TEST: BMW X1 20d xDrive – Viac, ako len rodinné SUV

V roku 2009 sa mníchovská automobilka BMW chytila na vlnu zvýšeného záujmu zákazníkov o kompaktné SUV. Z toho dôvodu sa k X3-ke pripája prvá generácia BMW X1, ktorá sa držala klasickej koncepcie BMW. Pozdĺžne uložený motor a pohon zadnej nápravy. V roku 2016 prichádza druhá generácia tohto, medzičasom obľúbeného modelu, ktorú si teraz v našom teste vyskúšame.

 

Druhá generácia BMW X1 je oproti predchodcovi v rázvore náprav kratšia o 9 cm, ale aj napriek tomu ponúka podstatne viac priestoru. Dizajnovo si X1 zachováva tradičný agresívny výzor a pôsobí veľmi dynamicky a mohutne, za čo si zaslúži veľkú pochvalu.

 

Motor je osvedčená klasika

 

Pod kapotou nášho testovaného modelu sa nachádza, bez pochýb najpredávanejší motor v ponuke. Ide o 4-valcový dvojliter 20d xDrive s výkonom 140kW/ 190 koní a 8 stupňovým automatom od firmy Aisin. Vôbec sa nedivím, že tento motor je tak obľúbený. Ponúka slušnú dynamiku a až prekvapivo dobré odhlučnenie. Pri jazde by ste vôbec nepovedali, že pod kapotou je diesel. O tom, že pod kapotou máte diesel vám napovie točivý moment 400 Nm dostupný od 1750 až po 2500 otáčok. Veľmi dobre si rozumie s prevodovkou, ktorá radí naozaj rýchlo a zamatovo. Motor udržiava v rozumných otáčkach. V režime Sport je neustále v strehu a keď si zmyslíte, okamžite podradí a motor ťahá až k hranici 4000 ot/min. Jediné zaváhanie som si všimol pri prudkom zabrzdení a následne prudkým zošliapnutím akcelerátora jej chvíľu trvá kým sa rozhodne, aký rýchlostný stupeň zaradiť. Samozrejme, nie je to nič strašné. Do takejto situácie sa dostanete iba málokedy. Zaujímavá je aj spotreba. Pri bežnej jazde sa bez problémov dostanete na hodnotu 6,5 litra. Pri ostrejšej jazde sa spotreba môže prehupnúť aj cez 7 litrov na 100 km.
Čo sa podvozka týka, tak tu sa gény BMW jednoducho nezaprú. Treba počítať s tým, že naladenie je tuhšie, ako v iných SUV, ale za to vám dokáže poskytnúť skutočnú radosť z jazdy. Bežné nerovnosti filtruje veľmi dobre, ale pri väčších výmoľoch sa nejaká tá rana prenesie aj do interiéru. Nie je žiadnym tajomstvom, že konkurenčné značky vám prinesú o niečo lepší komfort. Ak však príde na lámanie chleba v podobe dynamickej jazdy v zákrutách, neviem si v tejto triede predstaviť lepšie jazdiace SUV. Veľmi príjemné a presné riadenie, skvelé brzdy a výborne naladený podvozok robia z tohto auta výnimočné SUV. Za príplatok môžete mať aj adaptívny podvozok, ktorý komfort ešte o niečo viac zlepší. Svetlá výška 183 mm nasvedčuje tomu, že v teréne sa ho trápiť asi neoplatí, aj keď sa tu nachádza asistent na zjazd z kopca. Ale vďaka pohonu xDrive X1 dokáže čo to zvládnuť. Mal som možnosť vyskúšať si kríženie náprav na tráve a pohon fungoval až nad očakávania dobre. Ale rád by som vedel, ako sa bude správať na snehu. Túto disciplínu si nechám na zimný test.

 

Vo výbave BMW X1 nájdeme adaptívny tempomat, upozornenie na vybočenie z pruhu, head-up displej na čelnom skle, upozornenie na približujúcu sa prekážku. Trošku ma mrzí, že vo výbave chýba taký základný systém ako sledovanie mŕtveho uhla. Čo musím pochváliť sú LED svetlá, ktoré svietia naozaj famózne. Páči sa mi grafika zadných LED svetiel. Vyzerajú skutočne efektne.

 

Lepší interiér vďaka detailom

 

Začiatkom tohto roka sa vďaka novému modelu X2 dostala aj štipka modernizácie do interiéru. Vylepšil sa infotaiment idrive. Náš testovaný kus síce ešte nemal nové budíky, ktoré sme už mali pri teste BMW 120d xDrive, ale vozidlá zakúpené od marca by mali mať už aj nové budíky. Pre mňa najzásadnejšia zmena je nový volič prevodovky. Ten ohavný ,,klacek,, konečne nahradil pekný joistick, ktorý skvele dotvára, inak špičkovo vypracovaný interiér. Pochváliť tiež musím športové sedadlá, ktoré výborne držia telo a aj na dlhých cestách sú stále pohodlné (výbava Sportline). Určite poteší dostatok miesta aj pre zadných pasažierov. Oproti predchodcovi má druhá generácia X1 o 85 litrov väčší kufor. Celková hodnota činí 505 litrov, čo je v tejto triede lepší priemer. Každopádne rodina na dovolenku nebude mať o dostatok miesta núdzu.
Cena BMW X1 začína na prijateľných 31 050 €. Ako však poznáme nemeckú cenovú politiku, s dávkou príplatkov sa cena zdvihne kľudne aj na  54 478 € ako v našom prípade a to ešte nebola plnka, aj keď nechýbalo veľa.

 

Záver: 

 

BMW X1 s motorom 20d a pohonom xDrive je príjemný spoločník na každý deň. Aj dlhšie cesty budú pre vás radosťou. Ak sa neveiete rozhodnúť, či zvoliť dieslovú, alebo benzínovú motorizáciu. Európska únia vám to uľahčila, pretože motor 20i s xDrive vypadol na nejaký čas z ponuky. Koľko to bude trvať nevieme, ale aj tak motor 20d je skvelý a tomuto auto rozhodne svedčí.  Ako som už spomínal BMW X1 je výnimočné SUV, ktoré jednoducho gény BMW nezaprie.

 

Galéria: