#Autainstagramu – Drahomír Piok: ,,To ticho vo vnútri lieči“

Vitajte pri ďalšom rozhovore z našej série #autainstagramu, kde sa rozprávame s majiteľmi o ich zaujímavých autách. Tentokrát naše pozvanie prijal Drahomír Piok, ktorý síce nie je majiteľom tohto auta, ale má ho v dlhodobom užívaní a najazdil s ním už tisícky kilometrov.

 

Rozhovor:

 

Ahoj. Hneď na úvod sa ťa opýtam, ako si sa dostal k tomuto autu? 

 

Auto je to veľmi špeciálne. Prakticky sa dnes musíš ako človek zaujímať, čo sa deje okolo teba a EQC je veľmi pekný príklad. Pre Mercedes je toto auto novým začiatkom vo svete elektromobilov, keďže je to ich prvý dospelý elektromobil, čo vyrobili a týmto autom hľadajú peknú myšlienku, ktorá súvisí so životným prostredím. A tým mám na mysli udržateľnosť. To, čo si zoberieš, by si mal vedieť prírode aj vrátiť. Mercedes mňa a Sajfu oslovil do spolupráce s týmto novým modelom. Ukázať ho ľudom na Slovensku a vyskúšať si, aké je to žiť s elektrickým autom. A po pol roku môžem povedať, že je to easy.

 

 Mohol by si nám na úvod stručne charakterizovať toto auto?

Je to elektromobil, čiže to najcharakteristickejšie je asi zrýchlenie. Mercedes-Benz EQC má dvojicu elektromotorov, jeden je na prednej a druhý na zadnej náprave. Auto má výkon 300 kW (408 koní) a krútiaci moment 760 Nm. Hoci na to nevyzerá, ale v krátkom šprinte má extrémnu výhodu okamžitého krútiaceho momentu a „dá dole“ aj silnejšie autá. Pri vyšších rýchlostiach sa to však okamžite stráca. Zrýchlenie z 0 na 100 kilometrov za hodinu je za 5,1 sekundy a maximálna rýchlosť má limit na 180 kilometrov za hodinu.

 

Prekvapilo ťa, že si Mercedes vybral práve teba a Sajfu? 

 

Ale určite áno. Predsalen, keď ťa osloví Mercedes na spoluprácu, tak je to minimálne veľmi milé, že registrujú asi to, čo robíš a ako komunikuješ s publikom. Matej (mne je hrozne zvláštne ho volať Sajfa 😀 ) dokáže auto ukázať väčšiemu množstvu ľudí a ja som zas bol taký „odborný garant”, ktorý má hlavne autičkárske publikum.

 

V čom vidíš najväčšie nevýhody a naopak najväčšie výhody

 

Ak začnem tým horším, tak vec, ktorá mi na aute prekážala asi najviac je jeho hmotnosť, nie dojazd, čo bola asi najčastejšie otázka na elektromobil. Normálny človek to asi riešiť nebude, že je to „ťažké auto“, ale pri dynamickejšej jazde to prekáža. Ja som však asi špecifickejšia skupina ľudí. EQC má totiž batériu, ktorá ma 600 kíl a prejde na ňu od 300 do 400 kilometrov, s čím sa dá easy na Slovensku fungovať. Vďaka ZSE tu nemáme vôbec zlú sieť nabíjačiek. A najmä, ak s tým jazdíte primárne po okolí a raz za čas nejaký výlet, nijako výrazne vás to neobmedzuje. Ak urobíte za týždeň tisíc a viac kilometrov, je jasné, že toto by cesta pre vás nebola. Inak je to ideál. Interiér made by Mercedes dáva vodičovi aj posádke slušnú úroveň cestovania. Veľmi sa mi páči jeho svetelný podpis, ktorý dáva v noci jedinečný pohľad na auto.

 

Určite mnoho ľudí zaujíma, aké prevádzkové náklady na takéto auto. Aký najväčší dojazd si s ním dokázal urobiť? A ako najrýchlejšie si na ňom išiel? 

 

Základné prevádzkové náklady sú lacnejšie ako pri klasickom aute. Všetko záleží na tom, ako bude majiteľ fungovať. Totiž, hlavnou podmienkou je možnosť nabíjania doma. A to jedno nabitie ťa vyjde približne 10 eur. Ak to rozrátaš, tak 100 kilometrov ťa nemusí stáť ani 3 eurá. To však nie je úplne kľúčový argument pri aute, ktoré má hodnotu takmer 100 tisíc eur.

 

Hlavnou myšlienkou je skôr udržateľnosť. A to v tom slova zmysle, že ekosystém elektromobilov dovoľuje lepšie zaobchádzať so životným prostredím. Úprimne, som rád, že som za viac ako 10 000 kilometrov lokálne nevypustil ani gram CO2. Navyše energia, ktorá sa vyrába na Slovensku, je z  troch štvrtín vyrobená z jadra, vodných elektrárni alebo obnoviteľných zdrojov, čiže môžeme hovoriť o čistej energii.

 

Najväčší dojazd, ktorý som sním urobil bol 428 kilometrov a myslím ešte nejakých 20 som mal v baterke. Plus v batérii máte ešte „tajnú rezervu”, ktorá nejaký ten kilometer znesie. Takto „žmýkať“ batériu ale nie je ideálna situácia pre akýkoľvek elektromobil. Ani nabíjanie na plnú kapacitu sa vždy neodporúča. A najväčšia rýchlosť na EQC? No samozrejme podľa zákonných limitov. 🙂

 

Ako je to so servisom Mercedesu  EQC? 

V zásade, najdrahšou položkou na elektromobile je batéria. Na tú je 8 rokov záruka, teda zatiaľ bez problémov, inak chodíš na bežné prehliadky ako každé iné auto. Len s tou výnimkou, že toto auto ti nikto doma v garáži neopraví. Reálne ale nemáš problém v každom krajskom meste.

 

Používaš ho na daily jazdenie, alebo je to iba víkendovka? Koľko kilometrov si s ním už najazdil?

Jazdil som s ním popri klasických testovačkách, a urobil som možno 12 tisíc kilometrov. V ideálnom svete je EQC auto ako každé iné, no je jasné, že dlhšia trasa s elekromobilom má isté špecifická. Ak s tým ideš do toho, že máš každých 200-300 kilometrov pauzu, tak je to pre teba daily jazdenie na každú príležitosť. Navyše sa mi páči politika Mercedesu. Oni rozumejú tomu, že to auto nechcete brať na 2000 kilometrov dlhý výlet. Na 2 týždne v roku ti požičajú iné auto, napríklad na lyžovačku, alebo letnú dovolenku.

Priznám sa, nie som zástanca elektrických áut, podľa mňa, keď miluješ autá, vôňu benzínu, zvuk motora, streľbu z výfukov, tak elektrické auto je proste nuda. Aký máš na to názor ty? Myslíš si, že na elektromobil musíš dozrieť?

 

Ja rovnako milujem benzínové osemvalce asi ako ty, čiže v tom problém nevidím. Elektromobil je jednoducho iný druh motora, ktoré auto môže mať. Má svoje prednosti, ale aj nevýhody oproti iným. Záleží, čo človek od auta očakáva, prečo si ho kupuje. Je jasné, že pokiaľ chce auto na okresky a „blbnutie“, elektromobil nie je auto pre neho. Ale ak niekto hľadá tiché auto do mesta, na nákupy, kde bude voziť deti a pokojne to doma nabije, tak je to ideál.

 

 

Keď si to zoberieš s odstupom času, ako hodnotíš Mercedes EQC? 

 

Ja som veľmi rád, že som dostal dokonalú skúsenosť najazdiť reálne tisíce kilometrov s elektromobilom. Ja totiž dostanem občas nejaké to auto na test, ale reálne v ňom jazdíš tak týždeň – dva. To ti dá reálny pohľad na jeho jazdné vlastnosti, ako sa správa, akú asi spotrebu z auta dostaneš a či sa ti to auto pozdáva alebo nie. Ale nedokážeš si predstaviť, aké je to s ním žiť. A hlavne s tak špecifickým autom, ak je to auto elektromobil. Do spolupráce som išiel s dobrým pocitom, ale zamyslel som sa aj nad tým, že hmm, tak to dúfam, že každý deň strávim hodinu niekde na nabíjačke a za volantom sa budem potiť, či prídem z Bratislavy do Trnavy. A ten polrok ma presvedčil o úplnom opaku. Je to absolútne jednoduché. Ideál je ,že ráno sadáš do nabitého auta a to ticho vo vnútri lieči. Často som jazdil aj s vypnutým rádiom a relaxoval za volantom. Dosť to zmenilo môj pohľad na túto oblasť. V benzínovom / naftovom aute jazdím celý život, to poznáš, ale toto je skvelá skúsenosť.

 

Bonusová otázka: Máš nejaký zaujímavý zážitok s políciou? 

 

Rozmýšľam, či je niečo publikovateľné, ale v zásade mám okrem jednej zlej skúsenosti s policajtmi, ktorí ma zastavili len dobré zážitky. Pamätám si, že raz som s jedným autom skúšal automatický parkovací asistent. Ešte tú klasiku, kde musíš sedieť za volantom a auto ti samé zaparkuje. Vtedy to bola v podstate novinka a povedzme, že nešlo všetko podľa predstáv. Skúšal som to večer na klasickom parkovisku plnom áut a zhodou okolností tam prišla aj hliadka. Asi každý z vás videl nejaké videá, ako sa niekto neúspešne snaží na sto krát zaparkovať auto a nejde mu to. Presne takto sa správal ten systém. Nevedel sa trafiť do boxu. A to niekoľkokrát pri rôznych autách a miestach, až nakoniec pri mne zastavila tá hliadka. Najskôr som fúkal, lebo mi neverili, že som nepil a potom sa ponúkli, či mi to auto majú zaparkovať oni.

 

Záver:

 

Draha môžete sledovať na Instagrame pod menom

@draho

Drahovi samozrejme ďakujeme za  rozhovor a prajeme mu ešte veľa šťastných kilometrov. A vy sa môžete tešiť na ďalšie zaujímavé  autá v naších rozhovoroch zo série #Autainstagramu.