TEST: Volvo V90 Cross Country T6: Švédsky vlajkový križník

Každý správny automobilový nadšenec, keď sa povie Švédsko, si hneď vybaví automobilku Volvo. Synonymum bezpečnosti a poctivého auta. Dlhodobo som značku Volvo registroval iba okrajovo. Vždy som si ich škatuľkoval, ako najbezpečnejšie autá na svete a tým to pre mňa haslo. Možno kôli tomu, že to neboli a nie su autá pre každého. Vidieť tieto vozidlá na cestách bolo veľmi ojedinelé. Inak tomu nie je ani dnes. Automobily Volvo nikdy nepatrili ku dizajnovím skvostom. Až na jeden zásadný model. Volvo XC90, ktorou sa to celé začalo. Minulý rok sa v Ženeve predstavilo ešte niečo lepšie. Volvo V90. Alebo ak chcete, najkrajšie kombi na svete.

My sme si mali možnosť vyskúšať, podľa môjho názoru, to najlepšie čo táto švédska automobilka ponúka.  Volvo V90 Cross Country T6. Pri názve Cross Country už asi každému dôjde, ako by povedali bratia Česi, oč tady kráčí. Ide o verziu, s ktorou sa nemusíte báť zísť mimo cestu a slušne sa zablatiť. Volvo V90tku oplastovalo a zvýšilo svetlú výšku podvozka na 210 mm, čím prekonáva aj mnohé SUV-čka na trhu. Poďme však k samotnému dizajnu tohto doslova majstrovského diela. Možno si poviete, že plasty a zdvihnutý podvozok pokazí vzhľad tak elegantného auta. Ale opak je pravdou. Verzia Cross Country pridáva autu na mohutnosti takže pôsobí drsne a pompézne zároveň. To sa mne neskutočne páči.

A čo sa mi páči ešte viac je označenie T6, ktoré poukazuje na to, že pod kapotou sa nachádza najvýkonnejší motor z ponuky. Benzínový 4-valec s objemom 2 litre, s výkonom 320 koní a 400 Nm točivého momentu. Náš testovaný kus si však na rehabilitačnú kúru zobrala do parády spoločnosť Polestar (športová divízia Volvo), ktorá jemne zvýšila výkon. Teraz naša V90tka Cross Country disponuje výkonom 334 koní  a 440 Nm točivého momentu. Myslím si, že toto zvýšenie výkonu v porovnaní s klasikou nejako zásadne nepocítite. Veď už základných 320 koní je slušná porcia. Hovorí o tom aj zrýchlenie z 0 na 100 za 6,3 (6,2 Polestar) sekundy. Na rodinné terénne kombi je to úctyhodný údaj. V spojení s 8-stupňovou automatickou prevodovkou si dokážete užiť poriadnu dávku dynamiky, hlavne v režime Dynamic. V tomto režime auto doslova skamenie  a každé, len priblíženie sa k plynovému pedálu vás zatlačí do sedačky. Využiť môžete tiež režimy Eco, Comfort a ak sa chcete vybrať mimo spevnenú cestu tak je tu aj režim Offroad. Na každodenné jazdenie je najlepší režim Comfort, ale ani v režime Eco nie je auto vyslovene nepríjemné. Najvýkonnejší benzínový agregát hodnotím veľmi pozitívne. Ide o spoločníka, ktorý je príjemne živý a extrémne kultivovaný. Čo sa akustiky týka, povedal by som, že až moc. Od auta s 334 koňmi by som očakával o niečo lepší zvukový prejav, aj keď účelom tohto auta je hlavne uspokojiť posádku po komfortnej stránke. Určite si kladiete otázku: “Aká je spotreba najvýkonnejšiej benzínovej jednotky?” Tiež ma to veľmi zaujímalo. Reálne môžete jazdiť v rozmedzí od 9 do 11 litrov na 100 km. Treba si však uvedomiť, že ide o 334 koňoví benzín, ktorý sa musí popasovať s hmotnosťou takmer 2 tony. Čiže stále ide o akceptovateľnú hodnotu. Samozrejme, ak mu bude šliapať na krk, spotreba pôjde ešte vyššie

Čo sa podvozku týka, ten je skvele odladený aj vďaka iba zadnej vzduchovej náprave. Volvo V90 zdieľa podvozok s SUV XC90, ktorá mala komplet vzduchový podvozok. Ako sa ukázalo, auto bolo až prehnane tvrdé. V prípade V90tky to našťastie neplatí. Na diaľnici, ale aj na zaplátaných okreskách auto príjemne pláva a cíti sa tam ako ryba vo vode. Pri hlbších výmoľoch alebo priečnych nerovnostiach sa občas od kolies prenesie nejaká ta rana aj do interiéru. Ale to skôr pripisujem veľkým a ťažkým 20” kolesám. Možno všetko nasvedčuje tomu, že toto auto je predurčené výhradne na jazdu po diaľniciach, ale nie je to tak. Volvo V90 Cross Country sa nezastaví pred ničím. Ak si zvolíte jazdný režim Offroad v ktorom sa zmení odozva na plynový pedál a charakter prevodovky, auto pôsobí pružnejšie a celkovo mäkšie. V tomto režime sa nemusíte báť takmer žiadneho terénu. S týmto kombi toho zvládne viac, ako s mnohými SUV-čkami. Nakoňované Volvo vám síce neprinesie nejaký športový zážitok z jazdy, ale dokáže vám ponúknuť radosť z jazdy. Predsa len uznajte sami. Jazda s 334-koňovým, najkrajším kombi sveta je zážitok. A plne si to uvedomujú aj ľudia okolo vás, pretože V90 Cross Country je doslova lapač na pohľady.

 

Volvo značne vylepšilo všetky asistenčné systémy. Už to nie sú také surové zásahy do riadenia, ako kedysi. A musím povedať, čo sa jazdných asistentov týka, vo Volve V90 patria k tým najlepšie fungujúcim vôbec. V aute nájdete asi všetky systémy, ktoré boli doposiaľ vyvinuté. Ja spomeniem tie najzaujímavejšie. Adaptívny tempomat funguje skvele. Zrýchľuje a brzdí veľmi citlivo, skoro sa môže zdať, že až predvída čo sa bude diať. Udržiavanie v jazdných pruhoch, tzv. Lane Asist až tak dobrý nie je, pretože sa auto správa, ako ping-pongová loptička a odráža sa od čiary ku čiare. Čo je však zaujímavé, Volvo ponúka aj funkciu Pilot Asist, vďaka ktorému dokáže ísť auto úplne samé bez zásahu vodiča a drží sa presne v strede cesty. Treba si však uvedomiť, že je to iba systém a nedá sa naň 100% spoľahnúť. Je to výborná vec, ak iba na pár sekúnd musíte z nejakého dôvodu odvrátiť pozornosť od riadenia auta. Určite musím spomenúť dokonalé displeje či virtuálny prístrojový panel, ktorého vzhľad si môžete meniť podľa potreby. Za zmienku stojí aj Head up dispej premietajúci sa  na čelnom skle, stredový multimediálny systém podobajúci sa tabletu, v ktorom môžete nastaviť prakticky všetko. Nedá mi nepoznamenať, že čo sa 360° kamery týka, tak tá je zatiaľ najkvalitnejšia s akou som sa doposiaľ stretol. V tme určite oceníte adaptívne Full LED svetlá pripomínajúce Thorove kladivá s funkciou vyrezávania.  Tieto svetlá síce nefungujú až tak dokonale, ako v Mercedese, ale svietia veľmi dobre. Čerešničkou na torte je príplatkový audio systém Bowers & Wilkins. V prípade, že máte navyše 3900 € určite odporúčam, pretože vďaka tomuto audio systému si užijete bezkonkurenčný hudobný zážitok.

V  článku už padlo množstvo chvály na krásu exteriéru. Ak si myslíte, že tu to končí, tak ste na veľkom omyle. Interiér v konfigurácii, ktorú sme mali my k dispozícii, patrí k tým najluxusnejším. Nebojím sa povedať, že  pôsobí až kráľovsky. Materiály a spracovanie sú na tej najvyššej úrovni. Najdôležitejšou vecou v každom aute sú pohodlné sedadlá. Volvo si posádku hýčka  masážnymi, ventilovanými prednými sedadlami potiahnutými kožou Nappa. Zadné sedadlá síce nie sú masážne, ale na pohodlie a priestor sa nebude rozhodne nikto sťažovať.  Batožinový priestor ponúka objem 560 litrov čo je pre 4 – člennú posádku postačujúca hodnota. Interiér je jednoducho bezchybný. Jedinečný, zaujímavý a intuitívny, presne tak ako by to malo byť. Aj keď, ja by som ocenil výraznejšie ambientné osvetlenie interiéru, ale to je iba detail.


Základná cena modelu V90 Cross Country začína na sume 53 900 €. Nami testované vozidlo v najvyššej výbave, s takmer všetkými príplatkami, sa vyšplhalo na sumu 85 590 €. Vzhľadom na to, čo Volvo V90 Cross Country T6 ponúka, v porovnaní s konkurenciu, cena nie je vôbec prestrelená.

Záver:

Volvo postavilo jedno z najkrajších a najdokonalejších áut, aké som kedy videl. Terénna verzia na mňa urobila ešte väčší dojem, ako klasická V90tka. Oslovila ma svojou jedinečnosťou a všestrannosťou. Ak si myslíte, že na trhu prémiových kombi sú iba tri značky, ste na omyle. Pretože Volvo s modelom V90 Cross Country dokonale zamiešalo karty.

Galéria:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.