TEST: Peugeot 308 GTi – Praktický a stále športový

Pre Peugeot písmenká GTi vôbec nie sú cudzie. Veď keď sa pozrieme do histórie značky, tak zistíme, že Peugeot si kedysi hothatche išiel. Asi najznámejším je legenda 205 GTI. Neskôr sa automobilka z nejakého dôvodu rozhodla, že autá s označením GTi jednoducho nebude vyrábať. My sme však dostali na test nový Peugeot GTi, ktorý by mohol oživiť legendárnu históriu hot-hatchov od Peugeotu.

O tom, že Peugeot 308 GTi je niečo špeciálne prezrádza dvojfarebné lakovanie, červený splitter, dve široké koncovky výfuku a obrovské 19” kolesá. Inak vyzerá GTi-čko úplne civilne. Koniec koncov, nenápadné hot-hatche majú niečo do seba. Po prvom zoznámení musím povedať, že som ho trochu podceňova, ale po pár kilometroch som okamžite zmenil názor.

 

Srdcom auta je motor 1,6 THP s výkonom 200 kW/270 koní a točivým momentom 330 Nm. V prípade 308 GTi si môžete zvoliť iba 6-stupňovú manuálnu prevodovku. Pri rýchlom preradzovaní sa mi stávalo, že som ťažko triafal trojku. Časom som si už dával väčší pozor a zvykol som si. Tiež by som osobne uvítal o niečo kratšie dráhy radenia. Inak 308 GTi je seriózny hot-hatch a netreba ho podceňovať. Čo ma milo prekvapilo je výbušnosť a pružnosť motora. Peugeot 308 GTi má veľmi dobrú schopnosť preniesť výkon na cestu. Tomu zodpovedá zrýchlenie z 0-100 za 6 sekúnd. Keď som si skúšal túto akceleráciu, tak pocitovo by som povedal, že 308 je ešte o niečo rýchlejšia. GTi je vybavená aj tlačidlom SPORT, ktoré by malo pomôcť naservírovať vodičovi ešte viac nadšenia z jazdy. Taká je aspoň teória. V skutočnosti ma zapínanie tohto režimu hneď omrzelo. Auto je síce o niečo málo živšie, ale ten dunivý umelý zvuk mňa osobne rušil. Tiež krvavé podsvietenie budíkov neurobilo na mňa nejaký zvlášť dobrý dojem. Keď sme pri zvuku, tak je troška škoda, že sa Peugeot neposnažil viac vyladiť výfukový systém. V rozmedzí 2900-3200 otáčok je niekedy počuť aj prasknutie do výfukov, hlavne za studena. Pri normálnej jazde ide skôr o ojedinelý jav. U hot-hatchov sme už zvyknutí, že spotreba sa bežne pohybuje niekde okolo 10 a viac litrov na 100 km. Pri ostrej jazde nie je problém dostať sa aj na 20. Preto som pri Peugeote 308 GTi zostal veľmi milo prekvapený, že si dokáže držať spotrebu pomerne nízko. Pokojne môžete jazdiť za 8 litrov, pri bežnej jazde. Ak sa aj rozhodnete pre dynamickejšiu jazdu, stále sa budete pohybovať v rozumných číslach. Za toto si Peugeot zaslúži veľkú pochvalu.

Ďalším skvelým zistením bola univerzálnosť podvozku. Aj napriek 19” kolesám bolo auto až prekvapivo komfortné na akomkoľvek druhu povrchu. Ak sa rozhodnete jazdiť pokojne,  GTi vám vyhovie. Ak budete chcieť pritvrdiť, podvozok vás nesklame a dokonca sa bude s vami chcieť hrať. Taktiež riadenie je príjemne strmé a presné. Stretol som sa s rôznymi “hejtmi” na mini volanty, ktoré Peugeot dodáva do svojich vozidiel. Priznávam, že pri takom Peugeote 5008 pôsobí maličký volant veľmi smiešne, ale pre 308 GTi je priam stvorený. Vďaka tomuto malému volantu si užijete skvelú ovládateľnosť naplno. K dobrým jazdným vlastnostiam tiež prispieva samosvorný diferenciál Torsen, ktorý podčiarkuje športový charakter tohto auta. Odpadol som zo skvelých bŕzd od Peugeot Sport, sú poriadne ostré, ale zároveň sa dajú veľmi príjemne dávkovať. Keď som sa pozrel na predné brzdové kotúče, ostal som ohromený. Kotúče sú tak veľké, že vypĺňajú takmer celé koleso. Konkrétny priemer kotúčov na prednej náprave je 380 mm. Za toto má u mňa Peugeot 308 GTi veľký palec hore.

Čo sa jazdných asistentov týka, tu si môžete priplatiť za sledovanie mŕtveho uhla a parkovací asistent. Vecičky, ako udržiavanie v jazdných pruhoch a adaptívny tempomat tu nehľadajte. Čo je trochu škoda.  Peugeot sa snažil, aby 308 GTi bola v prvom rade šoférske auto a tieto doplnky úplne vypustil z ponuky. Nájdete tu však 130° cúvaciu kameru, kvalitný Hi-fi systém Denon, masážne predné sedadlá a naozaj výborné automatické Full LED svetlá.


Keď sa presunieme do interiéru, okamžite nás privítajú skvelé športové sedadlá s logom Peugeot Sport. Tieto sedadlá sú pýchou celého interiéru. Nemám im čo vytknúť. Interiér je identický s klasickou 308-čkou, až na pár detailov, ako červené prešívanie, športový volant s logom GTi…  Konštruktéri sa snažili o minimalistický dizajn a všetko sa ovláda cez 7” multimediálny displej, čo podľa mňa nie je najšťastnejšie riešenie. Osobne mi nevyhovuje ovládanie klimatizácie ťukaním do displeja. Ku 308 GTi by ste mali mať v povinnej výbave aj rukavice. Určite sa zídu, keďže hlavica radiacej páky je celá z hliníku. V zime je poriadne studená a v lete pekelne horúca. Inak je interiér kvalitne spracovaný a páči sa mi. Veľkým pozitívom je aj naozaj veľký priestor, či už na predných alebo zadných sedadlách. Tiež objem kufra 420 litrov je na túto triedu obrovsky.

Cena Peugeotu 308 GTi štartuje na sume 30 990 €. Zoznam príplatkovej výbavy nie je veľký, väčšinu vecí dostanete už v základe. Cena nášho testovaného modelu sa zastavila na sume 33 000 € a nemôžem povedať, že by mi tu niečo chýbalo.

Záver:

Peugeot 308 GTi dokázal, že nie vždy platí, ak je niečo športové musí to byť aj nepraktické. Toto auto nie je ultimátny hot-hatch, ako napríklad Hyundai i30 N. Ale ak hľadáte rýchle a praktické auto na každý deň, myslím si, že Peugeot 308 GTI bude horúci kandidát.

Galéria:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.