TEST: Hyundai Ioniq plug-in hybrid vs. Ioniq electric

Ešte na jar tohto roka sa mi dostal do rúk jeden z trojičiek Hyundai Ioniq. Konkrétne hybridná verzia, z ktorej som bol patrične nadšený. Teraz som mal možnosť vyskúšať si aj zostávajúcich dvoch bratov súčasne. Vďaka spoločnosti Alteria Motor Žilina autorizovanému dealerovi Hyundai som otestoval Hyundai Ioniq plug-in hybrid a čisto elektrickú verziu Ioniqu. 

Ioniq Plug-in hybrid:

Na prvý pohľad, dokonca aj na druhý, plug-in hybrid od hybridu rozoznáte len veľmi ťažko. Prezrádza ho nápis v zadnej časti a viečko slúžiace na nabíjanie v prednej časti vozidla. Interiér je úplne identický s hybridom. Celkový dizajn som už hodnotil ako veľmi vydarený a praktický.

Ako je už jasné z názvu, o pohon sa starajú dva motory. Benzínová 1.6-tka s výkonom 77 kW/105 koní s točivým momentom 147 Nm. Sparing partnera mu robí elektromotor s výkonom 45 kW a 170 Nm točivého momentu. Ioniq je dodávaný výhradne so 6-stupňovou, dvojspojkovou, automatickou prevodovkou, ktorá radí bezchybne a rýchlo. Hlavne v nízkych rýchlostiach sa auto snaží čo najviac využívať elektromotor. V prípade dynamickejšej akcelerácie sa okamžite pripája aj benzínový motor, ak máte zvolený režim hybrid. Samozrejme, zvoliť si môžete aj čisto elektrický režim. Hlavným lákadlom na kúpu plug-in hybridu je určite spotreba a vysoký dojazd. V prípade Ioniqu ma obidve tieto hodnoty potešili. Pri plnej nádrži a plne nabitých batériách môžete mať reálny dojazd aj viac ako 1000 km. Pričom viete prejsť, čisto iba na elektrinu, zhruba 55 km. Dĺžka nabíjania batérie trvá približne tri hodiny. 

Jazdné vlastnosti sú tiež veľmi dobré. Určite nikto od tohto auta nebude očakávať nejaké športové prejavy. Hyundai Ioniq je určený pre kľudných šoférov, ktorí si radi užívajú komfortnú a pokojnú jazdu. Podvozok je skvele vyladený. Nemá najmenší problém ani s väčšími nerovnosťami.  Vďaka aerodynamicky tvarovanej karosérií je Ioniq aj pri diaľničných rýchlostiach ukážkovo tichý. Možno sa niekomu môže zdať, že ide o nudné auto, ale nie je to tak. Ak začnete vnímať všetky systémy a technológie, na palube budete nadšený. 

Ioniq plug-in hybrid ponúka štedrú základnú výbavu.  Za príplatok je iba balík Premium. V ňom sa nachádzajú kožené sedadlá, elektrické sedadlo vodiča s pamäťovou funkciu a predné ventilované sedadlá. V Ioniqu nájdeme aj zopár asistenčných systémov ako udržiavanie v jazdnom pruhu, sledovanie mŕtveho uhla, systém núdzového brzdenia i adaptívny tempomat. 

Interiér je úplne identický s hybridnou verziou. Ak chcete vedieť viac o kvalite spracovania a priestore na zadaných sedadlách,  dozviete sa o tom v našej recenzii Hyundai Ioniq hybrid. 

Cena Plug-in hybridného Ioniqu štartuje na sume 31 990 € a s dotáciou od štátu sa táto cena zníži o rovných 3000 €. 

Ioniq electric:

Čo sa dizajnu týka, elektrický Ioniq pri  pohľade spredu okamžite rozoznáte. Jediná zmena sa odohrala na prednej maske, kde si môžete všimnúť, že predný gril je kompletne zakrytovaný plastom.

 Elektromotor s výkonom 88 kW/120 koní sa môže zdať, ako taká diétna porcia, ale stále je tu točivý moment 295 Nm. Treba si uvedomiť, že elektrické kone sú trochu iné, ako tie benzínové. Pri zošliapnutí plynového pedálu vám Ioniq v momente poskytne všetok výkon, ktorým disponuje. A to je na elektromobiloch fascinujúce. Ioniq electric dokáže vyštartovať z 0-100 za menej ako 10 sekúnd. Hlavne pri rozjazde si pocit z dynamiky užijete najviac. Ak vás baví šprint na semaforoch, Ioniq electric je na túto zábavku ideálny. Podstatnejšou vecou, ako skvelá dynamika, je rozhodne dojazd. Ten je pri kúpe elektromobilu rozhodujúcim faktorom. Výrobca udáva, že Ioniq electric by mal na plne nabité batérie prejsť 280 km. V skutočnosti viete prejsť na jedno nabitie zhruba 220 km. Tento údaj však závisí od mnohých faktorov. Záleží, či je pustená klimatizácia,  či auto dostáva možnosť rekuperovať energiu, aká je vonkajšia teplota, v akom režime jazdíte a hlavne všetko záleží od jazdného štýlu vodiča. Môže sa zdať 220 km ako nízky údaj, ale ak auto využívate hlavne v meste a nejazdíte denne viac ako 200 km tak môžeme povedať, že ide o plnohodnotné praktické auto. 

Pri elektrickom aute je najdôležitejšie nabíjanie. Určite si každý z vás kladie otázku: “Koľko asi trvá nabíjanie elektrického Ioniqu?”. V prípade, že chcete nabíjať z bežnej domácej siete 230 V, doba nabíjania sa bude pohybovať okolo 12-tich hodín. Zdá sa vám to veľa? Ak áno, dealer Alteria Motor Žilina vám ponúka riešenie v podobe odbornej montáže rýchlonabíjačky priamo u vás doma. Po namontovaní tejto nabíjacej stanice si svoj elektrický Ioniq môžete nabiť už za 4 a pol hodiny. Ak sa vám aj tento spôsob zdá dlhý, môžete použiť ešte špeciálnu verejnú rýchlo nabíjačku, ktorá dokáže Ioniq nabiť už za 25 minút. Ak zoberiem do úvahy fakt, že každý deň jazdím rovnaké vzdialenosti, určite sa prikláňam skôr ku spôsobu nabíjania z pohodlia domova pomocou svojej vlastnej nabíjacej stanice.

Čo sa týka asistenčných systémov, Ioniq electric zdieľa tieto systémy so svojimi bratmi. Interiér je taktiež identický. Okrem pekných líšt medenej farby sú tu dva dôležité detaily. Ihneď po zasadnutí za volant si všimnete, že klasickú riadiacu páku nahradili tlačidlá P,R,N,D. Ďalším zaujímavým detailom sú pádla pod volantom. Ten kto nevie, že Ioniq má iba jeden rýchlostný prevod, si môže myslieť, že ide o klasické páčky, s ktorými môžete preradzovať a podradzovať. Lenže Hyundai to vymyslel trochu rozumnejšie. Tieto páčky slúžia na to, aby ste si mohli sami nastaviť intenzitu rekuperácie. Túto funkciu oceníte hlavne pri prudkých klesaniach a podobne.  

Základná cena elektrického Ioniqu v štedrej výbave začína na cene 34 990 €. Priplatiť sa dá už iba za metalický lak a kožené sedačky. Na Hyundai Ioniq electric si môžete vybaviť dotáciu od štátu vo výške 5000 €. Tu sa už dostávame na cenovku 30 000 €, čo je na auto v tejto triede a výbave viac než lákavá ponuka.


Ak sa ešte stále neviete rozhodnúť, ktorý Ioniq je pre vás ten pravý, určite navštívte showroom Alteria Motor Žilina, kde si môžete tieto vozidlá vyskúšať a posúdiť, čo vám vyhovuje viac.

Záver:

Vďaka tomuto porovnávaciemu testu sa mi potvrdilo, že Hyundai postavil jedno skvelé auto, ktoré dokáže uspokojiť každého. Záleží iba na vás ako chcete svoje auto využívať. Ak hľadáte hlavne auto do rodiny, s ktorým často jazdíte dlhé trasy, určite odporúčam zvoliť Pluq-in hybrid. Ak však využívate svoje auto na rozvážanie detí do škôl, jazdíte s ním do práce, z práce a máte úctu k nášmu životnému prostrediu, tak s voľbou Hyundai Ioniq electric určite nestúpite vedľa. 

ALTERIA MOTOR s.r.o.

Predmestská 90, 010 01 Žilina

Telefón: 0910 945 099, 0911 945 099, 0903 502 259

mail: info@alteria.sk

www.alteriamotor.sk

Galéria Ioniq plug-in hybrid:
Galéria Ioniq electric:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.