Toyota GR Supra: Návrat legendy!

Nová Toyota GR Supra bola koncipovaná ako športové vozidlo v tej najrýdzejšej forme, bez akýchkoľvek kompromisov, ktoré by mohli negatívne ovplyvniť pôžitok z jazdy. Hlavný konštruktér Tecuja Tada sa držal klasickej podoby s radovým šesťvalcom vpredu a pohonom zadných kolies, v duchu tradícií predošlých generácií modelu Supra a pôvodného športového modelu 2000GT. Milovníci volantu sa môžu tešiť na opojné spojenie výkonu, agility a precíznej ovládateľnosti, postavenej na kombinácii krátkeho rázvoru a širokého rozchodu kolies, skromnej hmotnosti, nízkeho ťažiska a veľmi tuhej karosérie.

O starostlivé vyladenie jazdných schopností nového športového vozidla sa postarali špecialisti z TOYOTA GAZOO Racing, ktorí Supru intenzívne testovali  na preslávenej Severnej slučke okruhu Nürburgring.

Dizajn pravého športového vozidla

Už na prvý pohľad je zrejmé, ako sa na dizajne novej Toyoty GR Supra odrazili úžasné tradície športových vozidiel značky Toyota. Vplyv pamätihodného modelu 2000GT je konkrétne vidieť na dlhej kapote, kompaktnej karosérii a dvojitom vydutí strechy. Markantný výzor Supry štvrtej generácie je zasa zachytený v stvárnení prednej aj zadnej časti, najmä v podobe atletických zadných blatníkov a oblúka integrovaného spojlera. Podoba však nie je iba povrchná, pretože nová Toyota GR Supra stavia na formáte klasického športového vozidla s výkonným radovým šesťvalcom vpredu a pohonom zadných kolies, teda rovnako ako jej oslavovaní predchodcovia.

 

Vypuklá hrana zadného spojlera bola optimalizovaná tak, aby potlačila vztlakové sily. Lichobežníkový tvar zadného nárazníka zasa evokuje pocit pohybu smerom nadol a von ku kolesám. Zadné združené svetlá používajú jednoduché usporiadanie s vnútorným krúžkom; markantné zadné hmlové svetlá a cúvacie svetlá zasa tvoria bodové LED zdroje zoskupené uprostred spodnej časti nárazníka. Atraktívne dizajnové stvárnenie Toyoty Supra sa predstaví v najlepšom svetle aj vďaka ôsmim rôznym farebným odtieňom karosérie, vrátane výraznej červenej, žltej alebo modrej.

 

Poňatie kokpitu: usadenie vodiča do stredu diania

Kokpit vodiča v novej Toyote GR Supra je ukážkou úhľadnej kombinácie tradičných prvkov vozidiel GT s ultramodernou funkčnosťou. Kokpit navrhnutý tak, aby sa vodič mohol čo najlepšie sústrediť len na riadenie, sa priamo inšpiroval usporiadaním z pretekárskych monopostov. Nízka a štíhla vodorovná prístrojová doska kladie dôraz na čo najlepší výhľad cez čelné sklo, čím napomáha k precíznemu vedeniu vozidla počas rýchlej jazdy. Kľúčové ovládacie prvky sú potom zoskupené blízko seba, aby sa dali rýchlo a jednoducho používať. Prístrojový panel, stredový panel a výplne dverí na seba hladko nadväzujú a v kokpite vytvárajú výrazne harmonickú atmosféru. Pri pohľade na interiér je spolupráca s BMW neprehliadnuteľná.

Parametre motora

Športovým srdcom novej Toyoty GR Supra je radový šesťvalec so zdvihovým objemom 3,0 litra s výkonom 340 k, resp. krútiacim momentom 500 Nm. Súčasťou motora je turbodúchadlo typu Twin-Scroll, veľmi presný systém priameho vstrekovania paliva a systém plynule premenného časovania ventilov, ktorý zabezpečuje v danej kategórii špičkový krútiaci moment už od veľmi nízkych otáčok. Výkonná a skvele vyvážená jednotka s hladkým chodom ľahko dosahuje vysoké otáčky a zaručuje podmanivú odozvu pri zrýchľovaní.

Je spojená s osemstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá poskytuje bleskovo rýchle radenie oboma smermi a krátke prevody pre nižšie prevodové stupne. Vodič sa môže sám ujať radenia pomocou páčok pod volantom, resp. zvoliť jazdný režim Normal alebo Sport podľa nálady či aktuálnych podmienok. Funkcia riadenia rozjazdu Launch Control zabezpečuje maximálny záber pre suverénnu akceleráciu z miesta a dosiahnutie rýchlosti 100 km/h iba za 4,3 sekundy. Keď vodič zvolí režim Sport, automaticky sa upraví zvukový prejav aj odozva motora, charakter radenia, nastavenia tlmičov, riadenie a odozva aktívneho diferenciálu. Stabilizačný systém VSC (Vehicle Stability Control) zahŕňa špeciálne nastavenie Track (okruh) s obmedzenými zásahmi systému a vyššiu kontrolou vodiča nad dynamickými schopnosťami vozidla. Aby ste okrem dynamického zrýchľovania vedeli aj bezpečne a rýchlo spomaliť, nechýbajú  štvorpiestikové brzdy Brembo.

 

Aktívny diferenciál

Všetky verzie Toyoty GR Supra predávané v Európe budú používať aktívny diferenciál, ktorý sa uplatňuje pri akcelerácii aj spomaľovaní a umožňuje hladké nastavovanie od nulovej až 100 % uzávierku, vždy s okamžitou odozvou. Špeciálna elektronická riadiaca jednotka (ECU) monitoruje širokú škálu vstupných parametrov (natočenie volantu, poloha škrtiacej klapky, zošliapnutie brzdového pedála, otáčky motora a rýchlosť stáčania), na základe ktorých potom upravuje nastavenie aktívneho diferenciálu.

Na dosiahnutie cieľov v oblasti dynamiky bolo nevyhnutné zabezpečiť vysokú konštrukčnú tuhosť (dokonca ešte vyššiu ako v prípade superšportu Lexus LFA), ťažisko nižšie ako pri kupé GT86 a ideálne rozdelenie hmotnosti 50 : 50 medzi prednú a zadnú nápravu, čo si však vyžiadalo aj odvážne konštrukčné rozhodnutia. Napríklad s ohľadom na požadované hmotnostné vyváženie bolo nutné posunúť motor čo najviac dozadu.

 

Z bezpečnostných prvkov spomeňme balík Supra Safety +, ktorého súčasťou je systém monitorovania mŕtveho uhla a systém upozornenia na opustenie jazdného pruhu, systém monitorovania premávky za vozidlom (RCTA), systém výstrahy pred nárazom do zadnej časti vozidla a inteligentné parkovacie senzory s automatickým brzdením. Ďalej je k dispozícii systém monitorovania tlaku v pneumatikách a funkcia E-Call, ktorá v prípade vážnej nehody automaticky odošle záchranným zložkám informáciu o polohe vozidla. Všetky vozidlá Toyota GR Supra sú vybavené alarmom.

Ďalšími prvkami výbavy sú napr. prémiový audiosystém JBL s 12 reproduktormi, projekčný (HUD) displej pred vodičom, bezdrôtové dobíjanie mobilných telefónov a balíky úložných riešení alebo osvetlenia. Podrobné špecifikácie a cena pre slovenský trh budú oznámené v priebehu januára 2019.

 

Prvé vozidlá Toyota GR Supra si zákazníci prevezmú koncom leta 2019. Všetky vozidlá sa budú vyrábať v rakúskom Grazi. Počas prvého roka po uvedení na trh v Európe nájde svojho majiteľa prvých 900 nových vozidiel Toyota GR Supra.

 

Zdroj: Toyota Slovensko

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *