TEST: Mitsubishi Outlander Edícia 100 rokov – Čaro troch diamantov
Mitsubishi je automobilka, ktorá si presne nestanovuje facelift svojích modelov. Jednoducho, keď to príde, tak to príde. Nám sa do rúk dostalo obľubené SUV, Mitsubishi Outlander v limitovanej edícii 100 rokov. Čo facelift s balíkom 100 rokov Mitsubishi prináša? Na to sa teraz pozrieme.
Značka Mitsubishi bola vždy konzervatívna automobilka, ktorej modely nejako extra nekričali do sveta. Outlander však prichádza s omladeným dizajnom, ktorý mu naozaj pristane, hlavne čo sa prednej časti týka. Aj v tomto prípade Mitsubishi siahlo po prednej maske, ktorú nazýva Dynamic Shield. Svetlá s LED dennými a stretávacím svetlami dotvárajú dynamicky vzhľad. Zadná časť s LED svetlami pôsobí decentne. Mitsubishi skoro vo všetkých svojich modeloch kladie dôraz na chrómové doplnky. Ani tu to nie je inak. Spolu s peknou červenou farbou vytvárajú zaujímavý dizajn. Edícia 100 rokov prináša označenie 100rokov Mitsubishi všade, kam sa pozriete. Na koberčekoch, lištách a stĺpikoch. Ide o naozaj neprehliadnuteľný balík.
Náš testovaný kúsok poháňal pre Outlander dosť netradičný agregát. Išlo o benzínový atmosferický dvojliter MIVEC s výkonom 110 kW/150 koní, spriahnutý s bezstupňovou prevodovkou CVT. Tu sa dostávame ku kameňu úrazu celého auta. Benzínový motor a prevodovka nie je to najšťastnejšie riešenie. Vysvetlenie je jednoduché. Prevodovka CVT autu iba uberá potencionálny výkon a drasticky zvyšuje spotrebu. Ak by ste mali záujem o benzínový motor, určite berte manuál. V prípade, že túžite po automate, siahnite po dieslovom mototore 2,2 DID. Tam dostane klasický 6-stupňový automat. Vráťme sa však ku nami testovanému motoru, ako to sním vyzerá v praxi. Faktom je, že motor pri rozjazde ponúka slušnú dynamiku, ktorá však po chvíli opadne a auto vďaka prevodovke CVT iba hučí a nezrýchľuje. Najviac to potvrdzuje papierový údaj zrýchlenia z 0-100 za 12,7 sekundy. Ak dostanete chuť niekde výrazne zakcelerovať, rýchlo vás to prejde. Keď si chcete zajazdiť trochu dynamicky, zvoľte manuálne radenie, inak netradične veľkými a peknými hliníkovými pádlami pod volantom. Aspoň týmto spôsob sa dá z auta dostať aká taká dynamika. Táto kombinácia, benzín a CVT-ečka jednoducho nie je stavaná na dynamické jazdenie. Konieckoncov, chuť na dynamickú jazdu vás hneď prejde pri pohľade na spotrebu. Pri ťažkej nohe na plyne sa bez problémov dostanete cez 13 litrov. V opačnom prípade, keď sa naozaj snažíte a využívate často tempomat, viete jazdiť za 7,5 litra na 100 km. Asi nikomu sa nebude chcieť neustále jazdiť na spotrebu. Preto počítajte s tým, že s Outalnderom budete priemerne jazdiť za 9 litrov. Či je to veľa, alebo ešte na hranici akceptovateľnosti posúďte už sami.
Na druhú stranu, Outlander prekvapí svojim podvozkom, ktorý je veľmi dobre komfortne naladený. Vo vyšších výbavách môžete mať 18” kolesá. Vôbec sa nemusíte báť, že by vás nejako obmedzovali. Vyzerajú pekne a nejako neohrozujú pohodlnú jazdu. Zvoliť si môžete iba jeden jazdný režim, a to režim Eco. Jedinú zmenu, ktorú som zaznamenal je, že prevodovka sa snaží držať otáčky motora čo najnižšie. Keď máte Eco režim vypnutý, auto je v nazvyme to v „Normal“ nastavení. Čo ma prekvapilo, sú až nečakane ostré brzdy. Čo som od tohto auta očakával, sú výnimočné jazdné vlastnosti v teréne. Outlander moje očakávanie splnil, nebál som sa ho zobrať ani do náročného terénu, kde sa štvorkolka S-AWC popasovala so všetkými nástrahami. Pohon všetkých štyroch kolies ponúka štyri nastavenia: Eco, Normal, Snow a Lock. S letnými pneumatikami a s nastavením pohonu S-AWC v režime Lock, predviedol Outlander v teréne naozaj úcty hodný výkon. Jediné negatívne zistenie je to, že sa prenášajú rany od kolies do volantu. Tento jav samozrejme necítite na spevnených cestách či lúkach, ale skôr na nespevnených kamenistých cestách. Papierové údaje o nájazdových uhloch a svetlej výške nepôsobia nejako terénne, preto ma milo prevapil fakt, že už keď som si myslel: „Tak tu je konečná,“ Outlander to prešiel bez zaváhania a bez „líznutia“ náraznika či podvozka. V teréne sa opäť potvrdilo, že Mitsubishi to proste vie.
Mnohí považujú automobilku Mitsubishi za zaostalú, v niektorých prípadoch možno aj oprávnene. Ale v roku 2017 sa už v Outlanderi nachádzajú tiež nejaké tie asistenčné systémy. Nie je ich toľko ako ponúka konkurencia, ale tie základné sú tu. V tomto prípade si ich dovolím aj vymenovať. Nájdeme tu: sledovanie mŕtveho uhla, systém zmierňovania následkov čelnej kolízie, systém udržiavania v jazdnom pruhu, adaptívny tempomat a systém sledovania dopravnej situácie za vozidlom. Zaujímavosťou je aj 360° kamera. Nečakajte nejakú vysokú kvalitu, ale pri parkovaní určite pomôže. V modeli 2017 pribudla tiež elektronická parkovacia brzda s funkciou Auto Hold a tiež automatické diaľkové svetlá.
Dostávame sa k slabine značky Mitsubishi a tou je interiér. Ak by som sa posadil do tohto auta bez toho, aby som o ňom niečo vedel, bez váhania by som na základe interiéru tipoval, že ide o rok výroby 2012. Jednoducho, ak porovnáme Outlander s konkurenciou, rozdiel je zásadný. V edícii 100 rokov dostanete aj multimediálny systém od značky Pioneer s navigáciou, ktorý už na prvý pohľad do interiéru vôbec nepasuje. Určite by som omnoho radšej siahol po multimediálnom systéme MMCS, ktorý dostanete vo výbave Intense+ za príplatok a vo výbave Instyle už v základe. Zaujímavosťou je, že tento systém môžete mať iba v dieslovej verzii. Ľudia, ktorí majú záujem o značku Mitsubishi, tieto nedostatky v interiéri určite nejako obzvlášť netrápia. Pretože „Mitsubishaci“ vyznávajú úplne iné hodnoty, ktoré im vie naplniť iba značka Mitsubishi. Outlander dokáže zapôsobiť svojim obrovským priestorom vo všetkých smeroch. Naozaj nikto sa nemôže sťažovať. Za príplatok môžete mať Outlander aj v 7-miestnej konfigurácii. Náš testovaný model bol síce 7-miestny, ale tretí rad sedadiel bol vymontovaný. Vďaka tomu sme mali obrovský kufor, ktorý ponúkal objem 667litrov. Tu sa bez problémov pobalí na dovolenku celá rodina.
Cena nového Outlandera začína v akcii na 21 900 €. Náš testovaný model stál rovných 30 000 €
Záver:
Neodškriepiteľným bonusom troch diamantov je spoľahlivosť a tiež to, že autá tejto značky majú svojho jedinečného ducha. Mitsubishi nemôžete porovnávať s konkurenciou a rozhodovať sa. O Mitsubishi musíte byť presvedčený, že ho chcete. Ak by som Outlander mal k niečomu prirovnať, tak by to bol typický dedinský chlap. Robiť vie, vypiť vie, ale je už len na vás, či si ho zamilujete.
Galéria:
Foto: Daniel Minárik