Mercedes testuje prevratnú novinku. Vyvinul špeciálnu funkciu pre volant svojho monopostu

Sme svedkami zárodku ďalšej dominancie stajne Mercedes vo Formule 1? Počas testov v Barcelone si fanúšikovia a ostatní ľudia z prostredia kráľovnej motošportu všimli nezvyčajný pohyb volantu na monoposte Lewisa Hamiltona.

Nový W11 s nastaviteľným sklonom kolies

Majstrovské minuloročné auto, bolo rovnako ako v prípade ostatných tímov, základom konceptu monopostu na blížiacu sa sezónu 2020. V piatok 14. februára najprv stajňa Mercedes zverejnila prvé online zábery nového auta s označením W11 a následne dodala aj fotky a video priamo z trate. Filmovací deň absolvovali strieborní v Silverstone, kde si nové auto ako prvý oskúšal Valtteri Bottas.

Zdroj: Mercedes F1

Oveľa väčšie prekvapenie však prišlo počas druhého testovacieho dňa v Barcelona. Zo záberov palubnej kamery bola jasné, že Lewis Hamilton počas jazdy mení polohu svojho volantu, ktorý sa okrem otáčania, pohyboval dopredu a dozadu. Novinka okamžite vzbudila rozruch. Analýzy toho, čo nemecký tím ukázal, sa spustili a ku koncu dňa dostali fanúšikovia aj prvé odpovede. Mercedes očividne disponuje systémom, ktorí mení zbiehavosť predných kolies.

Zdroj: Mercedes F1

DAS môže poskytnúť Mercedesu nedostihnuteľný náskok

Túto inovatívnu novinku potvrdil aj technický riaditeľ tímu James Allison, ktorý ale podrobne neupresnil, ako funguje nový systém s označením DAS (Dual Axis Steering) v preklade dvojité osové riadenie. Podľa dohadov dochádza zatláčaním riadiaceho stĺpiku dopredu a následným pritiahnutím dozadu k zmene smerovania kolies. Tie sa pred zákrutou stočia drobne dovnútra a na výjazde na rovinku ich zase pilot vráti do pôvodnej polohy.

Zdroj: F1.com

Okamžite sa začalo špekulovať, či bude táto vychytávka povolená a či nejde o nelegálny krok. Aj na tieto pochybnosti mal technický riaditeľ strieborných odpoveď. Verejnosť uistil, že FIA o celom systéme už vopred vedela a tak sa zakázania neobáva. DAS by mal spĺňať všetky technické požiadavky. V takom prípade získa Hamilton s Bottasom obrovskú výhodu najmä v práci s pneumatikami (rovnomernejšie zahrievanie) ale aj pri nájazde do zákrut.

Nový rozmer riadenia

Stajňa sa nebála odhaliť používanie DAS už na testoch v Barcelone, keďže sa špekuluje o tom, že jeho okopírovanie by konkurencii malo trvať zhruba šesť mesiacov. Či je pridaná funkcia volantu pre jazdcov rušivá, vyvrátil Hamilton hneď po tom, ako vystúpil z monopostu. „Nebojím sa, že by ma to vyrušovalo. Zatiaľ sa učíme ho používať a pochopiť. Z bezpečnostného hľadiska tu nie je žiaden problém, čo potvrdila aj FIA,“ povedal šesťnásobný majster sveta.

Zdroj: Mercedes F1

Svoj pohľad na celý systém poskytol aj Sebastian Vettel, jeden z vyzývateľov Hamiltona v boji o majstrovský titul. „Ak to používajú, tak to bude zrejme legálne. Ešteže máme zábery z kamier, inak by sme o tom vôbec nevedeli. Pokiaľ im to uznajú a dodá im to výhodu, mali by sa na to zamerať všetky tímy.“