Nová tvár Formuly 1. FIA schválila pravidlá platiace od roku 2021
Svetová motoristická rada FIA má za sebou jedno z najočakávanejších vyhlásení tohto roku. Vo štvrtok podvečer zverejnila nové pravidlá pre šampionát Formuly 1. Ich hlavným cieľom je zlepšenie pretekania a zatraktívnenie celej show. Budeme mať vyrovnanejšie štartovné pole a viac súbojov na trati? Alebo to budú len kozmetické úpravy súčasného stavu? Na výsledok si počkáme až do roku 2021, keď nové pravidlá vstúpia do platnosti.
Vzhľad monopostov čaká radikálna zmena
Najzaujímavejšia novinka sa týka pochopiteľne budúceho výzoru samotných áut. V praxi uvidíme zjednodušené predné krídla a zavesenia kolies, väčšie zadné krídla, či zmeny v spodnej časti monopostov. Autá si po novom „obujú“ 18-palcové pneumatiky, ktoré už boli v tomto roku testované. Síce sa pri vývoji skôr uberalo z prebytočných častí monopostov, ich hmotnosť sa ale paradoxne zvýši. Zo súčasných 743 kilogramov porastie na 768. Za tým stoja najmä nové pneumatiky, lacnejšie materiály a zmeny v konštrukcii šasi každého auta.
Hlavný cieľ nového konceptu?
Žiadané a vysnívané zlepšenie predbiehania. V súčasnosti je hlavným problémom pri nasledovaní a stíhaní pred vami idúceho monopostu zvírený vzduch. Strácate zhruba 40% prítlaku, prehrievajú sa vám pneumatiky a súper, ktorý bol chvíľu na dosah, je už zrazu nedostihnuteľný. Nové pravidlá sľubujú stratu prítlaku len na úrovni 5-10% a minimalizujú aj prúdenie „špinavého“ vzduchu. Riešenie by v tomto prípade malo vzísť z nového vzhľadu podlahy, ktorý upraví jeho prúdenie pod a za autom. Táto novinka má priniesť lepšie pretekárskej súboje a zlepšiť predbiehanie. Cenou za lepšiu show a divácky zážitok bude asi trojsekundové spomalenie oproti súčasným monopostom.
Rozpočtový strop
Prelomové pravidlo pre „kráľovnú“ motošportu. Po prvýkrát v histórii sa tímy F1 budú musieť zmestiť do rozpočtového stropu. Jeho limit bol stanovený na 175 miliónov dolárov, ktoré môžu jednotlivé stajne ročne minúť. Rozpočtový strop má zaručiť to, aby sa z úspechu tešil ten, kto minie peniaze čo najefektívnejšie a nie ten, kto ich minie najviac. Do tohto limitu však nebudú zahrnuté marketingové aktivity, platy pilotov a troch najlepších zamestnancov každého tímu.
Už teraz je však jasné, že stajne ako Haas či Williams sa 175-miliónovej hranici ani len nepriblížia. Otázne je aj to, do akej miery sa dá dodržiavanie rozpočtového stropu kontrolovať. FIA však avizovala zriadenie nezávislých kontrolných komisií. Trestom za prípadné porušenie budú podľa závažnosti priestupku finančné pokuty, odpočítavanie bodov, limitovanie testovania alebo zákazy štartu v pretekoch. V najhoršom prípade príde vylúčenie z celého šampionátu.
Reorganizácia pretekárskeho víkendu
Atraktívnosti celej show Formuly 1 by mali napomôcť zmeny pretekárskeho víkendu. Od sezóny 2021 sa každé podujatie začne v piatok tlačovou konferenciou. Po nej bude nasledovať prvý a druhý tréning. Tretí tréning a kvalifikácia ostanú bez zmeny. Prípadný pokus so zavedením kvalifikačných pretekov neprešiel schvaľovaním. Samotný víkend prinesie ešte jednu zmenu.
Inžinieri budú musieť počítať s referenčnou špecifikáciou auta, ktorá im zakáže pridávať na monopost nové súčiastky. Samozrejme, používanie vylepšení bude možné, no do nedeľných pretekov musia všetky novinky monopost opustiť. Auto sa následne musí vrátiť k pôvodnému zloženiu, aké malo po technickej previerke. Tá bude vždy pred prvým tréningom. Zavedené bolo aj povinné nasadzovanie mladších jazdcov z nižších sérii, ktorých by sme mali vidieť v piatkových tréningoch.