SIAF 2018 v znamení výročia československého letectva. Čo všetko ste mohli vidieť tento rok?

Medzinárodný letecký festival SIAF (Slovak International Air Festival) sa niesol v tomto roku v znamení 100. výročia československého letectva. Organizátori preto dali dôraz práve na československé spojenie a k videniu bolo viacero spoločných ukážok, ktoré boli doplnené zvučnými a atraktívnymi ťahákmi zo zahraničia.

SIAF Sobota & Nedeľa

Sliačský festival trvá už tradične dva dni, počas ktorých sa letový program len mierne odlišuje. O niečo atraktívnejšia býva vždy sobota, ktorá obsahuje aj otvárací ceremoniál a všetky letové aj statické ukážky vidia návštevníci po prvý krát.

Práve počas sobotného otváracieho ceremoniálu sa začínali pripravované skupinové prelety, ktoré otvárali sobotný a rovnako aj nedeľný deň. Vo vzduchu sa následne objavili najprv naše vrtuľníky UH – 60M BlackhawkMi-17 nasledované dopravným lietadlom C-27J Spartan. Spartan  mal po bokoch v sobotu jedno a v nedeľu dve lietadlá L-39 Albatros. Za nimi letela česká zostava v zložení vládny špeciál Airbus A319 a dve lietadlá Gripen. Po nich sa v podobnom prevedení ukázala aj slovenská strana s rovnakým typom vládneho špeciálu a dvoma stíhačkami Mig 29.

Po otvorení festivalu sa už naplno rozbehli aj letové ukážky, v ktorých piloti okrem iného súťažili aj o Best Smik Trophy, teda o ocenenie za najlepšiu letovú ukážku.

Už tradičnú dávku kvality ukázal pilot stíhacieho lietadla F/A 18 Hornet, španielskych vzdušných síl, F-16 v podaní poľských pilotov či český Gripen. Oveľa zaujímavejšiu ukážku v porovnaní s minulým rokom teraz predviedli naše slovenské Mig- 29, ktoré najprv odprezentovali simulovaný útok na pozemný cieľ a následne aj zlietanosť v malej a strednej výške.

F/A 18 Hornet, Foto: Adriána Dudášová

 

Od stíhačiek prejdime k vrtuľníkom, ktorých bolo tento rok požehnane. Letovú ukážku prezentovali okrem nás, Českej republiky a Poľska aj Belgicko. Poliaci vytiahli MI-24, ktorý je taký menší bratranec českého MI-35. Ten sa na SIAFe predstavil aj v kombinácii so slovenským MI-17. Česko-slovenská ukážka vrtuľníkov obsahovala aj zlanenie a následne vytiahnutie vojakov na palubu.

Mi-35, Foto:Adriána Dudášová

Okrem toho mohli diváci v akcii vidieť aj nový slovenský vrtuľník UH-60M Blackhawk. Ten mal síce premiéru na SIAF už minulý rok, ale vtedy sa nedostal do vzduchu a bol len na statickej ukážke. Tento rok už slovenskí piloti mali dostatok času a pripravili peknú ukážku všetkých manévrovacích schopností tohto stroja,  zahŕňajúc aj visenie vo vzduchu, čo je jeden z tých náročnejších pohybov pre vrtuľníky.

UH-60M Blackhawk, Foto: Adrána Dudášová

Čo sa týka manévrovateľnosti, tak kráľom sliačského neba medzi vrtuľníkmi bol určite  BO105 C od Flying Red Bulls z Rakúska. Tento stroj vďaka svojím symetrickým listom vrtule dokáže robiť manévre na úrovni akrobatického lietadla a je jediný svojho druhu na svete.

Ak by sme vrtuľník B0105 C zaradili do kategórie akrobatických ukážok, tak by súperil napríklad s populárnym francúzskym zoskupením Patrouille de France, teda 8 lietadiel Alpha Jet lietajúcich v zoskupení. Francúzi potešili divákov len v sobotu a v nedeľu sa na krátko ukázali pri rannom odlete. Ďalším, kto by sa v tejto kategórii bil o popredné priečky, je v leteckom obore už dobre známy Zoltán Veres na lietadle MXS. Toto  lietadlo aj vďaka symetrickému tvaru krídel ponúka takmer neobmedzené množstvo akrobatických prvkov. Zoltán aj tento rok nesklamal publikum a patril medzi to najzaujímavejšie, čo akrobatické lietanie počas uplynulého víkendu ponúklo. Nesmieme zabudnúť ani na jeho prelety pri ktorých bol od zeme vzdialený možno 1,5 až 2 metre.

Patrouille de France, Zdroj: FOTO Adriana Dudášová

Historická stopa na SIAFe

To, že tento ročník SIAFu reprezentoval 100. výročie československého letectva sme už spomínali. No ešte sme neopomenuli všetky stroje, ktoré sa tu vďaka tomu predstavili.

Mig 15 z Českej republiky, kde má okrem domovskej základne aj rodisko,  bol krásnou ukážkou nielen histórie ale aj sily akou kedysi naše letectvo disponovalo. Letecká ukážka tohto stroja v nedeľu bola prvým väčším prúdovým zvukom, aký sa rozoznel sliačským nebom. Záverečné vystúpenie soboty a aj nedele patril ďalšiemu domácemu stroju. L-29 Delfín svojou ukážkou uzatváral celý letecký festival a tí, ktorí vydržali až do samého konca určite neboli sklamaní.

Mig 15, zdroj: FB/SIAF2018

Okrem československej historickej stopy sa na leteckom festivale objavila aj tá americká. Síce pôvodne sme mali vidieť 4 lietajúce mašiny z druhej svetovej vojny, no P-38 Lighting a P-51D Mustang nakoniec z technických príčin neprileteli. Náhradou za druhého menovaného bol už spomínaný akrobatický vrtuľník B0105 C a “mustanga” na našom nebi nahradil T-6 Texan. T-6ka bola najmä v nedeľu predkrmom pred hlavným program lietadiel druhej svetovej vojny.

T-6 Texan, Foto: Adriana Dudášová

To hlavné prišlo neskôr a na Sliači zažiaril krásny strieborný bombardér B-25 Mitchell doprevádzaný menším kamarátom F4U-4 “CORSAIR”. Oba tieto stroje zažili u nás premiéru a divákom počas svojej ukážky predviedli nezameniteľný zvuk vrtuľových lietadiel z druhej svetovej vojny, aký poznajú všetci najmä z filmov. Nebolo to však len o preletoch a piloti pochopiteľne preukázali aj kus svojho umenia.

B-25 Mitchell (vyššie) F4U-4 “Corsiar” (nižšie) na Sliači v nedeľu 2.9.
Foto Adriána Dudášová

Čo ďalšie ponúkol SIAF 2018?

Ak ostaneme ešte pri letových ukážkach, tak peknú prácu odviedli piloti C-27J Spartan, nového slovenského nákladného lietadla, ktoré sa vo vzduchu taktiež predviedlo na Sliači po prvý krát. Zaujalo nás aj to, že slávnostného otváracieho preletu sa zúčastnili lietadlá Mig – 29, ktoré sú v 24 hodinovej pohotovosti a teda štartovali vyzbrojené raketami.

C-27J Spartan, Foto: FB/SIAF2018

Divákom sa predstavili aj oba slovenské vládne špeciály Airbus A319 a Fokker 100, ktoré ponúkli pekné nízke prelety aj s manévrami Touch and Go, teda dotykom pristávacej plochy a následným okamžitý odletom bez zastavenia a Missed approach, čo bolo pristávanie, ktoré pilot tesne nad dráhou zrušil a prešiel do odletovej fázy.

Airbus A319 (vľavo) a Fokker 100 (vpravo) Foto: FB/SIAF

Okrem toho sa v nedeľu ukázalo pri odlete aj podporné lietadlo akrobatickej skupiny Patroullie de France a to C-130 Hercules. Taktiež sa premiérovo vo vzduchu predstavilo nemecké Tornado. Zvuku motorov tohto stroja sa takmer vyrovnali len naše slovenské Mig-29ky, ktoré majú taktiež ako nemecký kolega dva motory.

C-130 Hercules, Foto: Adriana Dudášová

Ak ste ale odtrhli zrak od neba a pozreli sa trošku na zem, v areály letiska sa bolo veru na čo pozerať. Statických ukážok bol aj tento rok dosť. Vytiahli sa najmä naše vzdušné sily a bolo možné samozrejme s miernym odstupom, nahliadnuť do útrob ako aj dopravného lietadla Spartan tak aj vrtuľníka Blackhawk. Tí šťastnejší sa mohli dostať aj priamo do vnútra týchto strojov. Peknú statickú ukážku sme mohli vidieť aj pri našom Mig-29, kde sa objavil aj motor alebo samotná výzbroj nášho stíhacieho lietadla.

Statická ukážka UH-60M Blackhawk, Foto: Adriana Dudášová

Mimo leteckej techniky sa Slovenská armáda odprezentovala aj tou pozemnou. Okrem už používaných strojov predstavili naše ozbrojené sily aj jednu horúcu novinku. Obrnené vozidlo 8×8, dobré známe najmä aj pre svoje politické pozadie a vývoj na Sliači skutočne budilo rešpekt.

Obrnenené vozidlo 8×8, Foto: Adriana Dudášová

Čo bude o rok?

Storočnica československého letectva prinieslo vskutku veľmi zaujímavý a atraktívny program a ukázala, že aj naše ozbrojené a vzdušné sily majú čo ponúknuť. O rok nás čaká ale ďalšie výročie a to 100 rokov od úmrtia velikána Milana Rastislava Štefánika. Čo pri stúpajúcej úrovni leteckého festivalu môže priniesť ďalšie ešte len veľké prekvapenia.

 

TOP 3 momenty SIAF 2018 podľa Fit-drive.sk

  1. Display ukážka F-18 Hornet španielskych vzdušných síl. (Zdroj: Lászlo Lukács)

2. Display ukážka dvojice Mig-29 slovenských vzdušných síl.

Zdroj: Fb/MO SR

3. Otvárací prelet českej a slovenskej skupiny bojových a civilných lietadiel.

Zdroj: FB/SIAF

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.