Tesla Model 3: Prvých 30 majiteľov sa konečne dočkalo
Elektromobily hýbu svetom a Tesla 3 nie je výnimkou. Oslovila takmer pol milióna ľudí, napriek tomu, že nemali pri jej objednávaní skoro žiadne technické údaje. Vychádzalo sa z prototypu, pretože Tesla doteraz nezverejnila žiadne technické údaje o modeli. V blízkej minulosti sa dostali prvé kúsky k ich majiteľom. Majitelia si však na ne dlho počkali. Od objednania auta po dodávku prvých kusov, prebehol takmer rok. Oplatilo sa toľko čakať? Alebo lepšie povedané, riskovať objednávku auta, ktoré nikto nevidel?
Prvé údaje o vozidle sa dozvedeli majitelia novej Tesly 3 až pri odovzdaní. Odtiaľ sa vie, že Tesla 3 je oproti Tesle S o 284 mm kratšia, čiže má dĺžku 4694, výšku 1443 a šírku 1949 mm. Tento model váži minimálne 1610 kg. Napriek tomu, že je elektromobil, váhou patrí medzi ľahšie automobily. Jej dizajn je ohromujúci a zaujímavý je taktiež súčiniteľ odporu vzduchu Cx, ktorý nadobúda hodnotu 0,23. Aj keď má elektromobil dynamický tvar a nízky odpor vzduchu, batožinový priestor vôbec nestráca na objeme. Má objem úctyhodných 423 litrov. To je na strednú triedu slušný údaj. K zaujímavým informáciám patrí dojazd 354 kilometrov na jedno nabitie.
Pre jej majiteľov je samozrejme dôležitý interiér. Odvezie sa v ňom 5 cestujúcich. Ako je v Tesle zvykom, ani tu nemôže chýbať veľký 15” tablet. Na ňom sa dá ovládať množstvo funkcií. Ja len v kútiku srdca dúfam, že ho bude možné ovládať nejakým joystickom, pretože mať prehľad v takom množstve políčok na dotykovej obrazovke a trafiť prstom to správne znamená rozptýlenie vodiča od ovládania vozidla. Sériová výbava elektromobilu za 35000 dolárov je na dnešné pomery fantastická. V základe majú majitelia k dispozícii navigáciu, dvojzónovú klimatizáciu, LED svetlá či zadnú parkovaciu kameru. Zaujímavé je však, že si v majitelia v základnej výbave našli taktiež WiFi, vysokorýchlostné pripojenie na internet LTE, bezkľúčový prístup či hlasové ovládanie. Ak má majiteľ naviac 5000 dolárov, je možnosť objednať aj verziu Premium. Tá ponúka napríklad tónovanú sklenenú strechu s ultrafialovou a infračervenou ochranou, prémiový audio systém s väčším výkonom, výškomery, priestorové reproduktory so subwooferom, dokovanie pre dva smartphony, v dvanástich smeroch elektricky nastaviteľné predné sedadlá a aj stĺpik riadenia a bočné zrkadlá s vlastnými profilmi vodiča. Za ďalších 5000 dolárov je v doplnkovej výbave autonómne riadenie.
Zásadná zmena bude pri šoférovaní novej Tesly. Je to vďaka elektrickému posilňovaču s variabilným riadením. Pre vodičov, ktorí nemajú s týmto systémom skúsenosť to bude zaujímavá zmena oproti autám s priamym riadením. Dokonca pri prvých kilometroch za volantom až nepríjemná. Postupom času si na tento systém vodič určite zvykne a bude s ním nadmieru spokojný. Riadenie v spolupráci s 18” alebo 19” kolesami a so zadnou viacprvkovou nápravou bude pôžitkom pre vodiča nielen na rovných amerických cestách. Dokonca by sa mala k tomu na jar 2018 pridať produkcia verzie 4×4. Medzinárodné zasielanie Tesly 3 by malo podľa očakávaní začať v druhej polovici roku 2018.
Tesla tvrdí, že Model 3 je menšie, jednoduchšie a cenovo dostupné elektrické auto. Rovnako ako model S, je navrhnutý tak, aby bol najbezpečnejším automobilom vo svojej triede. Nám tu na Slovensku nezostáva nič iné, iba čakať na deň D, kedy prvé kusy dorazia aj ku nám a zatiaľ budeme môcť len čítať referencie od majiteľov po dlhšej dobe používania.