Nová generácia Mercedesu-Benz GLA: Dôležitý člen rodiny
Rovnako ako v prípade iných modelov SUV Mercedes-Benz, má maska chladiča charakteristické otvory s jednou lamelou a centrálnou hviezdou. Vnútro svetlometov je vyhotovené hodnotne, detailne a precízne, čo je typické pre túto značku.
Svalnaté plecia vozidla sú charakteristickou črtou pri pohľade zboku ako aj zozadu. Dvere siahajú cez prahy. Vďaka tomu na jednej strane zvyšujú komfort nastupovania a na druhej strane chránia výrezy dvier (a tým aj nohavice) pred znečistením a zlepšujú ochranu proti bočnému nárazu. Ochranné lemovania, ktoré prechádzajú po celom obvode, rozdeľujú celkové proporcie a rovnako ako vizuálna ochrana proti podbehnutiu vpredu a vzadu zvýrazňujú terénny charakter.
Zadné svietidlá sú dvojdielne, odrazky sú presunuté nadol do nárazníka. Toto riešenie umožňuje široký otvor ložného priestoru a uľahčuje nakladanie. Zadná časť vďaka tomu zároveň pôsobí širším dojmom. Ďalšími detailmi orientovanými na používateľa, ktoré sa podľa línie výbavy dodávajú na želanie, sú integrovaný pozdĺžny držiak na strešný nosič a pochrómovaná ochrana hrany ložnej plochy.
Moderný a hodnotný: interiér
Prístrojová doska pozostáva z jednej základnej časti, ktorá je vizuálne „oddelená“ na časť vodiča a spolujazdca. Pre časť na strane vodiča je charakteristická voľne stojaca zobrazovacia jednotka, ktorá sa dodáva v troch vyhotoveniach: s dvomi 7-palcovými displejmi (17,78 cm), jedným 7-palcovým a jedným 10,25-palcovým displejom (26 cm) a v širokouhlej verzii s dvomi 10,25-palcovými displejmi. Na strane spolujazdca sa vo vyčlenenej časti nachádza ozdobný prvok.
K dispozícii je spolu päť okrúhlych ventilačných dýz s hodnotným vzhľadom turbín s jemne vypracovanými mriežkami na vedenie vzduchu. Stredová výplň dverí plynulo prechádza do lakťovej opierky. Držadlo na uchopenie a držadlo na zatváranie dverí má valcový profil a tiahne sa horizontálne ako strešný nosič na pozdĺžny držiak.
Sériovo sa na palube nachádza infotainment MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz) s intuitívnym ovládaním. MBUX je možné zostaviť individuálne prostredníctvom rozličných prvkov. Výkonný počítač, brilantná obrazovka a grafiky, individuálne prispôsobiteľné znázornenie, plne farebný projekčný displej, navigácia s rozšírenou realitou, softvér so schopnosťou učiť sa a hlasové ovládanie aktivovateľné heslom „Hey Mercedes (Ahoj, Mercedes)“ sú najdôležitejšími výhodami systému.
Výrazný nárast: rozmery interiéru a funkčnosť
Hoci je nová GLA zvonku kratšia ako jej predchodca, vnútri je priestrannejšia. To platí najmä pre priestor pre nohy v oblasti zadných sedadiel a pre batožinový priestor, ako znázorňuje tabuľka s rozmermi:
GLA | Predchodca | |||
Vonkajšie rozmery | Rozdiel | |||
Dĺžka | mm | 4 410 | 4 424 | -14 |
Šírka | mm | 1 834 | 1 804 | 30 |
Šírka vrátane vonkajších zrkadiel | mm | 2 020 | 2 022 | -2 |
Výška | mm | 1 611 | 1 507 | 104 |
Rázvor | mm | 2 729 | 2 699 | 30 |
Rozchod kolies vpredu | mm | 1 605 | 1 559 | 46 |
Rozchod kolies vzadu | mm | 1 606 | 1 560 | 46 |
Vnútorné rozmery | ||||
Max. priestor nad hlavou vpredu | mm | 1 037 | 1 015 | 22 |
Priestor nad hlavou vzadu | mm | 969 | 975 | -6 |
Priestor na nohy vpredu | mm | 1 045 | 1 063 | -18 |
Priestor na nohy vzadu | mm | 976 | 860 | 116 |
Šírka priestoru pre lakeť vpredu | mm | 1 456 | 1 422 | 34 |
Priestor na lakte vzadu | mm | 1 455 | 1 410 | 45 |
Šírka priestoru v oblasti pliec vpredu | mm | 1 419 | 1 391 | 28 |
Šírka pliec vzadu | mm | 1 393 | 1 350 | 43 |
Šírka ložného priestoru max. | mm | 1 272 | 1 187 | 85 |
Hĺbka ložného priestoru max. | mm | 1 422 | 1 395 | 27 |
Účinná šírka prístupu do batožinového priestoru | mm | 1 050 | 1 045 | 5 |
Objem batožinového priestoru podľa VDA | L | 435 | 421 | 14 |
Jasná vec: nová funkcia pre vjazd do umývacieho zariadenia
Ako prvý model vo svojej triede je GLA vybavená funkciou pre vjazd do umývacieho zariadenia, ktorá je známa z väčšieho súrodenca GLS. Jediným príkazom sa vonkajšie spätné zrkadlá sklopia a bočné okná a posuvná strecha sa zatvoria. Činnosť dažďového snímača sa zastaví, aby sa v umývacom zariadení nezapli stierače. Klimatizácia sa prepne na vnútornú cirkuláciu vzduchu a po niekoľkých sekundách sa pri príslušnej výbave s 360-stupňovou kamerou zobrazí predný pohľad, ktorý uľahčí vjazd do umývacieho zariadenia. Pri výjazde z umývacieho zariadenia sa tieto nastavenia automaticky vrátia do pôvodného nastavenia, len čo vozidlo prekročí rýchlosť 20 km/h.
Vysoký komfort pri cestovaní na dlhé vzdialenosti a veľký pôžitok z jazdy: podvozok
Na prednej náprave má nová GLA konštrukciu McPherson. Vedenie kolies preberá vždy jedno priečne rameno pod stredom kolesa, teleskopická vzpera McPherson a spojovacia tyč. Priečne rameno je hliníkový kovaný diel. Vďaka tomu sa znižuje hmotnosť a neodpružená hmota. Strmene nápravy sú z odliatku hliníka.
GLA je vybavená prepracovanou štvorprvkovou zadnou nápravou. Tri priečne a jedno pozdĺžne rameno na každom zadnom kolese sú dimenzované na maximálnu jazdnú stabilitu a komfort, pozdĺžnu aj priečnu dynamiku. Zadnú nápravu nesie pomocný rám nápravy, ktorý sa od holej karosérie odpája prostredníctvom silentbloku – tak sa z podvozka na karosériu prenáša menej vibrácií a hluku.
Rozchod kolies 1 605 a 1 606 milimetrov (vpredu/vzadu) je o štyri centimetre širší ako v prípade predchodcu. Väčšie priemery podbehov a väčšie priemery 17-palcových až 20-palcových kolies zabezpečuje vyššiu svetlú výšku (143 milimetrov/+ 9 milimetrov).
Lepšia trakcia podľa potreby: náhon na všetky kolesá 4MATIC
GLA je na želanie vybavená systémom náhonu na všetky kolesá 4MATIC, ktorý je vždy v pohotovosti, s plne variabilným rozdeľovaním momentu. Medzi komponenty systému 4MATIC patria vedľajší náhon na zadnú nápravu integrovaný do automatizovanej dvojspojkovej prevodovky a diferenciál zadnej nápravy s integrovanou lamelovou spojkou. Spojka pozostáva zo šiestich lamiel (12 trecích plôch) s povrchovou úpravou z uhlíkových vlákien a dokáže preniesť až 1 000 newtonmetrov. Automaticky sa tým redukuje opotrebenie.
Športovo nastavený náhon na všetky kolesá ponúka prostredníctvom prepínača DYNAMIC SELECT vodičovi možnosť ovplyvniť charakteristiku systému 4MATIC. K dispozícii sú tri grafy charakteristiky na riadenie spojky pripájania náhonu 4×4, systém ale pružne reaguje na príslušnú jazdnú situáciu v každom režime. V klasickom jazdnom programe je pre jazdný režim Eco/Komfort rozdelenie krútiaceho momentu na úrovni 80:20 (predná náprava:zadná náprava) základným nastavením, v programe „Šport“ je to 70:30. V terénnom režime sa používa spojka na pripájanie náhonu 4×4 ako pozdĺžna uzávierka, ktorej základné rozdelenie krútiaceho momentu predstavuje rovnomerných 50:50.
Silné a efektívne: motory
Nová GLA využíva štvorvalcové benzínové a dieselové motory, ktoré boli kompletne modernizované pre nové kompaktné vozidlá. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou sa vyznačujú výrazne vyšším špecifickým výkonom, lepšou efektivitou a nižšími emisiami. Model s hybridným pohonom dobíjateľným zo siete tretej generácie je už v štádiu prípravy.
Základom benzínovej palety je motor M 282 so zdvihovým objemom 1,33 litra v modeli GLA 200 . Z dôvodu efektívnej prevádzky pri čiastočnom zaťažení disponuje tento motor funkciou odpájania valcov.
Na vrchole ponuky je model Mercedes AMG GLA 35 4MATIC s výkonom 225 kW (306 k). Turbomotor s objemom 2,0 litra presviedča spontánnou odozvou na pohyby plynového pedála, vysokou hnacou silou (maximálny krútiaci moment 400 Nm od 3 000 ot./min), ohromnou točivosťou a emocionálnym zvukom motora. Kľuková skriňa z vysokopevnej a ľahkej hliníkovej liatiny odlievanej pod tlakom znižuje hmotnosť vozidla na rozhodujúcom mieste z pohľadu dynamiky jazdy. Preplňovanie zabezpečuje dvojprúdové turbodúchadlo (twin-scroll). Kombinuje optimálnu odozvu pri nízkych otáčkach s vysokým zvýšením výkonu pri vyšších otáčkach.
Nová GLA príde na európsky trh na jar 2020. K obchodníkom v USA a Číne sa dostane na začiatku leta, príp. v lete 2020.
Autor: Mercedes-Benz Slovensko