Keď nikto nechce byť prvý. Formula 1 zažila zvláštny záver kvalifikácie

V sobotnej kvalifikácii na Veľkú cenu Talianka Formule 1 boli diváci svedkami veľmi bizarnej situácie.

Na desať najrýchlejších pretekárov čakala posledná, tretia meraná časť, ktorá mala rozhodnúť o poradí na prvých desiatich miestach. Takmer v jej strede rozbil svoje auto v zákrute Parabolica fínsky jazdec stajne Alfa Romeo Kimi Räikkönen. Došlo teda na červené vlajky a zastavenie kvalifikačných jázd. Po reštarte celej poslednej sobotnej časti talianskeho víkendu, ostávalo pilotom ešte šesť minút. Na trať však nikto nevychádzal.

Stalo sa tak až dve minúty pred koncom. Zrazu vyštartovali všetky monoposty naraz a začal sa taktický boj. Žiaden z pilotov nechcel ísť prvý. Každý sa totiž chcel dostať do závesu za niekoho zo svojich jazdeckých kolegov. To všetko kvôli vzduchovej clone, ktoré autá počas pobytu na trati vytvárajú. Monopost jazdiaci v takejto clone čelí menšiemu odporu vzduchu a tím pádom je rýchlejší.

Na trati v Monze tak podľa Nica Hülkenberga získate až pol sekundy k dobru. Práve nemecký pilot bol na čele mimoriadne pomalého vláčika na vjazde do prvej zákruty, ktorú ale on neprešiel správne. Namiesto zatočenia pokračoval rovno, čo odôvodnil zbytočným sledovaním spätných zrkadiel. Vyzeralo to ale tak, že chcel pustiť ostatných pred seba.

„Myslím si, že vám dá až možno pol sekundy. Je to značné množstvo času. Všetci sme tam išli pomaly, až si odrazu každý všimol, že už nemôžeme byť takí pomalí. Odrazu to už bolo kritické. Efekt clony je na tomto mieste pri súčasných autách obrovský. Nikto nechce byť tým prvým, kto rozrazí vzduch. Nuž a potom to dopadne takto. V Monze je to z tohto pohľadu asi najhoršie, na ďalších tratiach už nič takéto neočakávam,“ dodal Hülkenberg.

Výsledok tohto až tragikomického momentu bol ten, že s výnimkou Charlesa Leclerca a Carlosa Sainza sa ostatní pretekári nestihli dostať do meraného kola, pretože im jednoducho vypršal čas. Nico Hülkenberg, Carlos Sainz a Lance Stroll dostali za svoju pomalú a brzdiacu jazdu od komisárov aj napomenutie. V platnosti tak ostalo poradie, ktoré si jazdci vyjazdili ešte pre haváriou Räikkonena, čo znamená, že na čelo štartovného roštu sa postaví jazdec Ferrari Charles Leclerc.