TEST: Mercedes-Benz GLA 45 AMG 4Matic – Každý deň môžu byť Vianoce

Nová trieda GLA v roku 2014 vyplnila dieru kompaktných SUV v ponuke Mercedes-Benz. Minulý rok si GLA prešlo jemnou omladzovacou kúrou. Modernizácia neobišla ani vrcholové GLA 45 AMG. O vianočný darček sa nám postarala spoločnosť Motor-Car Banská Bystrica, ktorá nám vozidlo na test zapožičala.

 

GLA AMG je určené pre ľudí, ktorým sa A45 AMG (teraz už A35) zdá priestorovo malá, alebo iba zatúžili po vyššom posede a pohodlnejšom nastupovaní. Vyššia svetlá výška GLA-čku dodáva tiež väčšiu istotu a výhodu na mestských obrubníkoch, alebo na rozbitejších cestách. Klasickú verziu tohto crossover-u môžeme na našich cestách stretávať relatívne často. Ale AMG s príplatkovým zadným spojlerom a vo výbave Yellow Night Edition so žltými doplnkami? Na neustále šokované pohľady ľudí každého druhu si jednoducho budete musieť zvyknúť. Čo sa dizajnu týka, GLA  je už samo o sebe zaujímavý kus auta. Verzia AMG je však čerešnička na torte, z ktorej som nemohol spustiť oči ani ja sám.

 

 

Skutočné majstrovské dielo sa však ukrýva pod kapotou. Ručne montovaný prepĺňaný štvorvalec s objemom dva litre je svetový unikát. GLA AMG po facelifte disponuje výkonom 280 kW/ 381 koní čo znamená, že na jeden liter pripadá 191 koní a to je skutočný extrém aj vo svete superšportových automobilov. Agregát vyrábaný podľa hesla „Jeden človek – jeden motor“ vyvinie krútiaci moment ohromných 475 Nm. Tieto hodnoty a 7-stupňová automatická prevodovka AMG SPEEDSHIFT DCT zabezpečujú rozjazd z 0-100 km/h za 4,4 sekundy. Maximálka je elektronicky obmedzená na 250 km/h. O čo najlepší grip sa stará pohon oboch náprav 4MATIC. V prípade potreby dokáže rozdeliť krútiaci moment medzi nápravami v pomere 50:50. Ak sa mám vyjadriť k motoru, tak  jednoducho nemám slov. Je to skutočný skvost a vôbec sa nemusíte báť toho, že je to ,,iba,, štvorvalec.  Je pružný a sily má až až. Sedem stupňový automat s ním dokáže skvele spolupracovať. V režime SPORT+ pri preradzovaní príjemne kope a každé preradenie je doprevádzané pôsobivou ,,streľbou,, z výfukov. Vďaka príplatkovej, variabilne nastaviteľnej klapke vo výfuku, dokážte z ukričanej beštie jedným stlačením tlačidla a zapnutím režimu COMFORT urobiť rázom slušné civilné auto. Určite odporúčam priplatiť. Isto si kladiete otázku, ako je na tom spotreba. Pri veľkom snažení v režime ECO som sa dokázal dostať na 8,5l na 100 km. Keď mu naložíte, pohybujete sa niekde v rozmedzí 12,5 -13,5 litra. Keď už to veľmi hrotíte, pokojne sa dostanete aj cez 15 litrov.  Ja som najčastejšie jazdil za 12,5 a to som si GLA AMG naozaj užíval.

 

 

Adaptívny podvozok je kapitola sama o sebe. Tá všestrannosť, ktorú dokáže ponúknuť, je excelentná. Aj napriek 20” diskom dokáže v komfortnom režime jazdiť ako Mercedes. Nerovnosti sa do interiéru prenášajú iba minimálne. Cítiť je iba veľké výmole, ale to už je daň za veľké obutie. Prekvapili ma názory niektorých českých kolegov, ktorí toto auto vykreslili ako ,,kostitras,, a doslova ako auto, ktoré sa nehodí na české cesty a to ešte na zimnom obutí. Skutočne tomu nechápem. GLA AMG je tuhé, to áno. Počas testu som jazdil  70% času v režime Sport+ a necítil som zásadný disskomfort. Asi je to otázka toho, ako sa človek dokáže zžiť s autom. Ale poďme späť k téme. V režime SPORT+ adaptívne tlmiče citeľne stvrdnú a vtedy sa môžete vybrať naplno štrikovať zákruty v takých rýchlostiach, o ktorých by sa vám v bežnom aute asi ani nesnívalo.

 

 

Po usadnutí do, asi najlepších športových sedadiel v akých som sedel, AMG Performance vám je okamžite jasné, že toto nebude len tak. Ihneď po naštartovaní sa z výfukovej sústavy ozve nahnevané zabublanie, po ktorom vám naskočia zimomriavky. Ako som už spomínal, v komfortnom režime máte pocit ako v obyčajnom GLA, ale na plyne tú výkonovú rezervu zaručene cítite. Ja som si však chcel vyskúšať športové vlastnosti tohto auta a preto som zvolil rovno režim RACE a podľa mňa jeden z najlepších horských priechodov Šturec. Ostré zákruty do kopca preveria nejedno auto. Už iba pomyslenie na akceleráciu vás zatlačí do sedadla. Pri stlačení podlahy sa celé auto natiahne a vystrelí ako z praku. Váš chrbát a hlava sa prilepia o sedačku a neviete sa odtrhnúť. Prevodovka má kadenciu ako samopal M16. Od motora a od výfukov vaše zmysly opantáva neskutočná zvuková symfónia. Komunikatívne riadenie a podvozok vám neustále pripomínajú, že VY ste pilotom tohto stroja. Keď sa stihnete spamätať, čo sa vlastne deje, na rýchlomery máte číslo, za ktoré by vás pravdepodobne neminula najvyššia možná pokuta na Slovensku. Samozrejmosťou sú aj výkonné ostré brzdy. Všetky tieto faktory majú za následok takú radosť z jazdy, že ľudia, ktorí nie sú zvyknutí sa usmievať, môžu vystúpiť s natrhnutými kútikmi. V zákrutách sa prejavovali jemné známky nedotáčavosti, ale keď sa s týmto autom naučíte pracovať, každá prejdená zákruta je čistá radosť.

 

Interiér ostáva stále verný, rokmi zaužívanej tradícii. Minuloročný facelift priniesol modernejší stredový displej a prístrojový panel. Inak všetko zostalo nezmenené. Relatívne nudný interiér oživujú žlté doplnky v rámci výbavy Yellow Night Edition. Výrazných zmien sa dočkáme až po príchode novej generácie GLA. Predpokladá sa na rok 2020. GLA 45 AMG je hlavne o zážitkoch z jazdy. Preto som pozornosť nejako extra nevenoval novým Full LED svetlám, 360° kamere, adaptívnemu tempomatu, projekčnému head up displeju a veľa ďalším asistentom. Musíte mi to odpustiť. Zaujal ma hlavne AMG Performance volant potiahnutý Alcantarou a už toľko ospevované  škrupinové AMG Performance predné sedadlá. GLA AMG ponúka dostatok priestoru aj pre rodinu. Na zadné sedadlá sa pohodlne usadia osoby až do 190 cm. Objem batožinového priestoru je 421 litrov. Myslím si, že o praktickosti a každodennej využiteľnosti tohto auta niet pochýb.

 

Cena GLA AMG štartuje na sume 57 912 €. Cena nášho testovaného modelu, s takmer všetkými príplatkami, sa dostala na sumu 77 418 €. Ak sa chcete na vlastnej koži presvedčiť o kvalitách GLA 45 AMG neváhajte a navštívte Motor-Car Banská Bystrica, kde si ho môžete vyskúšať.

 

Záver: 

 

Ako som už vyššie spomínal, za volantom Mercedesu GLA 45 AMG sa skutočne cítite ako uprostred poriadnej strojovne, kde pri ostrej jazde na vás reve brilantný motor a ešte lepší zvuk z výfukov. Jednoducho musíte počítať s tým, že  z tohto auta budete vystupovať kvalitne ohučaný s totálne vygumovanou mysľou. Ale zaručujem vám, že sa budete cítiť šťastný. Tri písmenká AMG má iba utvrdili v tom, že Mercedes dokáže naservírovať emócie ako nikto iný spôsobom sebe vlastným. Keďže Nový rok už klope na dvere s čistým srdcom môžem vyhlásiť, že Mercedes GLA 45 AMG je mojím autom roka 2018.
Galéria: