TEST: Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet AT – Malá, vrtká, veľa úžitku
Suzuki Vitara sa vyrába od roku 1988. Išlo o vozidlo primárne určené do terénu. Ako čas plynul, ostrý ,,tereňák,, sa postupne zjemňoval až po príchod štvrtej generácie ,z ktorej sa stal crossover, ktorého revírom sa stalo mesto. Práve najnovšia štvrtá generácia si tento rok prešla faceliftom a my sme ju vyskúšali v najvyššej výbave, Elegance+.
Na prednej časti si pozorné oko všimne, že Facelift jemne zmenil prednú masku, taktiež pribudli chromované doplnky a radar sa presunul z loga do spodnej časti nárazníka. Vďaka novým zadným LED svetlám je omladenie dizajnu viditeľnejšie. Nechýbajú ani nové ,živšie farby, či nové disky kolies.
Pod kapotou by ste po novom diesel hľadali už len márne. K dispozícii sú iba dva benzínové motory. A to litrový trojvalec BoosterJet a nami testovaný 1,4 BoosterJet s výkonom 103 kW/140 koní a točivým momentom 220 Nm. Áno, je to ten istý motor, aký využívala Vitara Sport, ktorá už žiaľ nie je v ponuke. Náš testovaný motor spolupracoval so 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Nemusíte sa báť, aj keď ide o hydromechanický menič, správa sa takmer ako dvojspojka. Má o čosi dlhšie prevody a radí hladko a včas. Veľmi dobre reaguje na plynový pedál. Ak sa rozhodnete prudšie akcelerovať, okamžite podradí do optimálnych otáčiek a motor doprevádzaný hutným zvukom začne okamžite ťahať. Je to až prekvapivé, ako svižne sa dá jazdiť s týmto autom. Motor 1,4 BoosterJet je príjemný a tichý spoločník aj napriek nízkemu objemu. Som presvedčený, že je to správna voľba pre toto auto. Aj vďaka nízkej spotrebe, ktorá sa priemerne pohybuje na úrovni 6,5 litra. Podotýkam, že sme mali k dispozícii Vitaru s pohonom iba prednej nápravy. Vitara s pohonom AlllGrip si ,,cucne,, o pár deci viac.
Je známe, že štvrtá generácia Vitary vyniká veľmi slušnými jazdnými vlastnosťami, čo môžem rozhodne potvrdiť. Odhodlane sa púšťa do zákrut a má rada svižné tempo. Je citiť, že podvozok je o niečo tuhší, čo prispelo k lepšej stabilite. Komfort ostal stále na dobrej úrovni, akurát sa mohlo zapracovať na lepšom odhlučnení. Na začiatku testu som spomínal, že Vitara vymäkla. A že je to auto do mesta. Je to pravda. Na 50%, svojim vzhľadom patrí do mesta, ale terénne schopnosti v nej ostali zakódované. Počas nášho testu nemalo zmysel trápiť predokolku v teréne, ale medzičasom som mal možnosť vyskúšať aj pohon AllGrip a poviem vám, zvládne toho viac, ako niektoré nacítenejšie SUVčka. Okrem výborného odladenia systému, za to môže aj nízka hmotnosť a kompaktné rozmery, ktoré robia Vitaru obratnú v hocijakej situácii.
Pre mňa veľkým prekvapením bola výbava, ktorá ponúka prvky, ktoré nie sú samozrejmosťou ani v prípade prémiových značiek. Čakali by ste tu napríklad adaptívny tempomat, bezklúčové odomykanie a štartovanie, sledovanie mŕtveho uhla, udržiavanie v pruhoch, čítanie dopravných značiek, upozornenie na prichádzajúce vozidlo pri cúvaní, upozornenie na rýchle približovanie k vozidlu pred vami, či detekcia chodcov s núdzovým brzdením? Toto bolo ďalšie milé prekvapenie, ktoré som s Vitarou zažil. Nájdeme tu aj LED denné a stretávacie svetlá, diaľkové svetlá žiaľ ostali verné klasickej halogénovej žiarovke. Pochváliť musím parkovaciu kameru, ktorá má skvelé rozlíšenie, akurát nie je vysúvacia. To znamená, že počas dažďa cez ňu nevidíte vôbec nič.
Interiér taktiež zaznamenal pár zmien. Pre mňa najzásadnejšou je palubná doska z mäkčeného plastu a nový farebný prístrojový 4,2” TFT displej s užitočnými funkciami. Multimediálny systém so 7” displejom ostal bez zmien. Je svojský a svojim prostredím pôsobí zastarale , ale dá sa naň zvyknúť. Dobrou správou je, že podporuje Apple CarPlay, či Android Auto. Pri pohľade na interiér viete, že v Suzuki sa snažili ísť na čo najnižšiu cenu a maximálny priestor. Čo sa na rozmery a cenovku auta dá pochopiť. Spracovanie je na dobrej úrovni, ale čo je doslova otrasné, tak sú to výplne dverí z jedného kusu tvrdého plastu. Toto si Japonci naozaj mohli odpustiť. Môj celkový dojem z interiéru zlepšovali aspoň perfektné predné sedadlá v kombinácii koža a semiš, ktoré ponúkajú dostatočné pohodlie a dobré bočné vedenie. Priestorovo bude Vitara postačovať rodine s dvoma menšími deťmi. Na zadných sedadlách je dostatok miesta pre osoby do 175 cm. Objem kufra je 375 litrov, čo vzhľadom na rozmery auta nie je vôbec zlé.
Ak už si o tomto aute myslíte čokoľvek, cenovkou vás dostane. Štartuje už na sume 14 790 €. Nami testoavný kúsok v najvyššej výbave s automatom a dvojfarebným lakovaním sa dostal na 22 000 €. S pohonom AllGrip je to o tisíc eur viac + farba.
Záver:
Asi každý pozná Suzuki SX4, na ktorého platforme sedí aj nová Viatara a je tak jeho nástupcom. Je to auto, ktoré na našich cestách stretávame denne vo veľkých počtoch. A prečo? Pretože svojho času ponúkalo pre zákazníka päť zásadných faktorov – japonskú spoľahlivosť, karosériu SUV, kompaktné rozmery, dobrú výbavu a samozrejme ešte lepšiu cenu. A v tejto filozofii pokračuje aj nová Vitara. Facelift prináša pekný vzhľad a nové doplnky, ktoré ju posunuli ešte o level ďalej. Suzuki Vitara vypĺňa dieru na trhu. V tejto cenovej kategórii lepšie jazdné vlastnosti a výbavu nenájdete. Takže dobre si ju zapamätajte, pretože ju budete na cestách stretávať každý deň viac a viac.