TEST: Mercedes-Benz GLE coupé 400d 4Matic – Najlepší vo svojej triede

Mercedes triedy GLE je úspešným modelom značky ešte z čias, keď sa označoval ako ML. V roku 2015 prichádza Mercedes s modelom GLE coupé. Mohutné SUV s karosériou coupé sa okamžite stalo hitom. Auto vzbudzovalo emócie a vďaka svojmu nadčasovému dizajnu si ľudí získalo.

 

Tento rok sme sa však dočkali faceliftu tohto modelu a my sme si ho vďaka Motor-Car Banská Bystrica mali možnosť vyskúšať.

 

 

Priznám sa, že som nebol veľkým fanúšikom predfaceliftovaného GLE coupé, ale modernizácia mu rozhodne pomohla a v správnej konfigurácii sa neviem na to auto vynadívať. Keď vedľa neho stojíte, je to naozaj obrovský kus auta. Dokonale kombinuje športovosť a eleganciu.  A to mám rád.  Môže sa zdať, že zmeny sú iba minimálne. V podstate to je pravda. Nový dizajn predných a zadných svetiel a nová predná maska však z tohto auta robia niečo úplne nové.

 

 

Pod kapotou sedí zápasník sumo. Azda najideálnejšia motorizácia pre toto auto s označením 400d. Ide o poctivý 3-litrový 6-valec s výkonom 243 kW/ 330 koní  a krútiacim momentom 700 Nm. Všetky motory sú štandardne dodávané s 9-stupňovým automatom a pohonom oboch náprav 4Matic. Vzhľadom na rozmery auta je výkon a sila záťahu nadštandardná. Slabší motor by som však určite nechcel. Krútiaci moment 700 Nm vás zatlačí do sedačky už od 1200 otáčok. V športovom režime stuhne podvozok a riadenie,  zlepší sa odozva na plynový pedál a prevodovka dovolí motoru priblížiť sa k obmedzovaču. V komfortnom režime prevodovka motor zbytočne nevytáča. Ide o dokonalú súhru pohodlia a vznešenosti, ale to má Mercedes už akosi vrodené. Šesťvalec má príjemný bublavý zvuk, pri nízkych rýchlostiach dáva o sebe vedieť aj do interiéru. To aby ste vedeli, že tam je. Pri vyšších rýchlostiach je utlmenejší a takmer vôbec ho nepočuť. Aj keď ide o najvýkonnejšiu dieselovú motorizáciu v ponuke, spotreba sa stále drží v rozumných číslach. Zachytil som však od kolegov novinárov z iných médií, že GLE 400d má vysokú spotrebu a pod 10 litrov nevie jazdiť. Mne sa na 35 kilometrovom úseku podarilo zajazdiť aj tesne pod 7 litrov. Pre lepšie objasnenie, trasu Kysucké nové Mesto – Banská Bystrica, čo je vzdialenosť 110 km, som dal za 7,2 litra. Je pravda, že tejto hodnote sa s úsmevom čudovali aj chlapci z Motor-Car Banská Bystrica a to som stihol dostať aj pokutu za rýchlosť. :-D. Je pravda, že ide o hodnotu mimo mesto. V kombinovanej prevádzke, pri svižnej jazde, som sa dostal na 9 litrov a to je stále super číslo.

 

 

Vzduchový podvozok si robí svoju prácu výborne. Jazda je príjemne plavná a za volantom sa skutočne cítite ako kapitán zaoceánskeho parníku. S tým rozdielom, že GLE coupé je podstatne obratnejšie. Keď stojíte vedľa tohto auta, je to naozaj kolos. Nejedna vodička, ale aj vodič si povie, že s týmto zaparkovať je naozaj výzva. Prekvapivo nie je. Manévrovanie úzkymi uličkami a parkovanie v podzemnej garáži je až podozrivo jednoduché. Takže GLE coupé dokonale zapadne aj do mesta. Aj keď, niečo mi hovorí, že to bol zámer tohto modelu. Schopnosti auta, ktoré si právom môže hovoriť „Medveď“, som preveril aj na dokonalom horskom priechode Šturec. GLE sa až prekvapivo ochotne vrhá do zákrut. V spojení so silným naftovým srdcom musím povedať, že to bola aj zábava. Nečakajte športový zážitok. Zábava bola sledovať a pracovať s rozmermi a hmotnosťou pri rýchlejších prejazdoch zákrutami. V športovom režime, kedy podvozok stuhne, boli náklony karosérie minimálne. Fyzika však nepustí a vy jednoducho musíte bojovať s nedotáčavosťou. Ale mňa to bavilo a musím povedať, že som sa celý čas usmieval. Ocenil by som o niečo ostrejšie brzdy. S GLE coupé si však budete užívať hlavne pohodlnú jazdu na dlhých trasách s noblesou a o tom je Mercedes. Odporúčal by som nepriplácať si za väčšie ako 20” disky, môžete na to doplatiť komfortom. Ako som sa presvedčil počas testu, 20” kolesá sú ideál.

 

 

Čo sa týka nejakých terénnych schopností, tak GLE coupé je veľmi dobre vybavené. Základnú svetlú výšku podvozku 20,6 cm si viete vďaka pneumatickému podvozku zvýšiť až o 55 mm a to stlačením jedného tlačidla. S takou svetlou výškou sa môžete pustiť do zdolávania naozaj slušného offroad-u. Testoval som aj pohon 4Matic pri krížení náprav. GLE som prekrížil na štrkovom podklade v relatívne strmom kopci. Dve kolesá vo vzduchu a auto sa ani nepohlo. Iba bezmocne prehrabovalo na mieste. Až kým som nezapol režim Offroad, vtedy sa GLE coupé okamžite vydalo vpred, bez akéhokoľvek prešmyknutia a zaváhania. Ostal som iba s nemým úsmevom pozerať. Palec hore.

 

 

Ako správny Mercedes, v tejto triede aj GLE coupé je doslova nabité, ba až prepchaté rôznymi systémami, asistentmi a bezpečnostnými prvkami. Naozaj nemá zmysel všetko vypisovať. Aj keby som iba technike venoval dva takéto články, stále by to bolo málo. Takže áno, toto auto je technologická špička. Za mňa, ako užívateľa by som vyzdvihol pre mňa najpodstatnejšie prvky. Prvým sú absolútne dokonalé Multibeam Led svetlá, ktoré vám z noci urobia deň s technológiami vyrezávania, rôznym upozorňovaním na prekážky, jedným slovom wau. Druhou vychytávkou je bezkonkurenčný head up displej, ktorý zobrazuje toľko rôznych hodnôt, ktoré si môžete podľa seba prepínať, že som sa nestačil čudovať. Naozaj obrovská projekcia na čelnom skle, ktorá vás vôbec neruší pri šoférovaní a to je veľmi dôležité. Všetko môžete sledovať úplne prirodzene. Dôležitým prvkom je 360° kamera s nádherným rozlíšením, ktorá vám podstatne uľahčí parkovanie. Čo mi liezlo na nervy je asistent udržiavania v pruhoch, ktorý sa aj po vypnutí pred každou jazdou znovu zapne. Z bezpečnostných asistentov ma dostal systém, ktorý vás aj auto pripraví na kolíziu. Zvolil som svižnejšie tempo na štrkovej ceste, mal som otvorené všetky okná, dokonca aj strešné. Auto som si zámerne v zákrute nahodil do driftu. GLE vyhodnotilo, že ide o krízovú situáciu a okamžite zatvorilo všetky okná, pritiahlo bezpečnostné pásy a z reproduktorov vychádzalo akési šumenie, ktoré má ochrániť váš sluch pri náraze. Funguje to naozaj skvelo. Klobúk dole.

 

 

Interiér je už na pohľad luxusný. Po nasadnutí do veľkých kresiel si začnete užívať pohodlie. Samotný čas strávený v tejto prémiovej atmosfére je zážitok. Všade prítomné iba tie najkvalitnejšie materiály a pravé drevené dekory vám dávajú pocit, že ide o naozaj dobre investované peniaze a to je dôležité. Priznám sa, že nie som fanúšikom kokpitov Mercedes, ale platí to iba u nižších tried. V tomto prípade mi tu dva 12,3” displeje dokonale zapasovali a iba podčiarkujú luxusnú atmosféru. Už na samotné rozmery auta je zrejmé, že pasažieri by nemali trpieť vnútorným priestorom a naozaj to tak je. Aj napriek coupé karosérii budú mať na zadných sedadlách dostatok miesta nad hlavou aj dospelé osoby s výškou 190 cm. Objem batožinového priestoru je postačujúcich 655 litrov.

 

 

Cenníková cena nami testovaného modelu GLE coupé 400d je 109 400 €. Myslím si, že táto cena môže byť konečná, lebo skutočne ide o naložené auto a osobne si neviem predstaviť, čo by mi tu mohlo ešte chýbať. Navštívte Motor-Car Banská Bystrica a vyskúšajte si nové GLE coupé na vlastnej koži.

 

Záver:

 

V závere budem stručný a čisto subjektívny. Nové GLE coupé necháva svojho predchodcu ďaleko za sebou a posunulo sa do inej ligy. Je to jednotka vo svojej triede.  GLE coupe bude jediné SUV v mojej virtuálnej garáži snov. Zaradím si ho hneď vedľa Porsche 911 GT3 RS.  🙂

 

Galéria: