Mercedes testuje prevratnú novinku. Vyvinul špeciálnu funkciu pre volant svojho monopostu
Sme svedkami zárodku ďalšej dominancie stajne Mercedes vo Formule 1? Počas testov v Barcelone si fanúšikovia a ostatní ľudia z prostredia kráľovnej motošportu všimli nezvyčajný pohyb volantu na monoposte Lewisa Hamiltona.
Nový W11 s nastaviteľným sklonom kolies
Majstrovské minuloročné auto, bolo rovnako ako v prípade ostatných tímov, základom konceptu monopostu na blížiacu sa sezónu 2020. V piatok 14. februára najprv stajňa Mercedes zverejnila prvé online zábery nového auta s označením W11 a následne dodala aj fotky a video priamo z trate. Filmovací deň absolvovali strieborní v Silverstone, kde si nové auto ako prvý oskúšal Valtteri Bottas.
Oveľa väčšie prekvapenie však prišlo počas druhého testovacieho dňa v Barcelona. Zo záberov palubnej kamery bola jasné, že Lewis Hamilton počas jazdy mení polohu svojho volantu, ktorý sa okrem otáčania, pohyboval dopredu a dozadu. Novinka okamžite vzbudila rozruch. Analýzy toho, čo nemecký tím ukázal, sa spustili a ku koncu dňa dostali fanúšikovia aj prvé odpovede. Mercedes očividne disponuje systémom, ktorí mení zbiehavosť predných kolies.
DAS môže poskytnúť Mercedesu nedostihnuteľný náskok
Túto inovatívnu novinku potvrdil aj technický riaditeľ tímu James Allison, ktorý ale podrobne neupresnil, ako funguje nový systém s označením DAS (Dual Axis Steering) v preklade dvojité osové riadenie. Podľa dohadov dochádza zatláčaním riadiaceho stĺpiku dopredu a následným pritiahnutím dozadu k zmene smerovania kolies. Tie sa pred zákrutou stočia drobne dovnútra a na výjazde na rovinku ich zase pilot vráti do pôvodnej polohy.
Okamžite sa začalo špekulovať, či bude táto vychytávka povolená a či nejde o nelegálny krok. Aj na tieto pochybnosti mal technický riaditeľ strieborných odpoveď. Verejnosť uistil, že FIA o celom systéme už vopred vedela a tak sa zakázania neobáva. DAS by mal spĺňať všetky technické požiadavky. V takom prípade získa Hamilton s Bottasom obrovskú výhodu najmä v práci s pneumatikami (rovnomernejšie zahrievanie) ale aj pri nájazde do zákrut.
Nový rozmer riadenia
Stajňa sa nebála odhaliť používanie DAS už na testoch v Barcelone, keďže sa špekuluje o tom, že jeho okopírovanie by konkurencii malo trvať zhruba šesť mesiacov. Či je pridaná funkcia volantu pre jazdcov rušivá, vyvrátil Hamilton hneď po tom, ako vystúpil z monopostu. „Nebojím sa, že by ma to vyrušovalo. Zatiaľ sa učíme ho používať a pochopiť. Z bezpečnostného hľadiska tu nie je žiaden problém, čo potvrdila aj FIA,“ povedal šesťnásobný majster sveta.
Svoj pohľad na celý systém poskytol aj Sebastian Vettel, jeden z vyzývateľov Hamiltona v boji o majstrovský titul. „Ak to používajú, tak to bude zrejme legálne. Ešteže máme zábery z kamier, inak by sme o tom vôbec nevedeli. Pokiaľ im to uznajú a dodá im to výhodu, mali by sa na to zamerať všetky tímy.“