Mini Countryman je kompaktný crossover, ktorý svoju cestu odštartoval na ženevskom autosalóne, v roku 2010. Bolo to najdlhšie a prvé 5-dvérové Mini v histórii značky. V roku 2017 prišla na trh druhá generácia a v súčastnosti sa Countryman teší veľkej obľube. Keďže jar je už za dverami a pomaly, ale isto sa začína otepľovať, pripravil som si pre milovníkov kempovania zaujímavú možnosť.
Pri pohľade na Countryman je vám okamžite jasné, že ide o značku Mini. Aj keď je to kompaktné SUV, stále si zachováva črty charakteristické pre túto legendárnu značku. Ak ste videli skvelý film Lúpež po taliansky, určite viete, že jednou takou črtou sú aj príplatkové biele pásy na kapote, ktoré sa mi extrémne páčia rovnako, ako celé auto. Kam sa s Mini pohnete, tam púta pohľady a náš testovaný kúsok s ,,čudom,, na streche rovno dva krát. Ale k tomu sa ešte dostaneme.
Nejedného automobilového fanúšika zamrazí, keď počuje slovo trojvalec. Musíme sa však zmieriť s tým, že žijeme v dobe downsizingu a lepšie to už nebude. Ak už iste tušíte, aj pod kapotou nášho Mini bije trojvalcové srdce. Ide o preplňovanú 1,5-ku TwinPower Turbo s výkonom 100 kW/136 koní a točivým momentom 220 Nm ( ide o najslabšiu motorizáciu ). To, že ide o trojvalec spoznáte asi iba pri zvuku vo vyšších otáčkach. Skutočne ide o veľmi podarený motor. Sám pred sebou som si uznal, že táto motorizácia by mi na každodenné používanie stačila. Motor ponúka slušnú dynamiku a pružnosť, obzvlášť v športovom režime aj napriek veľkému boxu na streche, ktorý zvyšuje odpor vzduchu a pridáva na hmotnosti 60 kg. Ale aj tak ma Countryman s týmto motorom bavil. Pochváliť musím tiež 6-stupňovú automatickú prevodovku Steptronic. Zaujímavá je aj spotreba. Pri pokojnej jazde v režime Green (eco) sa viete dostať aj pod 6 litrov. Na diaľnici sa pri priemernej rýchlosti 140 km/h dostanete na 9,5 litra. Som presvedčený o tom, že bez boxu na streche spotreba na diaľnici môže klesnúť aj o liter.
Aj keď je Countryman je rodinné SUV, stále má v sebe hravosť Mini. A tá hravosť je veľmi špecifická, dovolím si tvrdiť, že v takejto podobe vám ju dokáže podať jedine Mini. Toto auto má aj napriek svojej výške rado zákruty a dá sa s ním výborne zabaviť. Podvozok je už v normálnom nastavení tuhší, ale stále veľmi komfortný. Ak však budete mať chuť pritvrdiť, vďaka adaptívnym tlmičom to nebude problém. Ten motokárový charakter tu stále je.
Dostávame sa do interiéru, ktorý vás taktiež dostane svojím prevedením. Opäť jednoznačne odkazuje na svojich predchodcov, akurát v modernom prevedení. Chváliť musím použité kvalitné materiály a spracovanie. Všetko je na pohľad a dotyk veľmi príjemné a tráviť čas v tomto aute je radosť. Taktiež za zachovanie jedinečných ovládacích prvkov veľký palec hore. Toto zažijete iba v Mini. V stredovej časti sa nachádza 6,5” displej s vysokým rozlíšením a keďže Mini patrí pod krídla BMW, nechýba podarený systém iDrive. Jediné, čo by som tu vytkol, sú historicky pôsobiace analógové budíky pred vodičom a head up displej premietajúci sa na plastovej tabličke. Predpokladám, že v dohľadnej dobe by mohol prísť facelift. Verím, že Mini na tom zapracuje a bude to dokonalé. Keďže tu máme najväčšie Mini všetkých čias, určite vás zaujíma priestor. Ten je skutočne veľmi slušný a ani väčšie osoby sa zadných sedadiel nemusia báť. Poteší aj objem batožinového priestoru 450 litrov.
Domov si môžete urobiť všade
A konečne sa dostávame ku strešnému boxu, ktorý nesie názov AUTOHOME. Je to úplná novinka, vďaka ktorej môžete svoje Mini hocikde odstaviť a pohodlne sa vyspať. Otvorenie stanu je veľmi jednoduché. Stačí iba uvolniť 3 plastové poistky a vďaka vzperám sa stan už sám rozloží. Celé otvorenie trvá asi 20 sekúnd. Vo vnútri sa nachádza ľahučký skladací rebrík, po ktorom sa pohodlne dostanete do stanu. Vo vnútri nájdete skutočne pohodlný matrac, na ktorom sa bez problémov vyspia dve dospelé osoby a pokojne aj jedno dieťa. Po stenách stanu nájdeme rôzne odkladacie vrecká a LED svetielka. Keďže strecha je z plastu a látka je nepremokavá, nemusíte sa báť ani dažďa. Skladanie je o niečo málo náročnejšie. Treba potiahnúť dve šnúry vpredu a vzadu, ktorými stan stiahnete a plastovými poistkami ho utiahnete. Sámému mi to celé trvalo menej ako 3 minúty. Celkovo AUTOHOME hodnotím, ako veľmi praktické a pohodlné riešenie pre ľudí milujúcich kempovanie. Určite má veľkú budúcnosť. Nevýhody, ktoré v tom vidím sú dve. Prvou je zabezpečenie. Ak auto necháte zaparkované niekde v noci na parkovisku, môže sa nájsť vynaliezavý bezdomovec, ktorý si stan otvorí a vyspí sa v ňom do rúžova. Vždy, keď som ráno prichádzal k autu, v hlave mi išla táto verzia. Poslednou nevýhodou je jeho cena. AUTOHOME v čiernej farbe vás vyjde na 3 080 €. V bielej farbe 2 840 €. Každopádne, tento produkt vrelo odporúčam.
Ešte doplním, že Mini Countryman so zloženým stanom nepresahuje výšku dva metre, takže sa nemusíte báť ani podzemných garáži. Výrobca udáva maximálnu povolenú rýchlosť so stanom 130 km/h. Už pri stodesine je aerodynamicý hluk dosť počuť. Mne to zvedavosť nedala a vyskúšal som aj rýchlosť 150 km/h. Vzhľadom na to, že bolo vtedy dosť veterno, očakával som, že pri takejto rýchlosti bude veľký strešný box narúšať smerovú stabilitu. Ale na prekvapenie Countryman si išiel, ako keby na streche ani nič nemal. Akurát ten hluk. Ale nie je to nič, čo by nevyriešila skvelá audio sústava Harman Kardon. 😀
Cena testovaného Mini Countryman sa dostala na sumu 43 730 €.
Záver:
Mini je legendárna automobilka, po ktorej človek siahne z presvedčenia a jednoducho preto, že sa chce odlíšiť a chce sa páčiť. Countryman ako najväčšie Mini všetkých čias ma presvedčilo, že aj rodinné auto môže byť štýlové a áno, je naozaj rodinné. Ponúka komfort SUV a jazdné vlastnosti motokári. Jednoducho je to auto, s ktorým si viem s radosťou predstaviť jazdiť počas celého roka. AUTOHOME je pri Countrymane bonus, ktorý verím, že si nájde svojich fanúšikov aj na Slovensku. Skutočne to má niečo do seba.
Galéria: