TEST: Mercedes-Benz GLA 200d 4Matic: Opäť pripravený konkurovať

Kompaktné SUV sa stali pre zákazníkov veľmi obľúbené. Rýchlo to pochopila aj automobilka Mercedes-Benz a včas naskočila na pomyselnú vlnu, keď v roku 2013, na autosalóne v Shanghaji, predstavila prvú generáciu novej triedy GLA. Mercedes trafil priamo do čierneho a GLA sa stalo jedným z najpredávanejších vozidiel značky. V roku 2017 Mercedes odhalil svoj nový, dizajnový jazyk a GLA zostalo posledné z rodiny so starou tvárou. Začiatkom tohto roka však prišla na trh nová, druhá generácia obľúbeného GLA. S prvou generáciou som strávil veľa času a tiež nezabudnuteľných zážitkov, či už s motorizáciou 180d, alebo s najvýkonnejšou GLA 45 AMG. Preto som na nové GLA veľmi zvedavý.

 

Za zapožičanie vozidla na test ďakujeme spoločnosti Motor-Car Banská Bystrica.

 

 

Nové GLA sa celé ešte viac zaoblilo. Či vyzerá lepšie, alebo horšie ako jej predchodca si netrúfam povedať. Mne sa prvá generácia veľmi páčila svojou nadčasovosťou. Aj dnes 7-ročné GLA vyzerá stále dobre. Myslím si, že aj na nové GLA si rýchlo zvykneme a predpokladám, že na cestách ho budeme vídať často. Novinka je síce o niečo kratšia, zväčšil sa však rozchod kolies a vnútorného priestoru pre posádku je viac.

Pod kapotou nášho testovaného auta bol dieselový štvorvalec s objemom dva litre, označený ako 200d s pohonom oboch náprav 4Matic. Štandardom je výborná 8-stupňová automatická DCT prevodovka.  Výkon tejto motorizácie je 110 kW/150 koní s krútiacim momentom 320 Nm. Prvú vec, ktorú som si všimol, je lepšie odhlučnenie motora do interiéru. Táto motorizácia je pre GLA úplne postačujúca. Ponúka dostatok výkonu a naozaj slušný záťah. Prekvapilo ma na diesel široké spektrum otáčok. V režime Sport  využívate spektrum od 1900 ot./min až po 4000 ot./min, niekedy som strácal dieselový feeling. Hlavne svojou pružnosťou som mal občas pocit, že pod kapotou je benzín. Pri ceste z Banskej Bystrice do Žiliny sa nachádza môj obľúbený horský priechod Šturec, kde ma motor 200d prekvapivo zabavil. Do slabšej verzie by som už nešiel. Nami testovaná motorizácia je zlatý stred. Ide o príjemného spoločníka na dlhých trasách a aj mestská džungľa mu vyhovuje. Poteší vás aj príjemnou spotrebou. Počas celého testu a najazdených viac ako 500 km, sa mi nepodarilo presiahnuť úroveň 6 litrov nafty a to aj v meste. Z BB-ZA (110 km) si GLA 200d 4Matic vypýtalo 5,7 litrov/100 km a to som si cestu naozaj užil. Viď už spomínaný Šturec. 

 

 

Podvozkovo aj nová GLA zostáva verná povesti svojej značky. Pohodlie posádky je na prvom mieste. A to dokonca aj na našom aute, ktoré malo obuté dosť „crazy“ 20″ AMG disky, ktoré síce vyzerajú naozaj parádne, ale viem si predstaviť, že také 18″-tky sú o niečo pohodlnejšie. Nehovoriac o tom, že príplatkové AMG disky sú náchylné na poškriabanie. Viem, o čom hovorím. Mne sa ich podarilo oškrieť už na druhý deň testu. 😀 (Oškrel som disk prvýkrát v živote!) Komfortný podvozok, ktorý sebavedomo vyžehlí bežné nerovnosti, väčšie výtlky je už cítiť viac, ale nie je to nič strašné aj napriek už spomínaným veľkým diskom. Príplatková výbava AMG line GLA-čku dodáva vizuálny športový nádych. Samého ma prekvapilo, že okrem vzhľadu má aj športové srdce, ktoré som preveril na spomínanej ceste cez horský priechod Šturec. Ochotne sa vrhalo do zákrut tempom, ktoré by som od kompaktného crossoveru nečakal.  Aj napriek ťažkému dieselovému motoru, nebola nedotáčavosť nejako zásadná. Podvozok predviedol svoju schopnosť hravosti a kvalitne ma pobavil. 

 

 

Interiér je prevzatý, až na pár malých detailov, kompletne z triedy A. Priznám sa, že nie som veľkým fanúšikom nových interiérov nižších tried Mercedesu. Aj keď musím povedať, že po čase strávenom v novom A-čku, CLA-čku a teraz už aj v GLA-čku, som si už zvykol. V GLA nájdeme príkladné spracovanie a kvalitné materiály. Čo mne prekáža v každom aute, je klavírny lak. Zo skúseností viem, aký je tento povrch náročný na údržbu. Niekomu to však neprekáža a je ochotný si zaň dokonca priplatiť. Priestorovo sa nové GLA mierne zväčšilo, hlavne priestorom na zadných sedadlách, kde sa bez problémov odvezú aj vyšší pasažieri. Mierne sa zväčšil aj batožinový priestor. Z pôvodných 421 litrov narástol na 435 litrov. 

 

Ak sa chcete o kvalitách nového GLA presvedčiť na vlastnej koži, neváhajte a navštívte predajcu
Motor-Car Banská Bystrica, kde si ho môžete vyskúšať.

Záver: 

 

Prvá generácia Mercedesu GLA už nestíhala držať krok s konkurenciou. Preto bola druhá generácia už nedočkavo očakávanou. Myslím si, že nové GLA opäť posunulo level. Svojim modernejším vzhľadom a novými technológiami si opäť zabezpečila stabilné miesto na trhu a obnovila svoju konkurencieschopnosť Presvedčil som sa, že auto je oproti predchodcovi naozaj lepšie v každom smere. Kto má záujem o kompaktné, prémiové SUV, nové GLA je určite jedným z hlavných favoritov.  Pre majiteľov prvej generácie GLA, ktorí už teraz majú 7-ročné autá, si taktiež myslím, že upgrade dáva zmysel. 

 

Galéria: