TEST: Škoda Karoq 2.0 TDI 4×4 – Prekonáva tieň svojho brata

            Na úvod som si pripravil menšiu perličku. Automobilka Škoda predstavila svoje prvé kompaktné SUV v roku 2009 pod názvom Yeti. Škoda Yeti nebola zo začiatku tak populárna ako o pár rokov neskôr. Konkrétne v roku 2011, kedy sa o Škode Yeti vyjadril slávny motoristický novinár, ešte vtedy pracujúci vo svetovo najsledovanejšej motoristickej šou Top Gear pod krídlami BBC (momentálne v GrandTour), ako o najpraktickejšom a najužitočnejšom aute na svete. Po odvysielaní predaje Škody Yeti celosvetovo narástli až niekoľkonásobne. V roku 2016 Škoda predstavila svoje prvé veľké SUV Kodiaq, ktoré na trhu spôsobilo doslova šialenstvo. Automobilka veľmi rýchlo pochopila, že cesta SUV je ta správna. Preto v roku 2017 nahrádza obľúbeného Yetiho generačne väčší a vyspelejší model Karoq, A.K.A malý Kodiaq. Keďže toto auto bolo u vás veľmi žiadané, podrobil som ho nášmu testu.

Dizajnové črty nesie od svojho väčšieho brata. Pre neskúsené oko môže byť pri pohľade spredu ťažké tieto dva modely od seba rozoznať. Dokonca aj zadná časť je veľmi podobná s Kodiaqom. Pri pohľade zboku však okamžite vieme, ktorá bije. Karoq je od Kodiaqu kratší, zhruba o 31 cm. Osobne dizajn Karoqu hodnotím ako veľmi podarený. Dokonca sa mi páči ešte o niečo viac ako samotný Kodiaq. Ale určite by som siahol po pestrejšej farbe.

V našom testovanom Karoqu môžeme pod prednou kapotou nájsť najvýkonnejšiu dieslovú motorizáciu 2.0 TDI (110kW/150 koní), spriahnutú so 7-stupňovým DSG automatom a pohonom 4×4. Čo sa týka dynamiky, je to príjemný spoločník na každý deň. Nie je to síce žiaden ,,trhač” asfaltu, ale pre rodinu je výkonovo úplne postačujúci. Odhlučnenie je taktiež na slušnej úrovni. Tento motor dáva o sebe vedieť hlavne pri dynamickejšom zrýchlení, pri vyšších otáčkach. Pri pokojnej jazde o ňom takmer ani neviete. V takom prípade sa vám odmení spotrebou pohybujúcou sa aj tesne pod 6 litrovou hranicou.  Ak preferujete dynamickejšiu jazdu spotreba sa stále udržuje na solídnych 7 litroch.  Ja som najčastejšie jazdil za 6,8 litra na 100 km. Tento agregát si dobre rozumie aj s DSG prevodovkou, ktorá motor zbytočne nevytáča a snaží sa ho udržiavať v nízkych otáčkach. Aj v tomto prípade sa objavil klasický neduh DSG prevodovky a teda, že po výraznom zošliapnutí akcelerátora ostane chvíľu váhať, že ako má vlastne zareagovať. Je potrebné sa sňou naučiť efektívne pracovať. Charakter auta si môžete meniť až v 5-tich režimoch: Eco, Normal, Sport, Snow a Individual. Najčastejšie som využíval režim Normal, ktorý je pre toto auto úplne ideálny. Režim Sport som použil maximálne pri predbiehaní, kedy sa zmení charakter prevodovky a jemne odozva na plynový pedál, tlmiče stuhnú iba nepatrne, preto jeho zmysel moc nevidím.

Osobitnú pochvalu si zaslúži adaptívny podvozok, ktorý na 19” kolesách odvádza skvelú robotu aj na našich rozbitých cestách, či už po stránke komfortu, alebo odhlučnenia.  Veľmi príjemne a mäkko filtruje nerovnosti, ale dokáže solídne podržať aj v zákrutách. Za podvozok oba palce hore. Čo ma však asi najviac prekvapilo sú terénne schopnosti. Aj napriek relatívne nízkej svetlej výške 170 mm, dokážete s Karoqom prejsť toho skutočne dosť. O pohon 4×4 sa stará Haldex 5. generácie, ktorý dokáže pohotovo reagovať na rôzne zmeny situácií. Po stlačení talčidla Offroad je celé auto podstatne vláčnejšie. Asistenčné systémy sa nastavia do špeciálneho režimu a automaticky sa aktivuje aj asistent pre zjazd z kopca. Karoq som testoval pri relatívne strmom a blatistom stúpaní, doslova som cítil, ako systém prerozdeľuje výkon medzi nápravami. Hlavne v režime Snow systém posiela viac výkonu na zadnú nápravu. Karoq sa v teréne cíti skutočne dobre a mnohokrát ho nezastavia ani letné pneumatiky. Samozrejme, nechýbalo ani kríženie náprav, s ktorým si taktiež dokázal ľahko poradiť. Musím preto konštatovať, že vďaka svojej lepšej obratnosti a kratšiemu rázvoru je to v teréne podstatne využiteľnejšie a schopnejšie auto ako Kodiaq.

Samozrejme, Karoq nechce zaostávať ani čo sa týka bezpečnosti a technológii. Nájdeme tu 9 airbagov, sledovanie mŕtveho uhla, udržiavanie v pruhoch, automatické brzdenie pred hroziacou kolíziou, systém upozornenia na prichádzajúce autá zboku pri cúvaní, adaptívny tempomat a ďalšie. Vo výbave Style nájdeme v základe výborné adaptívne Full Led predné svetlá. Nechýbajú ani tradičné Simply Clever riešenia, ako škrabka ukrytá v kryte nádrže, dáždnik vo dverách, svetlo a háčiky v batožinovom priestore a rôzne iné vychytávky uľahčujúce život.

V interiéri sú zmeny oproti Kodiaqu naozaj iba minimálne. Spracovanie palubnej dosky a použité materiály sú na vysokej úrovni. Obzvlášt vo výbave Style, v absolútnej plnke s béžovým čalúnením interiér na pohľad pôsobí až prémiovo. Potom sú tu však, aj pre mňa nepochopiteľné nedostatky ako plastové výplne dverí a vrzgajúce madlá na dverách, čo som už kritizoval aj v Kodiaqu. Taktiež mi tu prekážali nepekné analógové budíky, pripomínajúce jednotkovú Octaviu. Našťastie, medzičasom do výbavy pribudol virtuálny kokpit, ktorý je za príplatok 421€. Toto by bola určite jedna z hlavných položiek, ktoré by som si neváhal priplatiť. Keď sa povznesiem nad tieto nedostatky, tak musím pochváliť nádherný dotykový, 9,2” stredový displej s peknou grafikou a rozlíšením a perfektnou navigáciou Columbus.

Samozrejme Kodiaq je v priestorovej disciplíne o triedu vyššie. Ale aj menší Karoq ho ponúka až prekvapivo dostatok. Na zadné sedadlá sa pohodlne posadia aj dospelé osoby s výškou do 190 cm. Vďaka posuvným zadným sedadlám si dokážete batožinový priestor meniť v rozmedzí 479-588 litrov, čo sú v tejto triede výborné hodnoty. V prípade potreby si dokážete z Karoqu urobiť aj malú dodávku, pretože zadné sedadlá sa dajú veľmi jednoducho vybrať von z auta a vznikne vám priestor až 1810 litrov.


Základná cena Karoqu vo výbave Ambition začína na sume 20 500€. Cena nášho testovaného modelu, s najsilnejšou motorizáciou vo výbave Style, začala na cene 30 200€. Keď pripočítame všetky príplatky a tým myslím naozaj všetky, náš Karoq sa dostal na hodnotu 40 950€.

Záver:
Zo začiatku som si myslel, že Škoda Karoq bude od Kodiaqu vzdialená asi ako Octavia od Superbu. Ale po dôkladnom teste ma Karoq dokázal presvedčiť, že je to sebavedomé schopné auto, ktoré síce nedáva najavo svoje emócie a ani ich nevzbudzuje, ale svojou všestrannosťou a praktickosťou vás dokáže aj tak chytiť za srdce. Mnohí ho podceňujú a vnímajú ho ako auto, ktoré tíško stojí v tieni väčšieho Kodiaqu. Karoq je však pre mňa lepším autom, ako Kodiaq. Paradoxne, aj keď je menší, má jednoducho väčsie ,,Gule,,.

Galéria:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.