivý moment 250 Nm. je cítiť už od nejakých 1800 otáčok, až do zhruba 4500 ot. Motor spolupracuje s CVT prevodovkou s prednastavenými 8 stupňami. Ja osobne CVT prevodovky nemám rád, ale táto mi až tak nevadila. Snaží sa správať ako klasická automatická prevodovka, ale ten CVT podpis tam jednoducho je. Cítiť to hlavne pri agresívnejšej jazde. Na druhú stranu, veľmi dobre pracuje v teréne. Vďaka nej si dokážete veľmi pekne dávkovať výkon. Môže sa zdať, že CVT prevodovky majú za úlohu znížiť spotrebu, ale opak je pravdou. Počas testu mi na palubnom počítači najčastejšie svietilo číslo 9,5 litra na 100 km. Okrem režimu Normal si môžete ešte zvoliť režim Eco. V takom prípade dokážete spotrebu o nejaké to decko znížiť.
Čo sa podvozku týka, je veľmi dobre komfortne naladený. Aj napriek 18” diskom mu v tomto smere nemám čo vyčítať. Čakal som však, že bude o niečo tuhší. Na môj vkus sa pri svižnejšej jazde v zákrutách dosť nakláňa. Preto mu aj najlepšie vyhovuje pohodové tempo. V takomto prípade je to príjemný spoločník na každý deň, v každom ročnom období. Koniec koncov, na to je toto auto určené. Uspokojiť hlavné potreby rodiny. Aj keď netvrdím, že by sa s ním vôbec nedalo zabaviť. Ale jednoducho nemá športové ambície. A po pravde som to od neho ani neočakával. To, čo som však očakával a pri každom teste Mitsubishi sa na to obzvlášť teším sú terénne schopnosti. Pohon 4×4 je v Eclipse Cross naozaj inteligentný. Vybrať si môžete z troch režimov štvorkolky podľa aktuálnych adhéznych podmienok. Zvoliť si môžete režim Snow, Grawel a Lock. Skúšal som prudké stúpania a kríženie náprav počas dažďa na dosť podmáčanej lúke. Aj napriek letným pneumatikám sa Mitsubishi dokázalo doslova vyhrabať z každej prekážky, ktorú som si preň pripravil. Netreba sa báť ho trochu viac preplynovať a dokážete s ním prejsť toho naozaj dosť.
Zaujímavosťou je, že už v základe dostanete množstvo asistenčných systémov. Od výbavy Intense máte k dispozícii aj sledovanie mŕtveho uhla, asistent zmeny jazdného pruhu a systém sledovania dopravnej situácie za vozidlom pri cúvaní. Nechýba ani 360° kamera, ktorej rozlíšenie nie je nejako extra oslnivé, ale určite pomôže. Nájdeme tu aj Head up displej. Riešený je však klasickým premietaním na plastový štít. Za zmienku určite stojí prémiový audio systém Rockford Fosgate. Jeho zvuk je naozaj oslnivý, avšak k dispozícii je iba v najvyššej výbave Instyle.
Čo dodať k interiéru? Ak by išlo o akúkoľvek inú značku v tomto segmente, asi by som nešetril kritikou. Ale pri Mitsubishi musím chváliť, pretože to je na pomery tejto značky evolúcia. Kvalita spracovania interiéru bola pri tejto značke vždy samozrejmosť. Rovnako to je aj teraz. Taktiež sa miestami zlepšila kvalita použitých materiálov. Na pohľad vyzerá tento kokpit naozaj veľmi dobre. Dominantou je 7” dotykový displej, ktorý je pekne vysunutý. Toto riešenie poznáme napríklad z BMW. Ovládať ho okrem dotyku môžete aj touchpadom. Dá sa na to rýchlo zvyknúť. Jeho najväčšiu chybou je jeho prílišná jednoduchosť a to, že neponúka slovenský a ani český jazyk. Na šťastie podporuje funkciu Apple CarPlay a Android Auto. Grafika a možnosti nastavenia tiež nie sú nejako oslnivé. Ale oceňujem ťah Mitsubishi, že sa rozhodli posunúť vpred a toto je naozaj pekný začiatok. Priestoru pre posádku ponúka tak akurát. Nastupovanie je pohodlné. A aj napriek zvažujúcej sa streche si dozadu pohodlne sadnú dvaja dospelí ľudia. Môj skromný odhad je do 185 cm. 🙂 Priznám sa, že od batožinového priestoru som čakal o niečo viac litrov. V základnom rozložení posuvných zadných sedadiel ponúka 341 litrov a maximálne dokážete z neho dostať 531 litrov (ak si zakúpite sadu na zväčšenie batožinového priestoru)
Eclipse Cross chce zaujať aj cenou. Preto štartuje už na 19 990€. Vďaka výbornej cenovej politike dostanete toto zaujímavé SUV v plnej ,,palbe,, za cenu tesne pod 30 000€. Myslím si, že ide stále o priateľnú sumu.
Záver:
Som veľmi rád, že Mitsubishi konečne prišlo s niečim novým. Mitsubishi Eclipse Cross určite nie je pre každého. Zákazníci značky Mitsubishi sú veľmi špecifická skupina ľudí. Rozmýšľajú inak a ich hodnoty sú posunuté niekde úplne inde. Aj preto som presvedčený, že Eclipse Cross si získa veľa spokojných majiteľov. Každopádne, tejto japonskej značke držím palce a dúfam, že Eclipse Cross je štartom do niečoho nového, lepšieho.
Galéria: