TEST: Peugeot 2008 1.2 PureTech GT – Štýlový flegmatik

Peugeot 2008 sa v roku 2013 zaradil do rodiny Peugeot. Vyplnil tak dieru v ponuke kompaktných SUV, po ktorých vzrástol dopyt. Postupom času si aj 2008-čka získala množstvo zákazníkov a hlavne zákazníčiek. Príchod druhej generácie nenechal azda nikoho chladným. Svojim dizajnom aj po roku stále dokáže vzbudiť pozornosť na cestách.

Peugeot 2008 medzigeneračne narástol a nie je to nič zanedbateľné. Na dĺžku si prilepšil o 141 mm, na šírku o 31 mm a rázvor sa zvýšil o 112 mm. Je tento nárast rozmerov cítiť? To rozhodne áno. Pri pohľade na toto auto si každý ako prvé všimne výraznú prednú masku, ktorá je dizajnovým jazykom značky. Pri bližšom pohľade si môžeme všimnúť rôzne prelisy, ktoré toto auto robia ešte zaujímavejším. Podľa mňa ide v tejto triede o auto s najväčšou dávkou emócií. A to sa mi páči. Obzvlášť vo výbave GT.

Pod kapotou máme prepĺňaný trojvalec 1,2 PureTech, nafúknutý na výkon až 114 kW/155 koní. A na tento objem veľmi slušných 240 Nm. Hodnoty sú to naozaj úctyhodné. A musím povedať, že to naozaj aj funguje. Odporcov trojvalcov asi nemá zmysel presviedčať. Ale tento motor je tak kultivovaný, že pri jazde prakticky ani nemáte šancu zistiť, že pod kapotou je trojvalec. Skúsenejšie ucho ho odhalí po naštartovaní na neutrále a pri výraznej akcelerácii, kedy sa ozýva typický trojvalcový rev. Niekomu to možno prekáža, ale ja mám tento hrdelný zvuk rád.  Dynamika tohto auta je priamo úmerná svojim hodnotám a výkon je na bežný život maximálne postačujúci, povedal by som až nadštandardný. Motor má dostatok sily a rád sa necháva vytáčať do vysokých otáčok. A to začína zaberať už od cca 2200 otáčok. Čiže je využiteľný naozaj v širokom spektre otáčok. Na diaľnici, aj vďaka 8-stupňovému automatu, ktorý je pre tento motor štandardom, je tichý a takmer o ňom ani neviete. Pri diaľničnej 130-tke počuť iba aerodynamický šum a ten je tiež dobre odhlučnený. Asi väčšina ľudí by čakala od takejto nafúkanej 1,2-ky vysokú spotrebu, ale tá sa na prekvapenie drží v rozumných medziach. Treba počítať s priemernou spotrebou okolo 6,8 litra. Ak sa budete snažiť, môže to byť pokojne aj menej.

Jazdné vlastnosti tohto auta, alebo skôr verzie s označením GT, sú rozporuplné a nemusia vyhovovať každému. Pravdou je, že niekomu sa môže zdať tvrdé, mne to prišlo ešte na hranici únosnosti. Malý volant evokuje športovosť, potvrdzujú to aj písmenká GT na volante. Po aktivácii tlačidla Sport sa vám okamžite vyčarí úsmev na tvári. Žiaľ, nie je to zo športových jazdných vlastností, ale zo zvuku motora z reproduktorov. Je to tak absurdné a umelé, až je to zábavné. Predstavte si, že sedíte v Peugeote 2008 a máte pocit, akokeby vám pod kapotou bublala 5-litrová V8. 🙂 Ja som sa na tom bavil a podľa mňa je to výborné, určite to netreba meniť. Pobavilo to aj ľudí, čo som viezol. Tlačidlo Sport okrem zvuku pritvrdí aj riadenie, ktoré sa vás svojou príjemnou tuhosťou snaží vtiahnuť do deja. Podvozok je však proti. Na dynamickú jazdu v zákrutách nie je stavaný, hrnie sa do zákruty “po nose” a je z neho cítiť, že v tejto disciplíne sa necíti dobre. Najviac mu vyhovuje mesto, diaľnica a pokojné cestovanie okreskami.

Po nasadnutí do skvelých športových sedadiel okamžite viete, že ste sa ocitli v kokpite Peugeot. Aj tu si značka udržiava svoj zaužívaný dizajnový jazyk. Keďže už som mal možnosť testovať niekoľko modelov Peugeot, ovládanie je pre mňa už intuitívne. Veľmi ma baví maličký volant, na ktorý sa ľahko zvyká. Celkové spracovanie a materiály sú na túto triedu až prémiové. Prístrojový i-Cockpit s 3D zobrazením vyzerá naozaj zaujímavo.  Štandardne, ako u všetkých modelov tejto značky, niekomu môže vo výhľade na prístrojový panel prekážať volant. Stredový displej s uhlopriečkou 10” má peknú grafiku. Ale opäť, ako v každom Peugeote, musím kritizovať neprehľadný infotainment a tragické ovládanie klimatizácie výhradne cez dotykovú obrazovku. Čo sa konektivity týka, tak podpora Apple CarPlay a Android Auto je samozrejmosťou. Prvotné spárovanie telefónu chvíľu trvá, treba sa to iba naučiť. Aj v tomto prípade sa Peugeot vydal nepraktickou cestou. Za to interiér je praktický dosť a ponúka skutočne solídny priestor pre posádku aj batožinu. Kufor narástol oproti predchodcovi o 84 litrov na celkových 434 litrov.

Záver:

Uvažujem, či je vhodné vôbec porovnávať druhú generáciu s prvou. Nový Peugeot 2008 je úplne iné auto, ktoré ako som už spomínal, má v sebe poriadnu dávku emócie (iba tej dizajnovej). A určite chytí viac za srdce zákazníkov, ktorí si potrpia na neprehliadnuteľnom vzhľade. Nárast rozmerov sa podpísal výraznou mierou na priestore pre posádku, čo z 2008 robí plnohodnotné auto aj pre 4-člennú rodinu. Ak hľadáte štýlové kompaktné SUV, nepotrebujete pohon 4×4, chcete vyšší výkon, nečakáte zábavu za volantom a chcete sa komfortne presúvať z bodu A do bodu B, tak nový Peugeot 2008 by mal byť určite vašim horúcim kandidátom.

GALÉRIA: