TEST: Hyundai Kona electric – Svojou prirodzenosťou úplne mení môj pohľad na elektromobily

Elektromobily sú momentálne vo svete veľkým trendom. Od všadiaľ sa na nás valia informácie, ako bežné autá so spaľovacími motormi zaniknú a nahradia ich elektromobily. Automobilky sú si toho plne vedomé. Preto nastala akási „studená vojna“ v tom, kto vyrobí lepší elektromobil s väčším dojazdom. Jednou z nich je aj kórejská automobilka Hyundai, ktorá pred pár rokmi priniesla svoj prvý moderný elektromobil a to Ioniq electric, ktorý sme tiež v našom teste už mali.

 

Vďaka autorizovanému dílerovi Hyundai Alteria Motor Žilina, sme dostali možnosť vyskúšať si najnovší elektrický počin a to kompaktné SUV Kona electric vo výbave +.

 

 

Na prvý pohľad ide o obyčajnú Konu, ktorú rozoznáte iba podľa komplet zakrytovanej prednej časti a nápisu na veku batožinového priestoru electric. Kona electric je veľmi pekné auto. Obzvlášť vo farbe Acid Yellow doslova svieti na ceste a púta pohľady. Tenučké predné denné svetlá jej dodávajú agresívny look.

 

 

Pod kapotou nájdeme najvýkonnejšiu motorizáciu so 64 kWh batériu. Výkon tejto sústavy je 150 kW/204 koní a krútiacim momentom 395 Nm. O prenos výkonu sa stará automatická jednostupňová redukčná prevodovka. Vidíme, že hodnoty sú to naozaj slušné, aj preto dokáže elektrická Kona vyštartovať z 0-100 km/h za 7,6 sekundy. Maximálna rýchlosť u tohto elektromobilu je 167 km/h. Myslím si, že na elektromobil je to absolútne postačujúca hodnota. Určite najdôležitejším faktorom u elektrických áut je ich dojazd na jedno nabitie. 64 kWh batériu Kony dokážete 50 kWh nabíjačkou, ktorú nájdete v obchodných centrách, alebo na staniciach GreenWay, nabiť  z 0-80% približne za hodinu a pol. Z domácej siete môže nabíjanie z 0 -100% trvať aj 11 hodín. Ak sa vám to zdá veľa dealer Alteria Motor Žilina vám ponúka riešenie v podobe odbornej montáže rýchlonabíjačky priamo u vás doma. Podľa normy WLTP by Kona mala na jedno nabitie zvládnuť až 449 km.  Za ideálnych podmienok a pri snažení sa viete dostať na 400 km. Ak auto používate iba na jazdenie do práce, z práce, alebo po meste, bude vám stačiť nabíjanie aj raz za týždeň. Ak sa však nechcete obmedzovať a chcete si užívať dynamiku ako ja, dostanete sa na reálny dojazd okolo 340 kilometrov. Čo je aj tak výborná hodnota. A tej dynamiky si s najvýkonnejšou Konou teda užijete. Keď zošliapnete plynový pedál, Kona vás zatlačí do sedačky a nedovolí vám sa odtrhnúť až niekde do rýchlosti 110 km/h. Na semaforoch ani „nakoňovanejšie“ autá nemajú šancu.

 

 

Kona electric aj výborne jazdí, má pohodlný podvozok, ktorý si dokáže poradiť aj s rozbitejšími cestami. Za volantom nemáte ani pocit, že by ste sedeli v niečom netradičnom, jednoducho obyčajná Kona s nulovými emisiami a slušnou porciou výkonu. Dokonca až takou, že elektrickej Kone by sa hodil pohon 4×4, lebo predná náprava má aj na suchu problém preniesť plný výkon na cestu. Preto i výraznejšia akcelerácia v meste je doprevádzaná pískaním gúm a ľudia na vás pozerajú ako na hulváta. Časom si však zvyknete a naučíte sa efektívnejšie pracovať s plynovým pedálom.

 

 

Čo sa týka prvkov výbavy, tak nájdeme tu všetko, čo v ponuke bežnej Kony. V našej výbave Electric + je k dispozícii úplne všetko. Pripláca sa iba za strešné okno a Premium pack, ktorý obsahuje ventilované kožené sedadlá. Už v základnej výbave Electric toho dostanete až až a myslím si, že priplácať 5000 € za vyššiu výbavu nie je potrebné. Samozrejme, záleží na náročnosti zákazníka.

 

V interiéri sú už zmeny citeľné. Hlavnou zmenou v prednej časti je zvýšený stredový tunel. Klasickú radiacu páku nahradili tlačidlá P,R,N,D. Priznám sa, že toto riešenie veľmi dobre funguje a ľahko sa na to zvyká. Pribudlo tiež viac odkladacích priestorov, ktoré v kompaktnej Kone určite oceníte. Klasické budíky nahradil displej, nezobrazuje však navigáciu, slúži čisto iba na zobrazovanie rýchlosti a údajov o vozidle. Taktiež centrálny displej sa zväčšil o jeden palec na veľkosť 8” a mám taký subjektívny pocit, že ponúka aj o ničo lepšie rozlíšenie. Celkovo na mňa elektrická Kona v interiéri pôsobí hodnotnejším dojmom. Priestorovo sa zmenšil iba batožinový priestor  a to o 29 litrov na konečných 332 litrov.

 

 

Cena elektrickej Kony štartuje so základnou 39 kWh batériou na sume 35 490 €. Tu by som iba podotkol, že nabitie 39 kWh batérie trvá takmer raz toľko, ako pri 64 kWh. Najsilnejšia 64 kWh batéria vo výbave Electric začína na 39 490 € a v najvyššej výbave Electric + sa cenovka pohybuje na sume 44 290 €. Na toto vozidlo si však môžete uplatniť štátnu dotáciu vo výške 5000 €.

 

Ak ešte stále máte predsudky voči elektromobilom, odporúčam navštíviť showroom Alteria Motor Žilina, kde si elektrickú Konu môžete vyskúšať na vlastnej koži.

 

Záver:

 

Ja osobne nie som moc nadšencom elektrických áut. Radšej mám benzínové V8-čky. Ale ako sa hovorí, vývoj nezastavíš a aj my petrolheadi sa musíme zmieriť s tým, že elektrické autá sú budúcnosť. Nájde sa mnoho ľudí, ktorí majú zlé skúsenosti s elektrickými autami. Elektrická Kona je však iná. Svojou prirodzenosťou úplne mení môj pohľad na doterajšie elektromobily. Keby si mám kúpiť elektromobil, určite by moja voľba padla na Konu electric. Nebojím sa tvrdiť, že ide o momentálne najlepší dostupný elektromobil na trhu.

 

ALTERIA MOTOR s.r.o.

Predmestská 90, 010 01 Žilina

Telefón: 0910 945 099

mail: info@alteria.sk

www.alteriamotor.sk

 

Galéria: