TEST: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi – Šliape na päty prémiovkám

Nie je žiadnym tajomstvom, že Hyundai Santa Fe je vlajkovou loďou kórejskej značky Hyundai. Prvá generácia tohto rodinného SUV prišla na trh už v roku 2001 a minulý rok bola predstavená už štvrtá generácia tohto modelu. Nové Santa Fe by malo posunúť latku opäť vyššie a nezľakne sa ani konkurencie z prémiových vôd.

 

Dizajn je vždy veľmi riešená téma. Osobne si myslím, že to nemá cenu moc rozoberať, pretože predsa len, každému sa páči niečo iné. Ale za seba poviem, že nové Santa Fe si ma svojim vzhľadom úplne získalo. Tak, ako sa mi nepáčili predchádzajúce generácie, táto štvrtá generácia vyzerá skvele. Nebojím sa povedať, že na mňa pôsobí až prémiovým dojmom. Skrátka, na prvý pohľad mohutné a elegantné SUV s prepracovanou prednou maskou, ktorá vzbudzuje rešpekt.

 

 

Na pestrú paletu motorizácií rovno zabudnite. Hyundai to vyriešil radikálne. V ponuke sú iba tri dieselové motorizácie 2.0 CRDi a 2.2 CRDi (slabšia a silnejšia) . Všetky motorizácie sú dodávané iba s pohonom 4×4 a  8-stupňovým automatom. Iba v prípade 2.0 CRDi si môžete zvoliť aj 6-stupňový manuál, ale myslím si, že k tomuto kroku sa uchýli mizivé percento zákazníkov. My sme v našom teste mali k dispozícii najvýkonnejšiu verziu  motoru 2.2 CRDi, ktorý ponúka výkon 147kW/200 koní a krútiacim momentom 440 Nm. Motor ako taký je veľmi kultivovaný, dá o sebe vedieť iba v nižších otáčkach, hlavne pri rozbiehaní. Inak je to veľmi príjemný spoločník, ktorý poskytuje veľmi postačujúcu dynamiku a netrápi sa ani v meste, ani na diaľnici a s 8-stupňovou prevodovkou si rozumie veľmi dobre. Prevodovka radi včas a bez zaváhania. Nechýba ani ekologický a športový režim. Ja som najčastejšie využíval režim SMART, ktorý sa dokáže intuitívne prispôsobovať vašim potrebám, či už chcete jazdiť pokojne, športovo, alebo ekologicky. Samozrejme, pri takto veľkom SUV prichádza vhod otázka, koľko to papá. No poviem vám, že veľa nie. Po celom týždni s tým, že ja na spotrebu nejazdím, som sa pohyboval na hranici od 7,5 do 8,6 litra a v týchto číslach je aj 400 kilometrov diaľnice rýchlosťou (od) 140 km/h. 🙂 Na SUV týchto rozmerov sú to perfektné hodnoty.

 

 

Hyundai zapracoval aj na jazdných vlastnostiach nového Santa Fe. Štvrtá generácia sa v zákrutách takmer nenakláňa, aj napriek mäkšiemu naladeniu podvozka. Aj väčšie nerovnosti filtruje bez problémov. Je cítiť zvýšenú tuhosť karosérie, čo sa odrazilo na lepšom jazdnom aj akustickom komforte. Bola by hlúposť kupovať takéto auto bez pohonu 4×4. Preto čisto predokolka nie je ani v ponuke. O pohon oboch náprav sa stará systém HTRAC. Mal som to šťastie, že počas testu napadlo celkom dosť snehu a mohol som tento pohon vyskúšať. V automatickom režime štvorkolka, posiela vždy viac výkonu na prednú nápravu. Ak si zapnete režim Lock, krútiaci moment sa začne prerozdeľovať v pomere 50:50, medzi prednou a zadnou nápravou. Achillovou pätou predošlej generácie bolo kríženie náprav. Ja som skúsil nové Santa Fe prekrížiť v stúpaní na snehu a poradilo si s touto náročnou situáciou relatívne ľahko. Treba ho iba viac preplynovať. Nečakajte však od tohto auta nejaké krkolomné offroadové kúsky, ale na výjazdy na chatu, či lyžovačku sa naň môžete spoľahnúť.

 

 

Technologicky sa Santa Fe posunulo úplne niekde inde. Ponúka množstvo geniálnych riešení. Jedným z nich je aj asistent bezpečného opustenia vozidla. Keď tento asistent zaznamená priblížujúce sa vozidlo, zo zadu automaticky zablokuje dvere a pasažieri môžu vystúpiť iba keď je to bezpečné. Nové Santa Fe je jedno z prvých áut na svete, ktoré vás pred vystúpením upozorní zvukovým aj vizuálnym signálom, že ste niečo zabudli na zadných sedadlách (ide o bezpečnostné riešenie, aby nedošlo k zabudnutiu dieťaťa v aute). Sledovanie mŕtveho uhla, udržiavanie v pruhoch či adaptívny tempomat sú úplnou samozrejmosťou. Vypichol by som výborný projekčný head-up displej, ktorý na čelné sklo premieta množstvo informácií. Zaujalo ma, že zobrazuje aj upozornenie na vozidlo v mŕtvom uhle, doposiaľ si nepamätám vozidlo s touto vychytávkou. Za zmienku určite stoja aj výborné Full Led svetlomety a skvelý prémiový audiosystém Krell,  s desiatimi reproduktormi. A nesmieme zabudnúť ani na 360° kameru s veľmi pekným rozlíšením.

 


 

Interiér  je kapitola sama o sebe. Tu už nemám pochybnosti, že čo sa týka kvality, tak Santa Fe sa môže rovnať s prémiovými značkami,  pretože priamy konkurenti Sorento a Kodiaq sa naň nechytajú. Použité sú kvalitné a hodnotné materiály. Všade prítomná koža je veľmi príjemná na dotyk. A v hnedej konfigurácii vyzerá naozaj luxusne. Ovládacie prvky sú veľmi dobre rozmiestnené a ovládanie je dokonale intuitívne. Sedadlá sa svojim komfortom vyrovnajú kreslám.Taktiež priestorovo je na tom veľmi dobre. Dokáže pohodlne odviezť aj päť dospelých cestujúcich a za príplatok aj dve deti v treťom rade sedadiel. Pri 5 miestnej konfigurácii je objem kufra 625 litrov.

 

 

Cena nového Hyundai-u Santa Fe začína na sume 34 990 €. V absolútnej full-ke s panoramatickou strechou viete mať toto rodinné SUV za 47 000 € + 1000 € za tretí rad sedadiel.

 

Záver: 

 

Hyundai každým novým modelom dokazuje, že nemá problém vyrovnať sa európskym automobilkám, dokonca ich predbehnúť. Hlavne starší ľudia, ak máte v hlave niekde zafixovaný predsudok voči Hyundai-u, že to je nejaká podpriemerná kórejská automobilka, okamžite ho vymažte, pretože to už dávno neplatí. Skvelým príkladom je štvrtá generácia vlajkovej lode Santa Fe, ktorá šliape na päty aj prémiovým značkám. A za cenu 47 000 € dostanete naozaj pekné, priestranné rodinné auto so skvelou výbavou. Počas celého testu som skutočne nenašiel nič, čo by mi na tomto aute výraznejšie prekážalo. Santa Fe potvrdilo, že je právom vlajkovou loďou značky. V pomere cena/výkon je to jednotka vo svojej triede.

Galéria: