TEST: Mazda 3 Skyactiv-G122 AT Plus – Ide si bez rešpektu za svojim

Kategória hatchbackov bola vždy mimoriadne obľúbená. Od roku 2003 do tejto skupiny patrí aj Mazda 3. Koncom minulého roka, na Auto Show v Los Angeles, Mazda predstavila už v poradí štvrtú generáciu obľúbenej trojky. Oproti minulej generácii nejde iba o nejaké kozmetické zmeny, ale Mazda postavila úplne nové auto. A my sme v ďaka Alteria Motor Žilina , autorizovanému dílerovi Mazda, mali možnosť ju vyskúšať.

 

Dizajnovo si Mazda 3 drží stále čisté línie, aj keď sú odvážnejšie ako u predchodcu a vďaka filozofíi KODO sa výrazne odlišuje od konkurencie. Ako celok pôsobí športovo a zároveň elegantne a to sa mne osobne veľmi páči.

 

 

Ako v takmer každom teste Mazdy spomínam, aj v tomto prípade si Mazda ide vlastnou cestou, dokonca by som povedal, že proti prúdu. Pod kapotou nenájdem žiaden nízko objemový preplňovaný trojvalček. Nájdeme tu poctivý atmosférický štvorvalec Skyactiv-G122 s objemom 2 litre, ktorý spolupracuje so 6-stup. automatom . Už z názvu tejto jednotky vieme, že disponuje výkonom 90 kW/122 koní. Točivý moment sa vyšplhal na 213 Nm. Tento motor je kultivovaný a tichý. Ak z neho chcete dostať dynamiku, rád sa nechá točiť až do 6500 ot/min. Na bežné jazdenie svojím výkonom úplne postačuje, dokonca sa s ním dá aj zabaviť. Na jeseň však dorazí čerešnička na torte, benzínový agregát Skyactiv-X181, ktorý ponúkne aj pohon oboch náprav. Bližšie informácie zatiaľ nie sú známe. Späť však k nášmu testovanému modelu. Motoru pri rozjazdoch pomáha 24V Mild-Hybrid technológia a je to naozaj cítiť. Spolupráca s prevodovkou je veľmi dobrá, radí hladko a vtedy kedy má. Pri manuálnom radení sa nebojí držať motor aj vo vyšších otáčkach.A vy si tak môžete užívať čaro atmosféry. Spotreba počas dynamického testu sa držala niekde na úrovni okolo 8,3 litra, ale treba povedať, že išlo ešte o ,,surový,, motor s nájazdom cca 200 km.

 

 

Ako som už spomínal, Mazda 3 vždy vytŕčala z davu a to hlavne svojimi skvelými jazdnými vlastnosťami. Ani štvrtá generácia nezostáva svojej povesti nič dlžná. Podvozok je geniálne nastavený. Je tuhší, ale naše cesty zvláda stále dobre. Jeho revírom sú hlavne zákruty. Testoval som ostré prejazdy prudkých zákrut a dospel som k záveru, že toto auto nepozná nedotáčavosť. Ochotne ide za volantom všade, kam ho pošlete a to ma neskutočne bavilo. „Jinba ittai“ v tomto prípade funguje výborne. Aj brzdy sú príjemne ostré a dajú sa dobre dávkovať. Jedinú vec, ktorú musím vypichnúť je riadenie. Osobne by som si prial, aby bolo menej preposilované a ešte o niečo viac komunikatívne.

 

Niektorí ľudia sa sťažovali na vyššiu cenu základného modelu oproti predošlej generácii. Konkrétne ide o 2200 €, čo nie je málo, ale Mazda 3 už v základe ponúka veľmi slušnú výbavu. ako full LED svetlá, projekčný head up displej, digitálny prístrojový štít, adaptívny tempomat a mnoho ďalších. Za príplatok nechýba ani 360° kamera. Mazda trochu zmenila politiku a po novom výbavu ponúka rovnako, ako prémiové značky v paketoch. Je to praktickejšie a výhodnejšie ako priplácať za každú položku zvlášť. S takou výbavou, s akou prichádza nová 3-ka by som povedal, že jej konkurenciou už sú hatchbacky i v prémiovom segmente.

 

 

Interiér je taktiež jedna báseň. Premakaný do posledného detailu. Spracovaním i kvalitou použitých materiálov podľa mňa prekonáva aj Mercedes A. Všade prítomné mäkčené plasty a spojenie minimalistického, no zároveň praktického interiéru vám zabezpečuje pocit útulnosti a pohodlia. Naozaj môžem potvrdiť, že v ňom budete mať radosť tráviť čas. Mazde som vždy v testoch vypichoval zastaralý infotainment. S príchodom štvrtej generácie Mazdy 3 prichádza aj nová generácia infotainmentu. Mazda upustila od dotykového ovládania a po novom využíva otočný ovládač rovnako ako BMW, čo hodnotím veľmi pozitívne. Nový infotainment je prehľadný a intuitívny na ovládanie, ponúka oveľa lepšie rozlíšenie, ale osobne mi tu chýbali “fičúrky”, aké ponúka BMW, alebo spomínaný Mercedes v podobe rôznych animácii a podobne. Ale úplne rozumiem tomu, že pre niekoho je to to posledné, čo ho v aute zaujíma. Trojka sa zväčšila a poskytuje tak viac priestoru pre posádku. Na zadných sedadlách sa pohodlne odvezú osoby do 180 cm. Vyššie osoby už budú mať, kvôli zvažujúcej sa streche, problém s priestorom  nad hlavou. Batožinový priestor má hodnotu 330 litrov, čím trochu zaostáva za konkurenciou. Nakladacia hrana je tiež trochu vysoká . Pre milovníkov veľkých kufrov však príde Mazda 3 vo verzii sedan a tam sa táto hodnota vyšplhá až na 450 litrov.

 

 

Cena štartuje na 19 990 €. S plnou výbavou, ako v našom prípade, sa dostanete na 23 690 €. Ak sa chcete sami presvedčiť o tom, aká je nová Mazda 3 dobrá, odporúčam navštíviť dílera Alteria Motor Žilina, kde si ju budete môcť vyskúšať na vlastnej koži.

 

Záver: 

 

Od každého testu Mazdy vždy očakávam, že to bude dobré. Ale nová Mazda 3 ma tým, kam sa posunula úplne zasiahla. Zaujímavý dizajn, obrovské množstvo výbavy a skvelé jazdné vlastnosti mi natískajú otázku, či má vôbec význam obrátiť sa na prémiový segment. Počkajte, áno má to vyznám, lebo doň patrí už aj nová Mazda 3.

Galéria: