Nová generácia Mercedesu-Benz GLA: Dôležitý člen rodiny

Rovnako ako v prípade iných modelov SUV Mercedes-Benz, má maska chladiča charakteristické otvory s jednou lamelou a centrálnou hviezdou. Vnútro svetlometov je vyhotovené hodnotne, detailne a precízne, čo je typické pre túto značku.

Svalnaté plecia vozidla sú charakteristickou črtou pri pohľade zboku ako aj zozadu. Dvere siahajú cez prahy. Vďaka tomu na jednej strane zvyšujú komfort nastupovania a na druhej strane chránia výrezy dvier (a tým aj nohavice) pred znečistením a zlepšujú ochranu proti bočnému nárazu. Ochranné lemovania, ktoré prechádzajú po celom obvode, rozdeľujú celkové proporcie a rovnako ako vizuálna ochrana proti podbehnutiu vpredu a vzadu zvýrazňujú terénny charakter.

Zadné svietidlá sú dvojdielne, odrazky sú presunuté nadol do nárazníka. Toto riešenie umožňuje široký otvor ložného priestoru a uľahčuje nakladanie. Zadná časť vďaka tomu zároveň pôsobí širším dojmom. Ďalšími detailmi orientovanými na používateľa, ktoré sa podľa línie výbavy dodávajú na želanie, sú integrovaný pozdĺžny držiak na strešný nosič a pochrómovaná ochrana hrany ložnej plochy.

Moderný a hodnotný: interiér
Prístrojová doska pozostáva z jednej základnej časti, ktorá je vizuálne „oddelená“ na časť vodiča a spolujazdca. Pre časť na strane vodiča je charakteristická voľne stojaca zobrazovacia jednotka, ktorá sa dodáva v troch vyhotoveniach: s dvomi 7-palcovými displejmi (17,78 cm), jedným 7-palcovým a jedným 10,25-palcovým displejom (26 cm) a v širokouhlej verzii s dvomi 10,25-palcovými displejmi. Na strane spolujazdca sa vo vyčlenenej časti nachádza ozdobný prvok.

Mercedes-Benz GLA, Edition1, AMG Line, mountaingrau magno

K dispozícii je spolu päť okrúhlych ventilačných dýz s hodnotným vzhľadom turbín s jemne vypracovanými mriežkami na vedenie vzduchu. Stredová výplň dverí plynulo prechádza do lakťovej opierky. Držadlo na uchopenie a držadlo na zatváranie dverí má valcový profil a tiahne sa horizontálne ako strešný nosič na pozdĺžny držiak.

Sériovo sa na palube nachádza infotainment MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz) s intuitívnym ovládaním. MBUX je možné zostaviť individuálne prostredníctvom rozličných prvkov. Výkonný počítač, brilantná obrazovka a grafiky, individuálne prispôsobiteľné znázornenie, plne farebný projekčný displej, navigácia s rozšírenou realitou, softvér so schopnosťou učiť sa a hlasové ovládanie aktivovateľné heslom „Hey Mercedes (Ahoj, Mercedes)“ sú najdôležitejšími výhodami systému.

Výrazný nárast: rozmery interiéru a funkčnosť
Hoci je nová GLA zvonku kratšia ako jej predchodca, vnútri je priestrannejšia. To platí najmä pre priestor pre nohy v oblasti zadných sedadiel a pre batožinový priestor, ako znázorňuje tabuľka s rozmermi:

GLA Predchodca
Vonkajšie rozmery Rozdiel
Dĺžka mm 4 410 4 424 -14
Šírka mm 1 834 1 804 30
Šírka vrátane vonkajších zrkadiel mm 2 020 2 022 -2
Výška mm 1 611 1 507 104
Rázvor mm 2 729 2 699 30
Rozchod kolies vpredu mm 1 605 1 559 46
Rozchod kolies vzadu mm 1 606 1 560 46
Vnútorné rozmery
Max. priestor nad hlavou vpredu mm 1 037 1 015 22
Priestor nad hlavou vzadu mm 969 975 -6
Priestor na nohy vpredu mm 1 045 1 063 -18
Priestor na nohy vzadu mm 976 860 116
Šírka priestoru pre lakeť vpredu mm 1 456 1 422 34
Priestor na lakte vzadu mm 1 455 1 410 45
Šírka priestoru v oblasti pliec vpredu mm 1 419 1 391 28
Šírka pliec vzadu mm 1 393 1 350 43
Šírka ložného priestoru max. mm 1 272 1 187 85
Hĺbka ložného priestoru max. mm 1 422 1 395 27
Účinná šírka prístupu do batožinového priestoru mm 1 050 1 045 5
Objem batožinového priestoru podľa VDA L 435 421 14

Jasná vec: nová funkcia pre vjazd do umývacieho zariadenia
Ako prvý model vo svojej triede je GLA vybavená funkciou pre vjazd do umývacieho zariadenia, ktorá je známa z väčšieho súrodenca GLS. Jediným príkazom sa vonkajšie spätné zrkadlá sklopia a bočné okná a posuvná strecha sa zatvoria. Činnosť dažďového snímača sa zastaví, aby sa v umývacom zariadení nezapli stierače. Klimatizácia sa prepne na vnútornú cirkuláciu vzduchu a po niekoľkých sekundách sa pri príslušnej výbave s 360-stupňovou kamerou zobrazí predný pohľad, ktorý uľahčí vjazd do umývacieho zariadenia. Pri výjazde z umývacieho zariadenia sa tieto nastavenia automaticky vrátia do pôvodného nastavenia, len čo vozidlo prekročí rýchlosť 20 km/h.

Vysoký komfort pri cestovaní na dlhé vzdialenosti a veľký pôžitok z jazdy: podvozok
Na prednej náprave má nová GLA konštrukciu McPherson. Vedenie kolies preberá vždy jedno priečne rameno pod stredom kolesa, teleskopická vzpera McPherson a spojovacia tyč. Priečne rameno je hliníkový kovaný diel. Vďaka tomu sa znižuje hmotnosť a neodpružená hmota. Strmene nápravy sú z odliatku hliníka.

Mercedes-Benz GLA, Edition1, AMG Line, mountaingrau magno

 

GLA je vybavená prepracovanou štvorprvkovou zadnou nápravou. Tri priečne a jedno pozdĺžne rameno na každom zadnom kolese sú dimenzované na maximálnu jazdnú stabilitu a komfort, pozdĺžnu aj priečnu dynamiku. Zadnú nápravu nesie pomocný rám nápravy, ktorý sa od holej karosérie odpája prostredníctvom silentbloku – tak sa z podvozka na karosériu prenáša menej vibrácií a hluku.

Rozchod kolies 1 605 a 1 606 milimetrov (vpredu/vzadu) je o štyri centimetre širší ako v prípade predchodcu. Väčšie priemery podbehov a väčšie priemery 17-palcových až 20-palcových kolies zabezpečuje vyššiu svetlú výšku (143 milimetrov/+ 9 milimetrov).

Lepšia trakcia podľa potreby: náhon na všetky kolesá 4MATIC
GLA je na želanie vybavená systémom náhonu na všetky kolesá 4MATIC, ktorý je vždy v pohotovosti, s plne variabilným rozdeľovaním momentu. Medzi komponenty systému 4MATIC patria vedľajší náhon na zadnú nápravu integrovaný do automatizovanej dvojspojkovej prevodovky a diferenciál zadnej nápravy s integrovanou lamelovou spojkou. Spojka pozostáva zo šiestich lamiel (12 trecích plôch) s povrchovou úpravou z uhlíkových vlákien a dokáže preniesť až 1 000 newtonmetrov. Automaticky sa tým redukuje opotrebenie.

Športovo nastavený náhon na všetky kolesá ponúka prostredníctvom prepínača DYNAMIC SELECT vodičovi možnosť ovplyvniť charakteristiku systému 4MATIC. K dispozícii sú tri grafy charakteristiky na riadenie spojky pripájania náhonu 4×4, systém ale pružne reaguje na príslušnú jazdnú situáciu v každom režime. V klasickom jazdnom programe je pre jazdný režim Eco/Komfort rozdelenie krútiaceho momentu na úrovni 80:20 (predná náprava:zadná náprava) základným nastavením, v programe „Šport“ je to 70:30. V terénnom režime sa používa spojka na pripájanie náhonu 4×4 ako pozdĺžna uzávierka, ktorej základné rozdelenie krútiaceho momentu predstavuje rovnomerných 50:50.

Silné a efektívne: motory
Nová GLA využíva štvorvalcové benzínové a dieselové motory, ktoré boli kompletne modernizované pre nové kompaktné vozidlá. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou sa vyznačujú výrazne vyšším špecifickým výkonom, lepšou efektivitou a nižšími emisiami. Model s hybridným pohonom dobíjateľným zo siete tretej generácie je už v štádiu prípravy.

Základom benzínovej palety je motor M 282 so zdvihovým objemom 1,33 litra v modeli GLA 200 . Z dôvodu efektívnej prevádzky pri čiastočnom zaťažení disponuje tento motor funkciou odpájania valcov.

Na vrchole ponuky je model Mercedes AMG GLA 35 4MATIC s výkonom 225 kW (306 k). Turbomotor s objemom 2,0 litra presviedča spontánnou odozvou na pohyby plynového pedála, vysokou hnacou silou (maximálny krútiaci moment 400 Nm od 3 000 ot./min), ohromnou točivosťou a emocionálnym zvukom motora. Kľuková skriňa z vysokopevnej a ľahkej hliníkovej liatiny odlievanej pod tlakom znižuje hmotnosť vozidla na rozhodujúcom mieste z pohľadu dynamiky jazdy. Preplňovanie zabezpečuje dvojprúdové turbodúchadlo (twin-scroll). Kombinuje optimálnu odozvu pri nízkych otáčkach s vysokým zvýšením výkonu pri vyšších otáčkach.

Nová GLA príde na európsky trh na jar 2020. K obchodníkom v USA a Číne sa dostane na začiatku leta, príp. v lete 2020.

 

 

Autor: Mercedes-Benz Slovensko