Test: Nissan Navara – Pracant s komfortom limuzíny

Nový Nissan Navara je nejaký ten piatok na slovenskom trhu a nám sa ho konečne podarilo osedlať. Posledná generácia Navarry bola oproti predchodcovi o poznanie lepšia a Nissan túto latku posunul ešte ďalej. Poďme od začiatku a teda rozoberme si samostatnú podstatu pick-up(u). Pre koho je vlastne určený? Kde ho budem najviac využívať? V skratke to je myšlienka typu: “Načo komu je pick-up?”

Do dnešného dňa je veľa ľudí ovplyvnených západom (Amerikou) a filmami, kde človek vidí pick-up jedine u farmára, ktorý na ňom preváža balík slamy alebo niečo podobné. Takýto človek nechápe, načo mu je korba, keď si veci môže previezť v kufri svojho SUV a nemusí sa báť, že mu vyletia, alebo ich niekto ukradne.

Dnes je všetko inak. Od Nissanu radi vítame nadstavbu v príplatkovej výbave, alebo pohodlný interiér aj pre náročnejšieho klienta. Ak si dnes niekto myslí, že nová Navara má využite iba, ako pracovný nástroj, mýli sa. Mesto, diaľnica, poľná cesta na chatu, či ťažký terén. Nissan Navara je auto, ktoré sa nikde nestratí a ničoho sa nebojí.

Pod kapotou sa skrýva 2.3 litrový preplňovaný diesel s výkonom 120 kW (160 k). Ten postačí, či už na prepravu ťažkého nakladú, alebo ťahanie prívesu. Mimochodom, Navara unesie až 1 tonu nákladu a utiahne príves vážiaci 3,5 tony. Pre tých náročnejších, Navara je dostupná v 190 koňovej Bi-Turbo verzii. Navara si hravo poradí v teréne. Prudké stúpanie nie je absolútne žiadny problém vzhľadom nato že, predný nájazdový uhol je 35 stupňov, a tak si riadna štvorkolka poradí s 30 a viac stupňovým stúpaním.

4WD s permanentým zadným náhonom, to znie viac ako dobre a nie len znie. Tri jazdné režimy sú voliteľné podľa obtiažnosti terénu. 2WD na asfalt, 4WD HIGH do ľahkého terénu, ako je poľná cesta a 4WD LOW do ťažkého terénu: piesok, blato, stúpanie do kopca alebo brod (priechodnosť brodu až do 60cm). Navara v režime 2WD po vypnutí protišmykového asistenta rada na prašnej ceste prekvapí, s akou ľahkosťou si hodí zadkom a vy naberiete pocit, ako keby ste šoférovali nejakého Nemca.

Som si istý, že tomu veľkou mierou prispieva aj viacprvkové zavesenie zadnej nápravy, ktoré vystriedalo listové odpruženie. Na vlastnej koži som si skúsil, ako sa chová Navara pri 50 kilometrovej rýchlosti po poľnej ceste a poviem vám, bol som milo prekvapený. Bolo to vlastne hneď, ako som Navaru prevzal, lebo som bol na to zvedavý. Po tomto zážitku na poli si vlastne uvedomíte, že výmole a spomaľovače v našom hlavnom meste pre vás neexistujú. Prestanete chápať, načo vlastne slúžia, lebo ich skoro necítite. Musím dodať ďalší prvok, ktorý zaručuje samotný Nissan a to torznú tuhosť: „Navara je vybavená rebrinovým rámom z uzavretých profilov. Je omnoho pevnejší v porovnaní s deleným rámom z U-profilov, ktoré sa používajú u niektorých konkurenčných značiek.“

Jazdné vlastnosti na výbornú, či na asfalte, alebo v teréne. Rozdiel si Navara nájde hlavne v spotrebe. Dokázal som nemožné, ba priam až neuveriteľné. Výrobca udáva spotrebu 6,3 litra na sto. Verím tomu, že 95% ľudí mávne rukou a povie si, že to je laboratórna spotreba, kde pri teste ide auto samé bez vodiča (kvôli váhe) na valcovej brzde. OMYL!!!

5,6 LITRA NA STO pri 100 km/h na diaľnici (dve osoby v aute). Neveril som, ale naozaj to je možné. Priemerka v meste s ťažkou nohou sa nevyšplhá nad 9 litrov. Úprimne od dvoj-tonovej Navary čakám ďaleko viac. Takých 13, ale ona nie. V teréne si cucne veľmi rada. Po zresetovaní počítača nám ukázala v naozaj ťažkom teréne, kde bolo stále prudké stúpanie 19,6 litra. Upozorňujem, rátala to na 100, čiže rátajte, že vy spravíte v tom teréne tak desatinu, pokiaľ sa idete iba zabaviť.

Na úkor spotreby bude samozrejme aj preprava ťažkého materiálu. Ten môžete naložiť na korbu dlhú až 157cm a širokú 156cm (113cm medzi podbehmi). Previesť euro paletu pre vás nebude problém. Ako som už spomínal, Navara unesie jednu tonu nákladu. Nech sa jedná už o akýkoľvek materiál, v Nissane ponúkajú obloženie korby plastom alebo hliníkom. Plast vás výjde na 380€ a hliník 722€. Samozrejme to závisí od výbavy. Osobne, preferujem radšej plástovú korbu, ktorú sme aj na nami testovanom vozidle vyskúšali. Najväčším lákadlom príplatkovej výbavy bude podľa mňa jednoznačne nadstavba korby. Nissan ponúka hneď dve: Standard a Premium. Tá drahšia stoji 3660€. Súčasťou nadstavby je napríklad vyklápateľné bočné okno. Pre niekoho malichernosť, no ja v tom vidím veľké plus. Už iba v prípade, že ste majiteľom psíka. Takýmto spôsobom sa môže počas jazdy chladiť priestor korby, kde psíka prevážate.

Interiér dospel

Množstvo ľudí od pick-up(u) očakáva surové prevedenie interiéru s dojmom, že Navara bude slúžiť iba na prácu. Ono to tak ale nie je. Lesklé čierne plasty príjemne ladia s multifunkčným volantom, na ktorom panuje hliníkový „look“ plastov. Napriek tomu, že sme v teste nemali najvyššiu výbavu Navary so 7“ infotaimentom a 360 stupňovým kamerovým pohľadom, po zaradení spiatočky som zostal milo prekvapený. Obraz zadnej kamery sa vám premieta v spätnom zrkadle. Okrem iného konektivita s rádiom cez USB alebo AUX nie je problém. Bluetooth sme skúšali tiež, a však sem tam sa nám stalo, že Navara odmietla už spárované zariadenie pripojiť. Samozrejmosť okrem handsfree je prenášanie hudby. Skladby si pohodlne môžete prepínať na volante.

Sedačky sú pohodlné, ergonomicky tvarované a viem si v nich predstaviť aj dlhšiu služobnú cestu.

V kabíne sa nachádzajú aj 3x 12v zástrčky. Pod zadnou lavicou, ktorú s ľahkosťou zdvihneme a prichytíme pomocou háčika o vrch sedadla, nájdeme úložný priestor na náradie.

Navaru hodnotím viac, ako len šikovné auto, ktoré čo to uvezie a utiahne. Je to pracant s komfortom limuzíny. Či sa jedná o jeho technické vlastnosti alebo dominantný mohutný dizajn s oblými tvarmi. Po tom, ako si sadnete za volant Navary a obklopí vás viac, ako príjemný interiér tak minimálne vďaka pohľadu von z kabíny, kedy sa vám aj taká bežná Octavia zdá byť malá, vo vás utkvie pocit, že šoférujete niečo viac, ako presúvatko z bodu A do bodu B.

 

Video:

 

Galéria:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.