TEST: Mazda MX-5 RF- Mení sny na skutočnosť

Roadster, alebo kabriolet ak chcete. Autá ktoré sú vo väčšine prípadov vrcholne nepraktické, ale je tu veľké ALE. Roadster si predsa nikto nekupuje, aby sním jazdil na služobky, alebo s rodinou na dovolenku. Absolútnym opozitom praktickosti je auto, ktoré sme si vďaka spoločnosti Alteria Motor Žilina autorizovanému dealerovi značky Mazda mali možnosťvyskúšať. Mazda MX-5 RF. Auto, ktoré vám pomôže zabudnúť na všetko zlé a dokonale vám vyresetuje hlavu. O tomto predsa pravý športový roadster je.

K magickému označeniu Mx-5 pribudli písmena RF, ktoré značia, že tento roadster, nie je vybavený klasickou plátenou strechou, ale pevnou strechou, elektricky sklápateľnou. Sklopenie strechy trvá zhruba 13 sekúnd a môže sa sklápať a vyklápať do rýchlosti 10km/h.

Mazda MX-5 je prvé auto, ktoré sa mne vždy vybaví, keď sa povie športový kabriolet. Určite každý, kto sa aspoň trochu zaujíma o autá, toto vydarené autíčko pozná. Veď si predsa drží aj svetový rekord v Guinessovej knihe rekordov, ako najpredávanejší roadster na svete. V tomto teste si chcem potvrdiť moje domnienky, prečo je práve Mazda MX-5 najpredávanejší roadster na svete a čo s MX-5kou urobili kilá navyše v podobe pevnej strechy.

Pod kapotou našej Mx-5 RF bušilo pravé japonské atmosférické srdce, pýcha Mazdy. Benzínový dvojliter 2.0 SkyActiv-G160 s výkonom 118kW/160 koní a 200Nm točivého momentu. Ihneď po zasadnutí za volant ma čakalo prekvapenie. Alebo skôr šok, aby som bol presný. Niečo, čo by ste rozhodne v MX-5 nečakali, ani v tých najuletenejších predstavách. 6-stupňovú, automatickú prevodovku. Ja ďakujem spoločnosti Alteria Motor, že takto nakonfigurovali túto Mx-5 RF a že som mal vôbec možnosť si zajazdiť v tejto naozaj jedinečnej Mx-5ke, lebo ruku na srdce, kto už videl Mazdu Mx-5 s automatom?

Okey, snažil som sa preniesť sa cez ten automat a bez kľúčovo som naštartoval. Ozval sa príjemný dunivý zvuk, tak ako sa na malý športový roadster patrí. Zaradil som do polohy D a vyrazil som vyskúšať kvality tejto kultovej legendy. Samozrejme, prvých pár kilometrov som nič iné nevnímal, iba som si vkuse opakoval, prečo automat? Prečo? Mimochodom, som veľký zástanca automatických prevodoviek, ale niekde proste ten manuál musí byť. Je to ako keď máte svoj obľúbený už starý pohár a niekto vám kúpi nový. Poviete si: fajn je nový, pekný, ale v podvedomí viete, že to nieje to pravé a na koniec sa vrátite aj tak ku tomu starému. To som trochu odbočil. Pri práci motoristického novinára som sa naučil vnímať každé auto tak ako je a ako som ho dostal. Neriešiť výbavy, motorizácie, prevodovky. Presne tak som začal vnímaťaj testovanú Mazdu Mx-5 RF.

Po minútach nekonečného hromženia som si vstúpil do svedomia, zastavil auto na parkovisku, zaradil do P a akurát mi začala hrať z inak špičkovej audio sústavy Bose, ktorá má reproduktory zabudované aj v hlavových opierke pesnička: Úsmev. Okamžite som všetko vypustil z hlavy a začal som si konečne užívať slnečný deň s dokonalým športovým autom. Prvá vec, ktorú bolo treba urobiť je elektricky stiahnuť pevnú strechu, nasadiť si slnečné okuliare, zapnúť režim Sport a začať cítiť auto. Mazda tomu hovorí “Jinba ittai”. V preklade “spojenie koňa a jazdca”. Presne tak som sa cítil za volantom. Po pár ostrých prejazdoch zákrut som začal vnímať niečo zvláštne, čo by som od tohto auta nečakal. Snažil som sa si stále opakovať, veď toto je oplechovaná motokára, to sa mi určite iba zdá. Po dynamickejšom rozjazde z 0 do ostrej zákruty sa mi to definitívne potvrdilo. MX-5ke v režime Sport  ustreľuje zadok naozaj šialeným spôsobom. Nie sú to iba pretáčavé šmyky, ako sme zvyknutí pri zadokolkách. Toto je niečo viac. Dlho mi netrvalo si uvedomiť, že na tom má zásluhu práve automatická prevodovka, ktorá je schopná poslať všetok točivý moment na zadok takmer okamžite. Po tomto zistení som jej konečne prišiel na chuť.

Pochopil som, že nie každý potrebuje v športovom aute nutne manuálne radiť. Niekto si chce  užívať aj komfort na dlhších cestách alebo v meste. V prípade potreby si iba zapne režim Sport a jeho Mx-5 začne vrtieť zadkom, ako poslušný psík. Mazda myslela aj na týchto ľudí a preto sa ospravedlňujem za predsudky. MX-5 RF vôbec nesklamala a potvrdilo sa mi to čo som sa domnieval, že pocit z jazdy je úplne výnimočný. Ten posed za volantom, ten motor, tá odozva od kolies. Toto sú veci, ktoré vám dokonale opantajú zmysly a vy vystúpite z auta ako nový človek. Prišiel som na to, že netreba nutne aspoň 300koní na dobrú zábavu. Stačí odhodlaných 160 koníkov, ktoré sú ochotné dostať zo seba maximum za každých okolností. Hravo si poradia s hmotnosťou 1115kg  a vy tak máte z auta pocit ohromnej ľahkosti. Samozrejme nieje to auto pre každého. Postavy vyššie ako 185cm už môžu mať problém s priestorom a s fúkaním vetra do tváre. Aj batožinový priestor ponúka iba 127 litrov, ale na zubnú kefku a zopár kusov šatstva to určite bude stačiť.

Aj tak som presvedčený o tom, že ľuďom, ktorí pokukujú po takomto aute, je úplne jedno či je nepraktické. Interiér je spracovaný kvalitne a hodnotne. V najvyššej výbave môžete mať aj perfektné športové sedadlá Recaro. Samozrejme dostanete aj výbavu, ako v normálnom rodinnom aute. Nechýbajú adaptívne Full LED svetlá, sledovanie mŕtveho uhla, sledovanie premávky za vozidlom, varovanie pred vybočením z pruhu a samozrejme nechýba ani prehľadný multimediálny systém. Všetko nasvedčuje tomu, že Mazda MX-5 RF nemusí byť iba auto na víkendy, ale je použiteľná na každodenné použitie. Hovorí za to aj spotreba s ktorou som sa v meste dostal na hodnotu 8,5 litra a v režime Sport som ju teda rozhodne nešetril.

Odporúčam využiť posledné teplé slnečné lúče v tomto roku a navštíviť predajňu Alteria Motor Žilina, kde si môžete tento skvost na kolesách vyskúšať. Cena nami testovaného modelu v plnej výbave bola 34 390e. Cena základného modelu s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou a benzínovou 1.5 Skyactiv-G130 začína na sume 29 290e. Modely s plátenou strechou začínajú na podstatne nižšej cenovke.

Záver:

Mazda opäť potvrdila, že to s MX-5 vie a právom patrí k automobilovým legendám. Pri tejto Mazde MX-5 RF pochopíte, že netreba si veci škatuľkovať. Áno manuál je skvelý, ale automat ponúka zase niečo iné. Mazda prišla s alternatívou pre tých ľudí, ktorým automatická prevodovka vyhovuje viac a je to veľmi dobrá alternatíva. Po tejto skúsenosti sa priznám, že ak by som si mal vybrať medzi automatickou a manuálnou prevodovkou tak by som sa pri výbere naozaj zapotil. Ale jedno viem určite. Ak by som mal siahnuť po nejakom športovom kabriu určite by to bola Mazda MX-5 RF.

ALTERIA MOTOR s.r.o.

Predmestská 90, 010 01 Žilina

Telefón: 0910 945 099, 0911 945 099, 0903 502 259

mail: info@alteria.sk

www.alteriamotor.sk

Galéria:

6 thoughts on “TEST: Mazda MX-5 RF- Mení sny na skutočnosť

  • 16. novembra 2017 at 21:10
    Permalink

    Ako sa auto prepina do rezimu Sport, prosim pekne?

  • 17. novembra 2017 at 8:53
    Permalink

    V aute sa nachádza tlačidlo Sport. 🙂

  • 17. novembra 2017 at 13:53
    Permalink

    A kde? Máte foto? V MX-5 som strávil pár týždňov a nenašiel som ho.

  • 17. novembra 2017 at 17:57
    Permalink

    Bola to verzia s automatickou prevodovkou?

  • 17. novembra 2017 at 20:51
    Permalink

    Ahaaa, to nie. Tak to potom vela vysvetluje 🙂

  • 17. novembra 2017 at 22:28
    Permalink

    Tak to určite áno. Som rád, že som Vám pomohol objasniť túto záhadu. 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.