TEST: Mazda MX-5 2.0 Skyactiv-G184 A/T – Zamyslite sa, potrebujete ešte niečo viac?
Mazda MX-5 je jeden z najúspešnejších roadsterov všetkých čias. Jej prvá generácia sa začala vyrábať v roku 1989. Od roku 2015 je na trhu najnovšia, štvrtá generácia a koncom roka 2016 bola predstavená verzia RF s pevnou strechou.
Možno sa pýtate, prečo ideme opäť testovať Mazdu MX-5 RF, keď sme ju testovali už dvakrát. Je na to jednoduchá odpoveď. Málokto vie, že koncom minulého roka dostala MX-5 takú mini aktualizáciu, v podobe novej výbavy a silnejšieho motora. A keďže MX-5 je jedným z mojich najobľúbenejších áut, nenechám si ujsť žiadnu príležitosť sa s ňou opäť stretnúť. 🙂
Za toto príjemné stretnutie ďakujeme spoločnosti Alteria Motor Žilina, autorizovanému dílerovi Mazda.
Po dizajnovej stránke zmeny nehľadajte, maximálne vo výbave Aniversary 30th, s ktorou sa spája nová oranžová farba. Inak je tu všetko po starom a nového vzhľadu sa dočkáme až po príchode skutočného faceliftu, alebo novej generácie. Koniec koncov, Mazda MX-5 z roku 2015 vyzerá aj dnes stále rovnako skvele.
Najzásadnejšia zmena nastala pod kapotou, kde výkon motoru 2.0 Skyactiv narástol o 24 koní na celkových 184 koní. Maximálny krútiaci moment 205 Nm (nárast o 5 Nm) dosiahnete už pri 4000 ot./min. Možno sa zdá, že výkon narástol iba nepatrne, ale poviem vám, že pri aute s hmotnosťou 1100 kg je tento rozdiel cítiť. Sám som tomu príliš neveril, ale dynamicky je na tom Mazda MX-5 podstatne lepšie. Motor sa nechá krásne točiť a zaberá až po hranicu červeného poľa. Podľa mňa táto zmena je tou poslednou vsuvkou do mozajky, ktorá Mazde MX-5 doteraz chýbala k absolútnej dokonalosti, pretože toto auto nie je o prehnanom výkone, ale o nízkej hmotnosti a o tom vyžmýkať z neho maximum a práve tento nárast výkonu je to, čo tu chýbalo. Mazda MX-5 vždy milo prekvapila nízkou spotrebou. S manuálnou prevodovkou stále viete jazdiť za 7 litrov, ale v prípade automatu treba počítať s o liter vyššou spotrebou.
Práve náš testovaný model bol vybavený 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Táto prevodovka si s autom rozumie, radí včas a hladko. Ale ako vždy, je tu jedno ALE. Povedal by som ku tomu iba toľko, že z môjho pohľadu, zabíja športový charakter tohto hravého auta. Ako fakt poslúži zrýchlenie z 0-100, ktoré je v prípade automatu 7,9 sekundy, čo je až o sekundu viac. Taktiež maximálna rýchlosť je 199 km/h čo je o 21 km/h menej, ako v prípade manuálu. Avšak každá minca má dve strany. Mazda MX-5 je jedno z najvšestrannejších áut, aké poznám. Podvozok vás dokáže komfortne previesť po rozbitej ceste a zároveň vás dokáže zabaviť pri ostrej športovej jazde. Klobúk dole pred inžiniermi, ktorí našli presne tú hranu, pri ktorej auto bude takto fungovať. Jednoducho MX-5 je pripravená vyhovieť každému. Ak si radi užívate roadster, iba tak pri bezstarostnej jazde mestom, nech sa páči, môžete si pokojne zvoliť automatickú prevodovku. Ak sa však chcete zabávať, k MX-5 neodmysliteľne patrí geniálna manuálna prevodovka. Ak ku tomu pridáme atmosférický motor, hravý podvozok, LSD diferenciál a dokonalé riadenie, vznikne spojenie, ktoré nikde inde nenájdete.
Asi to posledné, čo vás tu môže zaujímať, sú asistenčné systémy a technologické vychytávky. Ale aj tak sa ich tu pár nájde. Nechýba sledovanie mŕtveho uhla, dopravných značiek, upozornenie na vybočenie z pruhu, či adaptívne svetlomety. Vyzdvihnúť musím špičkový audiosystém Bose, so štyrmi integrovanými reproduktormi v hlavovej opierke a piatimi ďalšími reproduktormi vo vozidle. Ku štýlovému roadsteru patrí kvalitná hudba. Preto rozhodne odporúčam.
Interiér ostal bez zmien. A tu vlastne netreba ani nič meniť, všetko je na svojom mieste a stále máte ten pocit, že si auto obliekate. Pár zmien sa dočkáte v novej limitovanej výbave 30th Anniversary, kde dostanete športové sedadlá Recaro s oranžovým prešívaním, obložením interiéru Alcantarou, či multimediálny systém podporujúci Apple CarPlay, alebo Android Auto (dostupné iba v tejto výbave).
Ak ste dostali chuť vyskúšať si Mazdu MX-5, neváhajte navštíviť Aletriu Motor Žilina, autorizovaného dílera Mazda, kde vám ochotný personál určite vyjde v ústrety.
Základná cena Mazdy MX-5 Soft Top štartuje na 24 890 €. Nami testovaná Mazda MX-5 RF, vo výbave Revolution, končí na sume 35 290 €.
Záver:
Ak by som mal zhrnúť všetky poznatky, ktoré som s Mazdou MX-5 počas všetkých testov zažil, tak poviem ku tomu asi iba toľko: Ak niekto hľadá štýlový a zábavný roadster, neviem si predstaviť lepšiu voľbu, ako Mazdu MX-5. Za tie roky, čo sa vyrába, sa z nej stala legenda. Ide o skvelú hračku s najlepšími jazdnými vlastnosťami, dobrou cenou, výbornou spotrebou a nekompromisne zábavným podvozkom. Zamyslite sa, potrebujete ešte niečo viac?