Nová Toyota GR Yaris vytvorená v zápale svetových súťaží rely
Nový model GR Yaris je rýdzo výkonnostné vozidlo, ktoré sa zrodilo zo skúseností víťazného tímu spoločnosti Toyota na Majstrovstvách sveta v rely (WRC). Vytvorené v zápale súťaží prináša technológiu a dizajn motoristického športu priamo do sveta cestných automobilov, čo je v súlade s étosom tímu TOYOTA GAZOO Racing a jeho snahou vyrábať čoraz lepšie automobily, ktoré budú prinášať vodičom pravé potešenie a naplnenie.
Toyota GR Yaris sa nachádza na samom vrchole ponuky úplne nového radu Yaris. Je to jedinečný model, ktorý využíva výhody dizajnérskych a konštruktérskych kvalít pretekárskej značky TOYOTA GAZOO Racing a spoločnosti Tommi Mäkinen Racing, partnerom značky Toyota v súťažiach WRC. Okrem toho, že slúži ako oficiálny homologizačný model pre vývoj budúceho súťažného vozidla Yaris pre WRC, má zároveň všetky atribúty, ktoré požadujú záujemcovia túžiaci po úspešnej účasti na miestnych súťažiach v rely.
Každý aspekt vozidla je zameraný na výkon: úplne nová platforma a motor, nové zavesenie kolies, ľahká konštrukcia, aerodynamický dizajn a nový systém permanentného pohonu všetkých kolies GR-FOUR. Vďaka vysokému výkonu a nízkej hmotnosti má všetky predpoklady na to, aby uspel v súťažiach a zároveň prinášal povznášajúci výkon na cestách ako superšportový hatchback.
Odkaz
Nový model GR Yaris je prvý originálny športový automobil od spoločnosti Toyota s pohonom všetkých kolies a zároveň prvý homologizačný model pre Majstrovstvá sveta v rely od roku 1999, keď bola ukončená výroba modelu Celica GT-FOUR.
V dvoch generáciách a troch modeloch bola Celica GT-FOUR súčasťou najúspešnejších kampaní spoločnosti Toyota v súťažiach WRC. Bol to zlatý vek pretekania v rely, ktorý priniesol značke Toyota 30 víťazstiev v súťažiach rely, štyri tituly majstrov sveta pre jazdcov a jeden titul majstra sveta pre výrobcu. Ako odkaz na jeho slávneho predchodcu a technológiu pohonu všetkých kolies zdobí zadné dvere modelu GR Yaris logo GR-FOUR.
Ako homologizačný model bude GR Yaris podporovať vývoj nového súťažného vozidla pre kampaň WRC tímu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team. Od svojho návratu na majstrovstvá sveta v roku 2017 vyhrala Toyota svetový šampionát výrobcov (v roku 2018) aj šampionát jazdcov (v roku 2019) s jazdcom Ottom Tänakom.
Priority vývoja
Tím konštruktérov a technikov spoločnosti Tommi Mäkinen Racing špecializujúcich sa na Majstrovstvá sveta v rely sa zameral na zdokonalenie aerodynamiky, rozloženie hmotnosti a nízku hmotnosť nového vozidla – troch nevyhnutných vlastností potrebných na dosiahnutie čo najlepšieho výkonu a jazdných vlastností.
Nižšia línia strechy zlepšila schopnosť vozidla prerážať vzduch. Umiestnením nového 1,6-litrového motora s turbodúchadlom ďalej dozadu smerom k stredu vozidla a akumulátora do batožinového priestoru sa zabezpečilo lepšie vyváženie podvozka, čím sa zlepšilo ovládanie, stabilita a citlivosť.
Trojdverová karoséria je vyrobená z ľahkých materiálov, akým je napríklad polymér z uhlíkových vlákien a hliník, čím sa zaistil pôsobivý merný výkon motora. Nová platforma ponúka širší rozchod zadných kolies a nový systém zadného odpruženia s dvojitým priečnym ramenom. Tím konštruktérov navrhol aj výstuže pod bočnými nosníkmi s cieľom plne využiť výkonnostný potenciál odpruženia.
Aby plány fungovali aj v praxi, model GR Yaris v priebehu vývojového programu testovali profesionálni pretekári a jazdci rely.
Unikátny dizajn
Hoci nový GR Yaris spočíva na samom vrchole úplne nového radu Yaris, má jedinečný dizajn s trojdverovou karosériou a strechou zníženou o 91 mm, čím získal siluetu kupé. K jej vzhľadu prispievajú aj bezrámové dvere. Dizajn prednej mriežky chladiča a spojler vyjadrujú autentický status vozidla GR, kým vzadu dominuje široký rozchod kolies a mohutné blatníky s 18-palcovými diskami kolies z ľahkých zliatin.
Úplne nový 1,6-litrový turbomotor
Model GR Yaris poháňa úplne nový trojvalcový preplňovaný motor, ktorý na maximálne zvýšenie svojho výkonu využíva výhody technológií z motoristického športu. Patrí k nim napríklad chladenie piesta viacerými olejovými dýzami, výfukové ventily s veľkým priemerom či sací kanál s čiastočným strojovým opracovaním. Motor so zdvihovým objemom 1 618 cm3 dodá maximálny výkon 261 k (DIN)/192 kW a 360 Nm krútiaceho momentu.
Kompaktný a ľahký motor DOHC s 12 ventilmi má turbodúchadlo typu single-scroll s guľôčkovým ložiskom a je spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá je skonštruovaná tak, aby vyhovovala aj vysokým hodnotám krútiaceho momentu.
GR-FOUR: Nový systém pohonu štyroch kolies
Výkon modelu GR Yaris podporuje nový systém pohonu štyroch kolies GR-FOUR, ktorý optimalizuje hnaciu silu každého kolesa, no zároveň je jednoduchý a hmotnostne ľahký.
Rozdelenie krútiaceho momentu medzi prednú a zadnú nápravu riadi mimoriadne citlivá spojka. Ako alternatíva v rámci Súpravy pre pretekársky okruh (Circuit Pack), ktorej podrobnosti sú uvedené nižšie, sú v ponuke dva samosvorné diferenciály Torsen; riadia rozdelenie medzi ľavé a pravé bočné koleso, a zaisťujú tak prirodzenú a priamu kontrolu nad vozidlom.
Tento dômyselný systém využíva mierne odlišné prevodové pomery pre prednú a zadnú nápravu a umožňuje teoretický rozsah vyváženia krútiaceho momentu medzi prednou a zadnou nápravou od 100:0 (úplný pohon predných kolies) do 0:100 (úplný pohon zadných kolies). Táto flexibilita poskytuje výhodu výkonu oproti systémom pohonu všetkých kolies (AWD) na požiadanie, ktoré využívajú dvojitú spojku alebo permanentný pohon AWD s medzinápravovým diferenciálom. Okrem toho je systém GR FOUR podstatne ľahší z hľadiska hmotnosti.
Vodič si môže nastaviť výkon pohonu štyroch kolies (4WD) podľa toho, ako vyhovuje jeho preferenciám alebo aktuálne jazdnej situácii, a to pomocou prepínača režimu 4WD. V režime bežnej jazdy („Normal“) je krútiaci moment rozdelený medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 60:40, kým v režime športovej jazdy („Sport“) sa rovnováha vychyľuje smerom k zadnej náprave a dosahuje pomer 30:70, ktorý zaisťuje pôžitok z jazdy na kľukatých cestách a pretekárskych okruhoch. Základné nastavenie v pretekárskom režime („Track“) je 50:50, aby sa zaistila rýchla jazda na súťažných okruhoch alebo v zvláštnych etapách. V každom režime sa rovnováha krútiaceho momentu automaticky prispôsobuje podľa vstupov vodiča, správania vozidla a stavu vozovky alebo dráhy.
Špecializovaná platforma a zavesenie kolies
Model GR Yaris má novú, špecializovanú platformu; predstavuje spojenie prednej platformy GA-B od spoločnosti Toyota (ktorá debutovala v úplne novom modeli Yaris v roku 2020) a zadnej platformy GA-C. Toto riešenie umožnilo nový dizajn zavesenia kolies a prispôsobenie systému pohonu všetkých kolies GR-FOUR a zároveň prispelo k vynikajúcej stabilite a ovládaniu vozidla.
Tam, kde štandardný nový Yaris využíva zavesenie zadných kolies s torznou tyčou, má model GR Yaris dvojité lichobežníkové zavesenie, pričom každý prvok je optimalizovaný na zabezpečenie výkonu. Na zavesenie predných kolies sa použil systém vzpier MacPherson.
Športová brzdová sústava
Športovú brzdovú sústavu zameranú na výkon tvoria veľké ryhované predné kotúče s priemerom 356 mm so štvorpiestikovými strmeňmi. Vďaka svojej konštrukcii sa dokážu vyrovnať s prísnymi požiadavkami vysokorýchlostnej jazdy na dráhe a v špeciálnych etapách s vysokou hladinou tepelnej kapacity.
Súprava pre pretekársky okruh (Circuit Pack)
Majitelia modelu GR Yaris môžu zvýšiť výkon svojho vozidla pomocou voliteľnej Súpravy pre pretekársky okruh (Circuit Pack), ktorá obsahuje samosvorný diferenciál Torsen na prednej aj zadnej náprave, športovo vyladené odpruženie a 18-palcové kované disky kolies z ľahkej zliatiny so športovými pneumatikami Michelin Pilot Sport 4s 225/40R18.
Uvedenie modelu na trh je naplánované na druhý polrok 2020 a bude nasledovať po modeli GR Supra ako druhý globálny model GR od spoločnosti Toyota.
TOYOTA GR YARIS – TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR |
|
Typ |
3 valce v rade |
Mechanika ventilov |
DOHC s 12 ventilmi a technológiou VVTi (inteligentné variabilné časovanie ventilov) |
Palivová sústava |
D4S – s priamym a nepriamym vstrekovaním paliva |
Preplňovanie |
Turbo |
Zdvihový objem (cm3) |
1 618 |
Vŕtanie x zdvih (mm) |
87,5 x 89,7 |
Kompresný pomer (:1) |
10,5:1 |
Max. výkon (k (DIN)/kW) |
261/192 |
Max. krútiaci moment (Nm) |
360 |
PREVODOVKA |
Systém GR-FOUR 4WD |
Typ |
Manuálna šesťstupňová |
VÝKON |
|
Merný výkon motora (kg/kW – kg/k (DIN)) |
6,7 – 4,9 |
Max. rýchlosť (km/h) |
230 (elektronicky obmedzená) |
PODVOZOK |
|
Zavesenie predných kolies |
Vzpery McPherson |
Zavesenie zadných kolies |
Dvojité lichobežníkové |
Riadenie |
Hrebeňové riadenie, elektrický posilňovač riadenia |
Min. priemer otáčania (m) |
10,8 |
Brzdy |
|
Vpredu (priemer v mm) |
Vetrané kotúče (356), štvorpiestikové pevné strmene |
Vzadu (priemer v mm) |
Vetrané kotúče (297), dvojpiestikové pevné strmene |
Pneumatiky |
Dunlop SP Sport MAXX050 Michelin Pilot Sport 4s |
– rozmer |
225/40 R 18 |
VONKAJŠIE ROZMERY (mm) |
|
Celková dĺžka |
3 995 |
Celková šírka |
1 805 |
Celková výška |
1 460 |
Rázvor kolies |
2 558 |
Rozchod kolies vpredu |
1 530 |
Rozchod kolies vzadu |
1 560 |
HMOTNOSŤ (kg) |
|
Pohotovostná hmotnosť vozidla (bez vodiča) |
1 280 |
Autor: Toyota Slovensko