TEST: Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC CVT – Fénix vstáva z popola
V roku 2016 automobilka Mitsubishi obohatila svoju ponuku o malé mestské auto Space Star, ktoré bolo predstavené na autosalóne v Paríži. Možno mnoho z vás ani nepostrehlo, že takéto auto existuje. Ako to v automobilovom svete býva, technológie a dizajn sa neustále posúvajú. Preto prichádza facelift, ktorý pomáha Space Star-u sa začleniť do rodiny so svojimi väčšími súrodencami.
Za zapožičanie vozidla na test ďakujeme autorizovanému dílerovi značky Mitsubishi Alteria Motor Žilina.
Modernizácia je značná. Hlavne čo sa dizajnu týka, zmeny sú výrazné. Aj najmenšie vozidlo ponuky dostalo prednú masku charakteristickú pre vozidlá Mitsubishi. Pozornému oku neutečie športovo vyzerajúci look, ktorý dostanete v rámci príplatkového paketu Sport. Musím uznať, že tento paket dodáva chutnému Space Star-u agresívnejší vzhľad. Človek by až čakal, že ide o športovú verziu tohto modelu. Zmeny sú však iba dizajnové. Oplastovanie s imitáciou karbónu, rozšírenie predného a zadného nárazníka. Zadný spojler je štandardom už od najnižšej výbavy. So zlatou metalízou musíte počítať s tým, že zvedavým pohľadom sa nevyhnete.
V ponuke sú dve motorické verzie, s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a automatickou CVT prevodovkou. My sme testovali najvýkonnejšiu motorizáciu, ide o benzínový trojvalec 1.2 Mivec. Tento motor je upravená verzia klasickej 1.6 Mivec od Mitsubishi, ktorá je skrátená o jeden valec. Motor ponúka výkon 59 kW/ 80 koní a krútiacim momentom 106 Nm. Spriahnutý bol s automatickou CVT prevodovkou. Priznám sa, že od tejto kombinácie som nemal žiadne očakávania. Skôr som mal strach. Malý trojvalček a CVT prevodovka, to je vopred podpísaný rozsudok smrti. V tomto aute mi to však tak neprišlo. Očakával som, že auto bude úplne mŕtve, ale na moje prekvapenie sa vie slušne rozhýbať. Pri výraznej akcelerácii CVT-čka vytočí motor až nad 5000 ot.min a drží si ich až pokiaľ neuvoľníte plynový pedál. Auto má chuť zrýchľovať a v tejto triede ponúka nadpriemerné hodnoty. Rozhodne sa nemusíte báť, že budete brzdou premávky. Na semaforoch za sebou necháte aj podstatne najrozcítenejšie autá, lebo do 50-tky Space Star zrýchľuje naozaj svižne. Automatická prevodovka CVT je strašiakom mnohých vodičov. Do niektorých áut sa vyslovene nehodí a kazí ich celkový dojem. Space Star-u však pristane. Stačí sa s ňou iba zžiť. Táto CVT-čka má snahu “radiť”. V praxi to znamená, že zošliapnete plynový pedál, otáčky sa zvýšia, auto zrýchľuje. Uvoľnite plynový pedál, prevodovka “preradí”, otáčky sa znížia a vy konštantne pokračujete ďalej. Na okresných cestách, kde sa pohybujete 50-90 km/h, o tejto prevodovke vôbec ani neviete. Aj motor je pri ustálenej rýchlosti tichý. Dáva o sebe výraznejšie vedieť pri akcelerácii. Zvuk je však veľmi zaujímavý a vôbec mi neprekážal. Spotreba sa počas tetu držala na hodnote 5,7 litra na 100 km. Treba však povedať, že auto pri preberaní malo najazdených iba 50 km, takže predpokladám, že spotreba bude ešte klesať.
Zo začiatku som Space Star bral ako výlučne mestské náradie. Až keď som sa odvážil s ním vkročiť na diaľnicu som pochopil, že toto auto má väčší potenciál. Pri diaľničnej 130-tke ma až zarazila výborná stabilita auta. Očakával som, že sa bude krútiť, nakláňať, poskakovať. Ale držalo sa naozaj slušne. Preto by som sa nebál ani kratších diaľničných úsekov. Čo mne však na tomto aute najviac prekážalo je tupé a nepresné riadenie. Chýbala mi aspoň nejaká spätná väzba od kolies. Možno je to tým, že som do Space Star-u presadol z nového BMW 2 Gran Coupé. Keď som sa na to pýtal iných kolegov novinárov, ktorí Space Star tiež testovali, na riadenie sa nesťažovali. Takže môže to byť iba subjektívny pocit. Čo je na tomto aute najgeniálnejšie je polomer otáčanie, vďaka ktorému v meste môžete manévrovať lepšie ako na bicykli. Niekedy som až nechápal, kde všade sa dá so Space Starom otočiť.
V interiéri asi nikoho neprekvapia všade prítomné tvrdé plasty. Od auta v tejto triede sa nič iné ani neočakáva. Najmenšie Mitsubishi má však tromf v rukáve a konkurenciu predčí svojim výborným spracovaním. Všetko dokonale lýcuje a počas celého testu som ani raz nenarazil na nejaké vŕzganie. V najvyššej výbave Intense (v ostatných výbavách za príplatok) je štandardom 6,5” multimediálny systém s navigáciou a dotykovým displejom, ktorý podporuje AppleCar Play a Android Auto. Reaguje veľmi rýchlo na dotyk a spárovanie s telefónom je bleskové. Výborný je aj audiosystém, takú kvalitu som v tejto triede nečakal. Na pohľad síce ide o malé auto, ale priestoru pre posádku je dosť. Na zadných sedadlách sa pohodlne odvezie aj dospelá osoba do 175 cm. Batožinový priestor ponúka objem 235 litrov, čo na rozmery auta nie je vôbec zlé. Takže aj na nákupy je pripravené.
Mitsubishi Space Star štartuje na sume 8 990e. Za túto sumu dostanete holé, bosé auto so slabším motorom a manuálnou prevodovkou. Za cenu 11 990e už môžete mať auto v slušnej výbave s najsilnejším motorom a čo je hlavné, s automatickou prevodovkou, čo ak nerátam robotické “automaty”, ide o najdostupnejšie auto s automatom.
Ak sa chcete sami presvedčiť o kvalitách nového Space Star-u, neváhajte si ho vyskúšať na vlastnej koži v Žiline u autorizované dílera značky Mitsubishi, Alteria Motor.
Záver:
Space Star pred faceliftom zákazníkov príliš neoslovil. Nové Mitsubishi však má šancu na úspech. Zákazníkov si môže získať svojim novým vzhľadom, dobrou výbavou, automatickou prevodovkou a výbornou manévrovateľnosťou v meste. Dlho som rozmýšľal, pre koho je Space Star určený, mladých zákazníkov si pravdepodobne nezíska, ale je výbornou alternatívou pre starších ľudí, mužov aj ženy. Svojou nízkou náročnosťou a určite výbornou spoľahlivosťou môže poslúžiť aj ako služobné auto na mestské jazdenie. Nový Space Star rozhodne odporúčam, lebo naozaj má čo ponúknuť a v tejto triede vytŕča nad konkurenciou.