TEST: Hyundai i20 N – Nemecké M je kórejské N
Keď Hyundai ohlásil vývoj športovej divízie N, asi nikto od toho nemal veľké očakávanie až dovtedy, kým automobilka nepredstavila šéfa tejto divízie. Albert Biermann, ktorý 30 rokov pracoval na tých najlepších modeloch BMW. Táto informácia naznačila, že Hyundai to so svojími športovými autami myslí naozaj vážne. Čo aj potvrdil prvý model i30 N, ktorý spôsobil doslova celostvetový ošiaľ. Hot-hatch za rozumnú cenu, ktorý priniesol do svojej triedy až nečakané emócie. Mnoho motoristických novinárov ho označilo za najzábavnejší hot-hatch na trhu. Rovnako aj ja. S i30 N som počas dvoch rokov najazdil tisíce kilometrov, na ktorých som si užil množstvo nezabudnuteľnej zábavy, napr. som s ním absolvoval dokonalý trip okolo Slovenska, kde sa vôbec nenechal zahanbiť ani medzi autami ako Mercedes AMG GT-C, Nissan GT-R, Maserati Levante, BMW X5 M či Porsche Macan.
N-ko som si jednoducho zamiloval. O to väčšia bola moja radosť, keď Hyundai predstavil svoj nový model i20 N. A celé nadšenie vygradovalo, keď som sa na ňom prvýkrát previezol. Ale poďme pekne postupne.
Model i20 N si s obyčajnou i20 nemôžete pomýliť. N-ko pôsobí už na prvý pohľad oveľa širšie a agresívnejšie. Nezameniteľný je strešný spojler, ktorým sa i20 N jasne odlišuje rovnako ako aj predná maska s veľkými nasávacími otvormi. Zadnej časti dominuje už spomínaný strešný spojler, alebo skôr krídlo. Jediné, čo by som vypichol je spodná časť nárazníka, ktorá na mňa pôsobí až príliš lacno. Určite by sa to dalo zvládnuť aj lepšie.
Tí, čo naivne očakávali pod kapotou dvojliter z i30 N, nemusia byť vôbec sklamaní. Prepracovaný motor 1.6 TGDi s výkonom 150 kW/ 204 koní a 275 Nm ma baví ešte o niečo viac. Zaujal ma lineárny ťah až na hranicu obmedzovača. Skvelá dynamika a výbušnosť, to všetko doprevádzané nezameniteľným zvukom, vám podvedome hrá na vaše zmysly a vy pociťujete netradičnú radosť. A keď sa ku tomu pridá legendárny 6-stupňový manuál s krátkymi a presnými dráhami radenia, kde cítite ako tam tie rýchlosti mechanicky zapadajú. Agresívny zvuk z výfuku doprevádzaný prskaním a strieľaním by ste od tohto „prcka“ asi nečakali. Ale je to tu a divízia N opäť dokazuje, že vie postaviť športové náčinie. V režime comfort by ste povedali, že ide o obyčajné, trochu tvrdšie mestské auto. Ale všetko sa mení po aktivácii tlačidla N, kde si viete uložiť svoje preferované športové nastavenia auta. Ja som moc neváhal a všetko som nastavil na tie najšportovejšie nastavenia a to od motora, podvozku, zvuku výfuku, riadenia až po trakčnú kontrolu. To boli nastavenia, ktoré mi vyhovovali najviac. Nemôžem sa ubrániť pocitu, že i20 N je športovejšia ako i30 N. Myslím si, že aj hlučnejšia. Napríklad v režime Eko pri diaľničnej 130-tke stále počujete zvuk výfuku. Dunivý zvuk môže niekomu prekážať. Výhodou benzínovej 1,6-ky je, že si viete udržať spotrebu paliva na rozumných číslach a pri veľmi pokojnej jazde dosiahnuť dojazd aj 600 kilometrov, čo je pri malej 40 litrovej nádrži slušná hodnota. Môj priemer sa pohyboval okolo 7-8 litrov, pri športovej jazde okolo 10 litrov, čo je stále fajn.
Podvozok i20 N je silnou stránkou auta. Je ochotný vrhať sa do zákrut a pustiť vás na svoju hranu. Pri ostrom prejazde zákruty si pokojne nadvihne zadné koleso, ale vy stále máte istotu, že sa do toho môžete oprieť. To celé umocňuje precízne riadenie, vďaka ktorému máte všetky potrebné informácie z prvej ruky. Rovnako ako riadenie, motor, ESP, zvuk výfuku, automatické medziplyny si viete nastaviť podľa potreby v niekoľkých úrovniach. Táto možnosť vám dodáva sebavedomie a pocit, že vy ste pánom auta. Je skvelé, že aj i20 N dostalo mechanický samosvorný diferenciál m-LSD, robí si svoju prácu dokonale a dodáva jazde to správne korenie. Nehovoriac o automatických medziplynoch, sami by ste to neurobili lepšie. A v spojení s perfektným 6-stupňovým manuálom je to jednoducho továreň na emócie, ktoré by ste v tejto triede hľadali len ťažko.
Po nasadnutí do športových sedadiel s integrovanou opierkou vám je okamžite jasné, že sedíte v niečom špeciálnom. Športový volant s tlačidlami N okamžite padne do ruky a vy sa už neviete dočkať kedy začnete jazdiť. Digitálny prístrojový panel 10,25” má peknú grafiku s množstvom všetkých potrebných informácií. To isté platí aj o displeji infotainmentu 10,25”, kde si môžete nastavovať všetko potrebné. Prešívanie a doplnky vo farbe Performance blue sú pekným doplnkom. Celkovo sa mi interiér i20 N páči ešte viac, ako v prípade i30 N.
Záver:
Písmeno N sa po predstavení modelu i30 N stalo symbolom jedinečnej zábavy. Preto som mal od najmenšieho N-ka veľké očakávania. Ak sa pýtate či ich naplnilo, odpovedám, že nadmieru. Očakával som, že bude dobre, ale nečakal som, že až tak. Hyundai i30 N bol mojim najobľúbenejším hothatchom, nič ho nedokázalo prekonať. Až jeho menší brat. Podľa mňa, i20 N nie je tak použiteľné na každý deň ako i30 N, ale aj keď ponúka menej výkonu, je ostrejšie a pre mňa aj zábavnejšie. Konštruktéri využili osvedčené poznatky a dochutili ich skúsenosťami z rely, výsledkom čoho je super zábavné športové auto, vďaka čomu by som i20 N označil kráľom svojej triedy.