TEST: Opel Grandland X 2.0 CDTI – Konečne správne korenie

Opel Grandland X odštartoval svoju púť v roku 2017, kedy bol prvýkrát predstavený na autosalóne v Ženeve. SUV modely v súčasnosti spôsobujú šialenstvo, takže automobilka Opel veľmi dobre vedela, že týmto modelom nič nemôže pokaziť. Grandland X je najväčším SUV značky Opel a teší sa veľkej obľube, podľa mňa mu však chýba zásadná vec, ktorá by jeho šance na trhu zvýšila.

 

Dizajnovo je to taká nemecká klasika, všetko je uhladené a nič zbytočne nekričí. Nebyť čierno-červenej kombinácie, tak auto pôsobí nenápadne. Opel Grandland X sa mi páči. Páčia sa mi jeho mohutné tvary a naozaj podarený zadok. Masívne oplastovanie napovedá, že to nie je iba mestská leštenka, ale že sa dokáže popasovať aj s terénom. Iba žeby nie.

 

 

Silná dieselová motorizácia pod kapotou Grandlandu dlho chýbala. Našťastie dorazil naftový dvojliter s 2.0 CDTI výkonom 130 kW/ 177 koní a krútiacim momentom 400 Nm. Tento motor môžete mať iba s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Myslím si, že pre túto motorizáciu je to tá najlepšia možnosť. Radenie je hladké a reakcie sú pohotové. Prevodovka veľmi dobre využíva krútiaci moment, takže neradí hore-dole ako splašená. Výkon motora je postačujúci. Zaberá už od 1500 ot/min. a ani predbiehanie preň nie je žiadny problém. Pocitová dynamika je ešte lepšia, ako udáva výrobca. Grandland X ma presvedčil, že s dieselovým dvojlitrom je to všestranné auto, dobre sa cíti na všetkých druhoch ciest, či už sú to okresky, diaľnice, alebo mesto. Možno sa najlepšie cíti na diaľnici. Ja som si jazdu užíval a viem si ho predstaviť ako auto na dlhé trasy za dovolenkou. Príjemným zistením je, že aj v rýchlostiach nad 130 km/h je na palube až nečakané ticho. Motor takmer  vôbec nepočuť. Pri 140-tke točí 2000 ot/min. Od tejto masívnej karosérie SUV by som očakával pri diaľničných rýchlostiach tradičný aerodynamický šum. Ale Opel odhlučnenie zvládol fantasticky a nič také sa nekoná.  Čo by som ocenil je väčšia palivová nádrž. Objem 53 litrov je na takéto auto naozaj málo, aj keď, na jednu nádrž viete urobiť 850 km a pri väčšom snažení sa aj o niečo viac. Dostávame sa k spotrebe. Na okresných cestách nie je problém jazdiť za 6 litrov. Ja som sa počas celého týždňa a 1000 kilometroch s týmto autom dostal na spotrebu 7,5 litra, v tomto čísle je aj 400 km jazdy po diaľnici.

 

 

Keďže Opel Grandland X využíva francúzsku techniku od Peugeotu, aj podvozok je typický francúzsky. Komfort je na prvom mieste a Grandland komfortný naozaj aj je. Podvozok sa snaží filtrovať aj väčšie nerovnosti, ale občas mu to pokazia veľké 19” kolesá, ktoré na druhú stranu vyzerajú naozaj super. Grandland X je ideálne rodinné auto, ktoré miluje dlhé trasy. Čo je škoda, a nerozumiem tomuto trendu, je absencia pohonu 4×4. Auto tohto typu si to vyslovene žiada. Je pravda, že medzičasom do ponuky prišiel Grandland X PHEV, ktorý ponúka aj verziu s pohonom 4×4. Zadná náprava je poháňaná elektromotorom. Keďže som túto verziu ešte nejazdil, sám som veľmi zvedavý, aké sú jeho schopnosti v teréne.

 

 

Interiér, spracovanie a použité materiály sú na veľmi slušnej úrovni. Super je, že neboli použité „vychytávky“ zo súrodenca Peugeotu 3008.Ostali zachované klasické ovládače hlasitosti a klimatizácie. Na pohľad pôsobí interiér jednoducho a jednoduchý aj je a prospieva mu to, pretože všetko je intuitívne. Sú tu však dva mrzuté detaily. Prvý je bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu v odkladacom priestore, pri voliči prevodovky.  Je jednoducho malý, môj iPhone XS som v ňom nedokázal nabiť. Druhým nepodarkom sú vŕzgajúce výplne dverí, ktoré trochu kazia dojem z inak kvalitného interiéru. Priestorovo sa nie je na čo sťažovať. Na zadných sedadlách nebudú mať problém ani vyššie osoby na dlhých cestách. Batožinový priestor ponúka objem 514 litrov a je dobre využiteľný.

 

 

Cena základného Grandlandu X štartuje na sume 19 290 €, nami testovaný model, v najvyššej výbave Ultimate, začína na 33 130 €.

 

Záver:

 

Opel Grandland X je auto, ktoré značke Opel pomohlo dostať sa opäť na výslnie. Niet sa ani čomu čudovať. Grandland X je presne to auto, o ktoré je momentálne najväčší dopyt. Rodinné SUV, ktorých rajónom je mesto a okresné cesty, sú v trende. Toto auto je príjemný spoločník na dlhé rodinné výlety, služobné cesty, ale nezľakne sa ani mestskej džungle. Silný dieselový motor bol to, čo Grandlandu dlho chýbalo, až na pár detailov mu nemám čo vytknúť. Som presvedčený o tom, že si svojou nemeckou uhladenosťou získa veľa zákazníkov.

 

Galéria: