TEST: Fiat 500 Collezione 1.2 – Legenda, ktorá má stále čo povedať

Ikona. Tak by sme mohli nazvať mestské autíčko Fiat 500, ktorý sa začal vyrábať už v roku 1957. V roku 1975 Fiat jeho výrobu pozastavil a až v roku 2007 ju opäť obnovil. Fiat 500 je teraz moderný, no stále si zachováva svoje charakteristické črty. A stále sa chce páčiť. Aj preto prichádza množstvo rôznych edícií. Napríklad ako v našom prípade Fiat 500 Collezione. Poďme sa naň pozrieť.


Fiat 500 svojím vzhľadom osloví, v drvivej väčšine, hlavne ženy. Napríklad aj náš testovaný kus v pastelových farbách je nakonfigurovaný ako taká ,,cukrová vata,, a nejeden chlap by mal problém sa vôbec posadiť do tohto auta. Obzvlášť, ak sa lepšie pozriete na zaujímavú ŠPZ – 6AY. Dvaja muži v tomto aute sú ihneď jasní a neoplatí sa nič vysvetľovať. 🙂 Fiat k 500-vke však ponúka veľké množstvo individualizácie, vďaka ktorej si dokážete vašu Fiatku vyladiť presne podľa svojho vkusu. Dokonca aj muži si môžu nájsť to svoje. Jednoducho Fiat 500 je synonymom vkusu, preto si toto auto kupujú hlavne ľudia, ktorým záleží na image.

Pod kapotou nášho testovaného modelu driemal najpredávanejší motor. Atmosférický 4-valec 1.2 s výkonom 51 kW/69 koní a točivým momentom 102 Nm. Spolupracuje s 5-stupňovým manuálom, ktorého dráhy sú skôr kratšie. Podľa týchto hodnôt sa môže zdať, že je to leňoch, no nie je úplne tak. Ak z motora chcete vyžmýkať nejakú dynamiku, heslo je: “Točiť, točiť, točiť”. Iba vo vysokých otáčkach sa s ním viete ako tak zabaviť. Na druhú stranu je to mestské auto a v tomto prípade je výkon úplne postačujúci. Je to príjemný agregát, ktorý je tichý a spoľahlivý. Dokonca ja osobne som s ním absolvoval viac ako 600 km čisto na diaľnici a nebolo to nič strašné, ako si mnohí môžu myslieť. Určite sa nemusíte báť, že budete diaľničná brzda. Do rýchlosti 140 km/h je to aj akusticky relatívne v pohode. Hluk prichádza až v rýchlostiach nad 140 km/h. Na diaľnici musíte samozrejme počítať aj s vyššou spotrebou, pohybujúcou sa okolo 8,5 litra na 100 km., zatiaľ čo v kombinovanej prevádzke dokážete bez problémov jazdiť za 6,3 litra. Snaživci sa dokážu dostať aj pod 6 litrov.


Čo musím zvlášť pochváliť je sebaistý podvozok, ktorý je komfortný a aj pri nejakých ostrejších prejazdoch zákrut dokáže celkom aj zabaviť. Jeho schopnosti sa mi osvedčili hlavne na spomínanej diaľnici, kde som očakával, že vo vyšších rýchlostiach, ako je maximálna povolená bude neistý, ale práve naopak. Pokojne by zvládol aj väčšiu porciu výkonu.  V stredovej časti palubnej dosky sa nachádza zaujímavé tlačidlo CITY. Nemôžeme ho definovať ako nejaký jazdný režim, pretože ovplyvňuje iba účinok posilňovača riadenia. Pri zapnutí tohto ,,režimu”,dokážete volantom otáčať doslova aj malíčkom. Určite to oceníte hlavne pri parkovaní. 


Čo obsahuje edícia Collezione?


Nezameniteľné štylistické prvky, akými sú špecifické chrómované doplnky na prednom nárazníku, kapote a krytoch zrkadiel. Štandardom sú 16-palcové zliatinové kolesá, avšak zoznam voliteľnej výbavy ponúka nespočetné možnosti personalizácie, vrátane novej dvojtónovej karosérie Primavera (biela a sivá), dvojtónovej kombinácia Acquamarina (biela a zelená) a slonovinového prevedenia Taormina, ako alternatívy k bielemu odtieňu Gelato a modrému odtieňu Blu Dipinto di Blu. Eleganciu vozidla zdôrazňuje aj chrómovaný nápis Collezione na zadných výklopných dverách v typickom talianskom fonte písma a sivo-bielo-sivá linka u jednotónových aj dvojtónových prevedeniach karosérie. 

Pre milovníkov kvalitnej hudby rozhodne odporúčam priplatiť si za špičkové audio od firmy beats.


Interiér je rovnako zdržanlivý i elegantný a ponúka originálne možnosti. Aj keď, miestami to vyzerá, že zaspal dobu. Použité materiály sú vo väčšej miere tvrdý plast. Ale až na výplne dverí ma to nejako neobťažovalo. Taktiež musím pochváliť veľký volant, ktorý je naozaj príjemný na dotyk a dobre sa s ním pracuje. Prístrojový panel je vyvedený vo farbe zodpovedajúcej spracovaniu karosérie. Dvojfarebným spracovaním sa vyznačujú aj sedadlá, ktoré  by určite mohli byť lepšie tvarované a ukotvené nižšie. Malá 500-vka ponúka až prekvapivo veľa miesta. Ani ľudia s výškou 190 cm nebudú mať na predných sedadlách problém. Zadné sedadlá sú skôr pre ľudí do 170 cm, čo je úplne skvelé, vzhľadom na rozmery tohto auta. Poteší aj batožinový priestor, ktorý ponúka 185 litrov. Na nákup či cestovnú tašku úplne postačujúca hodnota. 


Po facelifte vystriedal na prístrojovom paneli klasické analógové budíky, nahradil pekný displej. Aj v stredovej časti palubnej dosky dominuje 7” displej s navigáciu TomTom,  podporujúci Apple Car Play a Android auto. Systém reaguje dobre, aj keď, občas sa objavili drobné zaváhania, ale nie je to nič strašné. Zažil som už horšie v podstatne drahších autách. Akurát, čo pre niekoho môže byť nevýhoda, tak celé auto komunikuje v Anglickom jazyku.


Záver: 


Na Fiat 500 sa jednoducho nemôžete pozerať a hodnotiť ho ako obyčajné auto. Jeho hlavnou úlohou je páčiť sa a byť proste “funny”. Páči sa mi, že stále si zachováva svoj jedinečný image a ponúka slušné jazdné vlastnosti. Po pravde musím priznať, že prvé dni s Fiatom 500 Collezione som sa cítil trápne (bolo to hlavne zvolenou konfiguráciou), ale po pár dňoch som si naň zvykol a začal ma baviť, musím uznať, že sa mi skutočne páči. Už konečne rozumiem, prečo je taký obľúbený. 

Galéria:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.