TEST: Mercedes-Benz CLA 180d – ,,Baby,, CLS ako nebojácny Bumblebee
Mercedes-Benz CLA, auto, ktoré sa v roku 2013 zjavilo ako blesk z jasného neba. Príchodom na trh toto kompaktné štvordverové coupé, ako Mercedes sám tvrdí, otvorilo úplne nový segment vozidiel. Stvorením triedy CLA Mercedes trafil priamo do čierneho, veď sa z nej predalo neskutočných takmer 750 000 kusov.
Vďaka spoločnosti Motor-Car Banská Bystrica sa nám na test dostala do rúk druhá generácia tohto úspešného modelu.
Je úplne jasné, že trieda CLA je zameraná hlavne na mladých zákazníkov. Nová generácia ponúka už na prvý pohľad ešte sviežejší vzhľad, ako predchodca. Dá sa povedať, že úplne žiari. Svoju zásluhu na tom má určite aj ,,slnečná žltá,, farba (bez príplatku), ktorá s balíkom AMG line vyzerá extrémne. Dokonca aj tie „fejkové“ koncovky výfuku vyzerajú dobre, lebo sú dostatočne hlboké a to, či ide o fejk, alebo real zistíte iba tak, že si kľaknete a pozriete sa dnu. Tiež sa mi veľmi páči nová zadná časť, ktorá je takmer identická s luxusným CLS. Vlastne celé toto auto pôsobí ako ,,Baby,, CLS. Je to chyba? Nemyslím si.
Auto vyzerá skvele, dokonalo hrá na city. Ale keď sa pozriete na označenie modelu 180d, trochu vám zamrzne úsmev. Áno, správne. Ide o 1,5 litrový štvorvalec s výkonom 85 kW/116 koní a krútiacim momentom 260 Nm. Sekunduje mu výborný dvojspojkový 7-stupňový automat. No ak by som mal tento motor objektívne zhodnotiť ako celok, musím úprimne priznať, že funguje veľmi dobre. Je kultivovaný a dá o sebe vedieť iba vo vyšších otáčkach. Pri pokojnej jazde o ňom ani neviete. Dá sa s ním užiť aj dynamickejšia jazda, len mu to trochu dlhšie trvá. Nestratí sa v meste, ani na diaľnici. A to všetko so spotrebou 5 litrov nafty. Ja som s ním bežne jazdil za 4,7 l a niekedy aj 4,2 litra. Tieto hodnoty sú hlavnou výhodou tohto motora a hlavným argumentom, prečo do tohto motora ísť. Aj keď mi vyhovoval a nemal som s ním problém, do svojho CLA by som si ho nedal. Z jedného dôvodu. Takéto pekné, vymakané, prémiové auto si jednoducho zaslúži viac. Z môjho subjektívneho pohľadu sú na cestách momenty, kedy potrebujete svižnejšie predbehnúť nejakú pomalú Felíciu a trápiť sa pritom na takomto štýlovom coupé je podľa mňa naozaj trápne.
Za zmienku stojí benzínová motorizácia s označením 200, ktorá je za skoro rovnakú cenu a ponúka citeľne viac výkonu, aj so spotrebou sa dokáže držať na rozumných číslach. Ale samozrejme, to už je na zvážení každého jedného potenciálneho kupujúceho nového CLA.
S podvozkom som bol veľmi spokojný, ako u všetkých Mercedesov. Aj keď, tento podvozok bol v niektorých momentoch, hlavne pri priečnych nerovnostiach, trochu tvrdší, ako by som si želal. V takýchto prípadoch sa ozvalo aj nejaké menšie buchnutie. Počas testu som to zaznamenal možno dva-tri krát a to na veľmi zlej ceste. Koniec koncov, je to daň za väčšie kolesá a balík AMG, ale určite by ma to neodradilo od tohto príplatku. AMG line k tomuto autu proste patrí. Skôr si myslím, že by to vyriešil adaptívny podvozok z príplatkovej výbavy. S novým CLA sa cestuje príjemne, aj na dlhých trasách som sa s týmto autom cítil príjemne. Dokonca na horskom prechode Šturec ma milo prekvapilo tuhé riadenie (v režime Sport) a veľmi dobré dávkovateľné brzdy s výborným účinkom. Táto kombinácia zaručuje, že s novým CLA sa dá aj zabaviť.
Mercedes je klasickým príkladom značky, pri ktorej si môžete do výbavy dokúpiť takmer všetko z moderných technológií, čo automobilový svet ponúka. Nekonečné množstvo rôznych asistentov, bezpečnostných prvkov a vychytávok, to všetko tu môžete mať. Mňa zaujala funkcia digitálneho kľúča, vďaka ktorému už nepotrebujete klasický kľúč vo vrecku, ale stačí vám iba mobilný telefón s funkciou NFC. Spomínam to pri takmer každej recenzii, ale aj keby som mal oželieť celú príplatkovú výbavu, určite si priplatím za kvalitné svetlá. V tomto prípade sú to legendárne MultiBeam LED svetlá s funkciou vyrezávania. Dovolím si tvrdiť, že ide o najlepšie svetlá v tejto triede.
Interiér je riešený formou CTRL C, CTRL V z triedy A, ktorú sme už testovali minulý rok. Zodpovedá nastoleným trendom Mercedesu, takže nechýbajú dva veľké displeje s uhlopriečkou 10,25 “. Aj po roku mi tento interiér príde ako z inej galaxie a neprestáva ma uchvacovať svojou funkčnosťou a intuitívnosťou. Infotainment MBUX nemá chybu, rovnako, ako aj hlasové ovládanie, s ktorým keď sa naučíte pracovať, nebudete potrebovať žiadne tlačítka či dotykové displeje. Tradičné skvelé športové Mercedes sedadlá (AMG line) s integrovanou opierkou hlavy ma posadili, ako vždy, na zadok. :-). Daňou za coupé dizajn je priestor nad hlavou pre zadných pasažierov. Pohodlne sa odvezú osoby do 180 cm. Zato batožinový priestor s objemom 460 litrov je naozaj veľmi slušná hodnota.
Ak sa chcete presvedčiť, že nové CLA je skutočne tak dobré, neváhajte navštíviť spoločnosť Motor-Car Banská Bystrica, kde si ho môžete vyskúšať na vlastnej koži.
Cena nami testovaného vozidla je 47 490 €.
Záver:
Automobilka Mercedes je typickým príkladom nemeckej precíznosti a uhladenosti. Ak nerátame divíziu AMG, modely tejto značky sa nesnažia kričať do sveta. Vsádzajú skôr na konzervatívnejší dizajn. Nové CLA je však iné, má v sebe emócie a to aj s najslabším dieselovým motorom. Je to prémiové auto nabité technológiami s dobrými jazdnými vlastnosťami a krásnym dizajnom. Čo viac si priať? Nové CLA určite áno.
Galéria: