TEST: Mercedes-Benz A 200 – Konkurencia ostala iba nemo pozerať
Mercedes-Benz triedy A je na trhu už 21 rokov. Od prvej generácie prešlo A-čko ohromný kus cesty. Môžeme hovoriť o pravej evolúcii. Prvá generácia bola akýsi „Shrek“ na kolesách s karosériou MPV. Našťastie, Mercedes pochopil, že hatchback-y sú populárne a takéto auto im v ponuke chýba. Preto A-čko pretransformovali a v roku 2012 prišla tretia generácia s karosériou hatchback, ktorá začala úspešnú etapu tohto modelu. Tento rok Mercedes štvrtou generáciou triedy A doslova zbúral scénu. Áno, je to tu. Mercedes-Benz A 200 A.K.A najinteligentnejší automobil vo svojej triede.
Za zapožičanie vozidla na test ďakujeme spoločnosti Motor-Car Banská Bystrica.
Nové A-čko dostalo prednú masku charakterizujúcu novú generáciu Mercedesov. Vôbec sa nedivím ľuďom, ktorí by si spredu A-čko pomýlili s Clskom. Štvrtá generácia sa mne osobne ohromne páči. Dostala niečo, čo jej dlhé roky chýbalo a to je dravosť. Samozrejme, na našom testovacom kúsku zohráva veľkú rolu príplatkový AMG packet, o ktorom už teraz môžem povedať, že sa oplatí, pretože A-čku dodáva jednoducho povedané ,,gule,,. 🙂
Ak pod označením A 200 čakáte dvojliter, ste na omyle. Ide o benzínový 4-valec s objemom 1,33 litra a výkonom 120 kW/163 koní a slušným točivým momentom 250 Nm. Motoru sekunduje 7-stupňová prevodovka DCT. Keď už sme pri výkone, vyjadrím sa k dynamike. Kto pozná horský prechod Šturec určite vie, že sa tam dá naozaj skvele zajazdiť a ja som si tam s A 200-kou skutočne dobre zajazdil. Spočiatku som mal isté predsudky z nízkeho objemu motora, čo sa sily týka. Bál som sa, že do kopca jednoducho nebude vládať. Ale našťastie sa to potvrdilo iba čiastočne. Prevodovka sa snaží vydolovať z motora maximum, ale občas zaváha, aký prevodový stupeň má vlastne zaradiť (týka sa športovej jazdy), hlavne keď ju prekvapíte prudkým zošliapnutím plynového pedálu. Priznám sa, že režim Sport som vyskúšal asi iba raz a od vtedy som už nemal potrebu. Tu sa dostávame k problému malého objemu. V režime Sport prevodovka vystrelí otáčky motora a prichádza vysávačový efekt, ktorý mojim ušiam nie je lahodiaci. Iba čisto z tohto dôvodu som si tento režim odmyslel a jazdil som prevažne pokojne v komfortnom nastavení vozidla , ktorý je pre toto auto to pravé orechové. Prevodovka radí príkladne a jemne tak, ako sa na Mercedes patrí.
Keď to zhrniem, motor s označením 200 je príjemný spoločník na každý deň a obzvlášť do mesta. Ak ho nebudete zbytočne naháňať, hravo sa dostanete na spotrebu 6,3 litra a to je už veľmi príjemná hodnota. Ak ste však typ vodiča, ktorý si rád a často užíva rýchlu jazdu na zakrútených cestách, odporúčam siahnuť po inej objemnejšej motorizácii.
Na druhú stranu, podvozku a riadeniu nemám čo vyčítať. Podvozok je naladený typicky po Mercedesovsky, do čo najlepšieho komfortu a to sa podarilo. Aj napriek krásnym, príplatkovým AMG 18” diskom kolies som necítil žiadne rany do karosérie, ale iba príjemnú plavnosť, ktorú od tejto značky očakávam. Nedá mi nepozastaviť sa nad skvelým riadením, ktoré je až prekvapivo strmé. V ostrých zákrutách, kde som bol pri iných autách naučený prehmatávať volant, tu to nebolo nutné. Páči sa mi, že A-čko dostáva šoférsky nádych, ktorý mi tu do teraz trošku chýbal.
Na palube samozrejme dominujú technológie prevzaté z vyšších tried od Mercedesu. Nájdeme tu výborný adaptívny tempomat, sledovanie mŕtveho uhla a dopravných značiek, autonómne brzdenie – auto dokáže urobiť bez zásahu vodiča aj vyhýbací manéver, dokonca tu nájdeme systém PRE-SAFE, ktorý dokáže využiť čas pred neodvrátiteľným nárazom tak, že napne predné bezpečnostné pásy, zatvorí okná a vydá z reproduktorov šum, ktorý ochráni váš sluch. Na záver si nechávam systém udržiavania v jazdnom pruhu, pri ktorom by som sa chcel trošku pozastaviť. Keď ho chcete a máte chuť používať, funguje naozaj skvele. Problém nastáva, keď ho nechcete používať. Obzvlášť na našich úzkych slovenských cestách sa jednoducho stane, že niekedy prejdete kolesom cez čiaru. Vo väčšine áut vám maximálne zavibruje volant, alebo dostanete zvukové upozornenie. Nové A-čko tento problém rieši podstatne radikálnejšie. Mal som pocit, ako keby zabrzdilo koleso, ktoré je za čiarou. Prvý krát som sa celkom aj naľakal a od vtedy, pred každou jazdou som si tento systém vždy vypol. Jedným z „hajlajtov“ novej triedy A je hlasové ovládanie, ktoré je zatiaľ iba v češtine, ale dokážete ním ovládať v podstate všetko. Stačí iba na auto prehovoriť slovami: Můj Mercedes a poviete príkaz, ktorý chcete vykonať. Inak si dovolím tvrdiť, že nové A-čko je na vrchole triedy, čo sa týka bezpečnosti.
Samozrejme, najdiskutovanejšia téma okolo príchodu nového A-čka je jeho interiér pripomínajúci akési mini S-ko. A niet sa čomu diviť, nová palubná doska, volant prevzatý z S classy a dvojica 10,25 “ displejov vystreľuje A-čko na inú planétu ako sú jeho konkurenti. Čo ma prekvapilo je, že aj v úplne základnej výbave dostanete dvojicu displejov. Za tie širokouhlé si už však musíte priplatiť a rozhodne to nie sú vyhodené peniaze a aj keby to mal byť jediný príplatok, určite si ich pri konfigurácii zaškrtnite. Rozlíšenie a možnosti, ktoré prinášajú aj vďaka novému infotaimentu MBUX (Mercedes-Benz User Experience) sú neskutočné. Čo sa mi extrémne páči je, že vymizli tie zastaralé tlačidlá zo stredovej časti palubnej dosky. Nahradilo ich zopár praktických tlačidiel. Nič viac ani nepotrebujete. Kapitolou samou o sebe je ambietne podsvietenie, ktoré robí takú atmosféru, akú v žiadnom inom aute v tejto triede nezažijete. Dovolím si tvrdiť, že Mercedes triedy A predviedol za mňa doposiaľ najkrajší interiér v kategórii hatchbackov.
Napriek všetkým parádičkám interiér je vzdušný a ponúka dostatok priestoru aj pre štyroch dospelých cestujúcich. Hodnota batožinového priestoru 370 litrov je taktiež výborná hodnota.
Nový Mercedes-Benz triedy A ponúka taký progres, že sa to do jednej recenzie nedá ani zhrnúť. Neváhajte a navštívte Motor-Car Banská Bystrica, kde si toto naložené A-čko môžete vyskúšať na vlastnej koži. Mimochodom, základná cena štartuje na sume 22 500 € a cena nášho testovaného kúsku so slušnou dávkou výbavy sa dostala na sumu 45 816 € s DPH. Priznám sa, že osobne som očakával o pár tisíc vyššiu cenu.
Záver:
Na záver by som povedal asi toľko, že od predstavenia novej triedy A som mal veľké očakávania a po teste ich nové A-čko ešte o niečo predčilo. Je to jedno skvelé auto, ktoré sa vo svojej kategórii radí k absolútnemu stropu a konkurencia má čo doháňať. Veľmi sympatická mi je nová filozofia značky Mercedes, ktorá myslí aj na zákazníkov, ktorí aj keď si kúpia najnižšiu radu od tejto značky môžu sa aspoň trošku cítiť ako v S-classe.