TEST: MINI Clubman SD – S-ko pre šetrných

O tom, že značka Mini je ikona sa nemusíme ani baviť. Automobilka si už od svojho vzniku prakticky až do dnes ide vlastnú ligu. A môžeme povedať, že pod krídlami BMW sa jej to darí. Jedným z takých áut je aj Mini Clubman. Keby toto auto predstavila hocijaká iná automobilka, pravdepodobne by to neprešlo. Lenže keď ide o Mini, presne takéto typy jedinečných vozidiel sú očakávané. A my sme mali možnosť si Mini Clubman vo verzii SD vyskúšať.

 

 

Po dizajnovej stránke je pri pohľade spredu okamžite jasné, že ide o Mini. Keď sa pozrieme zboku, vidíme siluetu combi a zozadu je to akási dodávka s dvojkrídlovými dverami. Stretol som sa s názormi, že vyzerá ako športový „pohrebák“. Mne sa Clubman ako celok páči, zadné dvojkrídlové dvere sú originálne, no ku praktickosti sa ešte dostaneme.
Už podľa označenia na prednej maske viete, že ide o verziu S. Ale až nad zadným nárazníkom sa nachádza pravé označenie SD, čo znamená, že pod kapotou máme najsilnejší diesel z ponuky.

 

 

Ide o 4-valec s výkonom 140 kW/190 koní a krútiacim momentom 400 Nm. Mimochodom, tento motor poznáme z BMW pod označením 20d. Označenie S nám napovedá, že ide o športovú verziu. Po zošliapnutí plynového pedála 8-stupňový automat okamžite reaguje, rýchlo podradzuje do optimálnych otáčok a vysoký krútiaci moment vás zatlačí do sedadla. Musím povedať, že pocitová dynamika je lepšia, ako udáva výrobca. Obzvlášť v režime Sport auto ihneď reaguje na plyn. Áno, chýba tu zvuk z výfukov ako pri benzínovej verzii. Ale aspoň čiastočne to kompenzuje zvuk z reproduktorov. Na druhú stranu, motor je dobre odhlučnený a menej skúsený šofér by si možno ani nevšimol, že pod kapotou je diesel. Poviete si, kto by si dal do Mini diesel. Túto otázku som si kládol aj ja. Po celom teste mi z toho vzišlo jediné. Spotreba a dojazd. Na okreskách viete bez problémov jazdiť na hodnote okolo piatich litrov. Aj na diaľnici sa viete držať pod 6-timi litrami na 100 km. Po celom teste sa mi spotreba ustálila na hodnote 6,3 litra a boli v tom okresky, dynamická jazda, mesto a 400 km na diaľnici. Za mňa úžasná hodnota, vzhľadom na rozmery a výkon auta.

 

 

Čo je však hlavnou doménou Mini je podvozok a jeho motokárové vlastnosti. Pri Clubmane sa môže zdať, že ide o akýsi rodinný model Mini, ale to nemení nič na tom, že DNA bola zachovaná. S Clubmanom je radosť jazdiť. Podvozok je naladený tuhšie, vďaka čomu pôsobí sebaisto, no stále je dostatočne komfortný aj na nekvalitnejšom asfalte. Do zákrut sa vrhá ako skutočné Mini, nepociťujete žiadne náklony karosérie, riadenie je tuhé a komunikatívne. V spojení so silným naftovým agregátom a pohonom iba predných kolies Clubman trhá asfalt aj bez vypnutej stabilizácie. Áno, je to až nečakane zábavné auto. Tie emócie, ktoré sprostredkúva sú hlavným dôvodom, prečo ľudia milujú Mini. To je však jedna strana mince. Po perfektnom povození sa, môžete bez problémov zobrať štvorčlennú rodinu na pokojný výlet. To je zmyslom Clubmana.

 

 

Ak sa zaujímate o značku Mini, v interiéri vás nič neprekvapí. Dlhodobo si udržiava svoj charakteristický jedinečný dizajn a to je len dobre. Stredovej časti dominuje displej osadený do kruhovej konzoly, kde bol kedysi osadený veľký tachometer, zachované sú ovládacie prvky pripomínajúce tie v lietadle. Vau, ďakujem, že je to tak. Čo však musím skritizovať a rovno aj úplne odsúdiť je akýsi lacný prístrojový panel pred vodičom, ktorý je škaredý, má hrozné rozlíšenie a najradšej by som ho odtiaľ odtrhol. Mini sa snažilo o akúsi modernizáciu, ale v tomto prípade to vôbec nevyšlo. Malo radšej zostať pri klasických budíkoch, ktoré pôsobili aspoň športovo. Druhou vecou, čo musím zhejtovať, a čo do tejto cenovej kategórie áut a v súčasnosti už rozhodne nepatrí, je head-up displej premietaný na vysúvacie plastové sklíčko. Toto naozaj nie. Škoda, lebo interiér aj vďaka kvalitným materiálom a spracovaniu vyzerá skvelo a naozaj hodnotne. Mini Clubman by chcel byť rodinnou alternatívou, čo by sa mu priestorom pre posádku aj podarilo, lebo priestoru je aj na zadných sedadlách dostatok. S batožinovým priestorom je to však už horšie. Vzhľadom na na tvar karosérie som očakával jednoducho viac. Hodnota 360 litrov je priemerom aj v triede hatchbackov. Štvorčlenná rodina sa tu na menší výlet pobalí, ale na rodinnú dovolenku to bude potrebovať veľký skill.

 

Záver:

 

Mini Clubman SD je ako každé Mini jedinečné a na ceste nepriehľadnuteľné. Okrem výzoru si zachováva aj jazdné vlastnosti, ktoré vám zaručia radosť z jazdy a úsmev na tvári. To všetko v praktickejšom balení. Či sa do verzie S hodí diesel? Myslím si, že pre tých, čo oželejú športový zvuk je to skvelá varianta medzi dobrou hospodárnosťou, dlhým dojazdom a športovou jazdou. Vybrať si môže každý. Mini sa však nekupuje rozumom, ale srdcom. Pretože Mini je ikona.

 

Galéria: