Test: Mercedes-Benz GLC 250d 4-Matic – Nástupca s veľkým srdcom
Mercedes GLC je na trhu už nejakú tu dobu, preto ho netreba asi nejako zvlášť predstavovať. Ide o nástupcu modelu GLK. Nejedná sa o žiadny facelift, GLC je od základu úplne nové auto. Nie je žiadnym tajomstvom, že automobilový trh doslova valcujú SUV-čka. Potom, ako som sa dozvedel, že Mercedes GLC je najpredávanejšie SUV značky Mercedes, chcel som okamžite zistiť prečo.
Vďaka spoločnosti Motor-Car Banská Bystrica sme mali možnosť vyskúšať Mercedes-Benz GLC 250d 4-Matic.
Keď sa v Mercedese rozhodli nahradiť model GLK za GLC, niet pochýb o tom, že išlo o brilantný ťah. GLK nebolo nejako dizajnovo atraktívne auto. Zato pri GLC sa mnohé zmenilo. Auto je pekne zaoblené a pôsobí mohutnejšie. Rozmery sa oproti GLK-čku zväčšili na dĺžku o 117 mm a na šírku o 50 mm. Rázvor narástol takmer o 12 cm. Všetky tieto hodnoty naznačujú, že do segmentu rodinných SUV prišiel veľký hráč.
Naše GLC poháňal najvýkonejší 4-valec diesel s výkonom 150 kW/204 koní a ohromnými 500 Nm točivého momentu. S motorom ide ruka v ruke výhradne 9-stupňová automatická prevodovka 9G-TRONIC. Motor ponúka veľmi dobrú dynamiku. Viac pri aute v tejto triede naozaj netreba. Čo je ešte príjemnejšie, je reálna spotreba 6,5 litra na SUV, ktoré váži takmer 1,9 tony. To je perfektná hodnota. Zásluhu na tak dobrej hospodárnosti má bez pochýb prevodovka, ktorá disponuje nadštandardnými 9-prevodovými stupňami. Ak máte predsudky voči automatom s väčším počtom stupňov ako 7, tak tu ich rozhodne zahoďte. Prevodovka neradí neustále hore-dole, ale radi presne vtedy, kedy to je potreba. Jednoducho je to Mercedes, ktorého hlavnou výsadou je komfort, preto asi nikoho neprekvapí, že prevodovka pracuje zamatovo a motor je dokonale odhlučnený.
Keď sme pri komforte, bol by hriech nespomenúť podvozok. Je mi až blbé, ako často musím skloňovať slovo dokonalé, ale inak to nie je ani v prípade podvozku. Ak sa rozhodnete pre športovú jazdu, stačí si v Dynamic Select zvoliť režim Sport+. V tomto režime cítite zásadné zmeny: stvrdne podvozok, stuhne riadenie, zmení sa odozva na plyn a prevodovka motor viac vytáča. Po celú dobu testu som jazdil v režime Comfort, ten je pre toto auto najlepší. Ak vám niečo nebude vyhovovať, je tu aj režim Individual. V ňom si môžete nastaviť všetko podľa chuti. Ak si myslíte, že GLC je iba „namachrovaná leštenka“, čo sa bojí zamazať, mýlite sa. Keď si dokúpite offroad packet, ktorý zvýši svetlú výšku podvozka až o 5 cm, tak sa nestratíte ani v stredne ťažkom teréne. Možno je to uletené, ale s týmto SUV sa dá aj výborne zabaviť. Milým zistením bolo až nečakane presné a strmé riadenie. V zátačkách kam GLC pošlete, tam ide. Auto sa vnútorným kolesom zahryzne do zákruty a drží ako policajný pes. Keď si chcete užívať takéto príjemné momenty, treba sa predovšetkým naučiť pracovať s hmotou rodinného SUV. Tento zábavný faktor je len akýsi bonus. Prioritou GLC je uspokojiť celú rodinu a nie len rozšanteného otca. To sa mu darí na jednotku s hviezdičkou.
Ako je u prémiových značiek zvykom, aj tu si môžete svoje auto vybaviť množstvom rôznych bezpečnostných asistentov. Náš testovaný model nebol nejako „naložený“, čo sa asistentov týka. Ale nachádzali sa tu tie najužitočnejšie veci, ktoré by mal v cenníku zaškrtnúť každý budúci majiteľ. Reč je o adaptívnych LED svetlometoch s funkciou vyrezávania. Nečakajte až také nočné divadlo ako v prípade triedy E s MULTIBEAM svetlami. Ale aj tieto svetlá fungujú a svietia skvele. Na túto triedu ide stále o vysoký nadštandard. Naozaj žiadneho bezpečnostného asistenta neoceníte viac ako tieto svetlá. Preto určite neváhajte. Ak si vážite svoje auto, určite vaša partnerka (aj vy) tiež ocení cúvaciu kameru, ktorú Mercedes opäť kvalitou posunul niekde inde.
Keď sa presunieme do interiéru, okamžite viete, že sa nachádzate v triede C. Tu jednoducho nemá cenu nejako veľa písať. Spracovanie a kvalita materiálov je na tej najvyššej úrovni. Kombinácia lešteného hliníka a tmavého jaseňového dreva je proste dokonalá. V kokpite sa nachádza iba minimum lesklých plôch, čiže sa nemusíte báť o nejakú zvýšenú údržbu. Nemusíte sa báť ani nedostatku miesta. Na predných aj zadných sedadlách sa bude pohodlne cestovať aj vysokým pasažierom. Batožinový priestor 550 litrov je tiež postačujúca hodnota. Samozrejme nie všetko je iba o priestore, dôležitý je aj komfort. Ten si vďaka pneumatickému podvozku, skvelemu odhlučnenie a pohodlným sedadlám s dobrým bočným vedením užijete na plno.
Možno si poviete, že prečo niečo nekritizujem. Na rovinu musím povedať, že nieje čo. Ak neveríte, navštívte Motor-Car Banská Bystrica a vyskúšajte si nami testovaný Mercedes GLC 250d 4-MATIC. Mimochodom, veľkou výhodou GLC je aj to, že množstvo veci dostanete už v základe. Ak nie ste náročný, tak iba so zopár najdôležitejšími príplatkami, dokážete cenu udržať na pomery prémiových značiek relatívne nízko. Cena nami testovaného vozidla s najvýkonnejším dieslovým 4-valcom začína na 47 838 €. Ak si doprajete nejaký ten offroad packet, AMG interiér, inteligentné LED svetlá, cúvaciu kameru atď., dopracujete sa na cenu 58 224 €. Za seba musím povedať, že mi v aute nič nechýbalo, čiže cena 58 224 € by bola pre mňa konečná.
Záver:
Ak aj vám vŕtalo v hlave, prečo je Mercedes GLC taký úspešný, myslím, že sme sa dopracovali k logickému záveru. GLC-ečko patrí k jednému z mála áut, ku ktorému nemám žiadnu zásadnú výhradu. Preto ak zvažuje kúpu SUV z prémiových vôd a máte radi značku Mercedes, GLC je jasná voľba.
Motor-Car Banská Bystrica, spol. s r.o.
Zvolenská cesta 48
Telefón: +421 48 47 11 303
Email: v.zastavkova@motor-car.sk
Galéria:
Foto: Daniel Minárik