TEST: Mazda MX-5 RF 2.0 Skyactiv – Manuál, alebo automat? Plátená či pevná?

Mazdu MX-5 nemusím nejako zvlášť predstavovať. Aktuálna generácia MX-5 je na našom trhu už nejaký ten rok. Dokonca už ani verzia RF nepatrí k novinkám na trhu. Ale my sme sa ju predsa len rozhodli vyskúšať. Minulý rok sme mali na test trochu netradičnú Mazdu MX-5 RF. Netradičnú, pretože iba maličké percento tohto modelu sa vyrába s automatickou prevodovkou, ako mal náš testovací kus.

 

Možno sa to niekomu bude zdať smiešne, ale aj s automatickou prevodovkou som si s RF-kom užil kopec zábavy. Teraz sa mi však do rúk dostala MX-5 RF so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a motorom 2.0 Skyactiv-G160 s výkonom 118 kW/160 koní. S týmto motorom som mal už skúsenosť z verzie s automatom, ale v prípade manuálnej prevodovky je citeľne živší. Hovorí o tom aj zrýchlenie z 0-100. Verzia s manuálnou prevodovkou je až o sekundu rýchlejšia, ako verzia s automatom. Manuál vyhráva aj v spotrebe, nie je to však nič zásadné. S automatickou prevodovkou som jazdil za 8,1 l na 100 km, zatiaľ čo s manuálom som mal spotrebu dlhodobo 7,5 litra.
Mazda MX-5 bola vždy o zábave za volantom. Inak na tom nie je ani MX-5 RF. Pre mňa osobne k športovej jazde v takomto aute neodmysliteľne patrí manuálna prevodovka. A tá, ktorá je použitá v tomto aute, je jednoducho skvelá. Krátke a presné dráhy radenia a dobre ergonómická hlavica radiacej páky dokážu vyčariť úprimný úsmev. Keď sa ku tomu pridá zadný náhon so samosvorným diferenciálom, tak mi z toho vychádza iba jediné DK. Drift King ( poznáte z rýchlo a zbesilo 3 🙂 ) Mazda MX-5 sa najlepšie cíti v zákrutách a jazda bokom pre ňu nie je žiadny problém. Dokonca nemusíte byť ani extrémne skúsený vodič, aby ste si s MX-5 užili nejaké tie pretáčavé šmyky. Dokonca sa to dá robiť aj bezpečne. Stabilizácia vám dovolí naozaj veľa, ale keď sa začne blížiť na limit, veľmi citlivo vás vráti späť. Dokonca som ani nemal potrebu stabilizáciu vypínať. Keď teraz porovnám manuál vs. automat, tak musím priznať, že verzia s automatom má limit posunutý o niečo ďalej. Lepšie povedané, je divokejšia v ostrejších zákrutách.
Mazda Mx-5 možno nevyzerá ako typické daily car, ale ak hľadáte štýlové auto iba pre seba, maximálne ešte pre jedného spolujazdca, tento roadster sa ideálom auta na denné použite dosť približuje. Ako veľkú výhodu Mazdy Mx-5 RF vidím veľmi všestranne naladený podvozok. Nemusíte sa báť ani rozbitých ciest. Pevná strecha taktiež prispieva k väčšiemu využitiu auta počas roka. Keď zoberiem auto ako celok, tak v zásade mi prekážali iba dve veci. Prvá: Sedadlá vo výbave Revolution neposkytovali dostatok bočného vedenia, ako by som si predstavoval. To sa však dá vyriešiť priplatením si 2200 € za vyššiu výbavu Revolution Top, kde si prilepšíte o sedadlá Recaro a tlmiče Bilstein, ktoré dosť zásadne zmenia správanie podvozka. Nemusí to vyhovovať každému, preto je tento príplatok na zváženie. Druhá: Sklápanie automatickej strechy trvá síce iba 13 sekúnd, ale sklápať ju môžete iba do rýchlosti 10 km/h. Ak sa ocitnete na úzkej frekventovanej ceste, kde nie je kde odstaviť auto a začne pršať, tak je to dosť veľký prúser.

 

Záver:

 

Mazda MX-5 je na trhu roadsterov legenda prakticky už od svojho vzniku. Najnovšia generácia nie je svojej povesti nič dlžná. Po prvom teste mi Mazda MX-5 dala chrobáka do hlavy. Nevedel som si vybrať, aká konfigurácia by bola pre mňa ta správna.  Teraz to už konečne viem. Bola by to verzia RF s manuálom. Aj keď som pevnú sklápaciu strechu kritizoval za sklápanie do rýchlosti 10 km/h, dizajn targa ma jednoducho chytil za srdce.

 

Galéria: