Emisie ho ešte nezabili. Najvýkonnejšie BMW M5 prichádza
Najvyšší zážitok z jazdy si môžu užiť štyria ľudia — dvaja vpredu v exkluzívnych sedadlách M Carbon a dvaja v samostatných zadných sedadlách. Predné sedadlá pokrýva čierna jemná pórovitá koža Merino, zadné koža Merino, pričom všetky štyri dostali červené doplnky vo farbe Mugello Red. Opierky hlavy skrášľuje obrys legendárneho okruhu Nürburgring. Model BMW M5 CS dostal vďaka exkluzívnym interpretáciám ikon značky BMW nezameniteľné vyžarovanie. Patria sem orámovanie obličiek BMW mriežky chladiča farbou Goldbronze a svetelné trubice v tvare L, ktoré sa nachádzajú vo svetlometoch BMW Laser. V režime stretávacích svetiel z nich žiari žlté svetlo namiesto bežného bieleho. V režime diaľkových svetiel či parkovacích svetiel Welcome Light pripomínajú úspešné pretekárske automobily z kategórie GT.
Exkluzívne karbónové doplnky a odľahčená konštrukcia púta zraky a znižuje hmotnosť
Kapota modelu BMW M5 CS je vytvorená z ľahkého CFRP a jej súčasťou sú aj výduchy z pohľadového karbónu. Predný spojler, vonkajšie kryty spätných zrkadiel pripomínajúce BMW M8, dodatočný zadný spojler na veku batožinového priestoru a zadný difúzor, to všetko je vyrobené z CFRP. Okrem aerodynamickej funkcie prispievajú tieto prvky, rovnako ako kryt motora s plnofarebným logom M Power a tlmič nasávania z pohľadového karbónu, k zníženiu hmotnosti oproti modelu BMW M5 Competition o približne 70 kg. Konštruktérom sa podarilo znížiť hmotnosť aj rozumnou redukciou odhlučnenia. Športové výfukové potrubie so štvoricou koncoviek vyzerá ešte presvedčivejšie ako v prípade modelu BMW M5 Competition.
Nové farby pre model zo špeciálnej edície
Model BMW M5 CS je dostupný v troch rôznych lakoch karosérie. Sivá metalíza Brands Hatch patrí do bežnej ponuky farieb pre modely BMW M5 a BMW M5 Competition, no vozidlo BMW M5 CS si možno objednať aj v jednej z matných metalíz od BMW Individual a to sivá Frozen Brands Hatch Grey alebo zelená Frozen Deep Green.
Športový a luxusný interiér s príťažlivými individuálnymi sedadlami
Model BMW M5 CS je luxusný sedan bez kompromisov pri možnostiach každodenného využitia a zároveň aj vysoko výkonné športové vozidlo s priestorom pre štyroch. Usporiadanie interiéru so štyrmi samostatnými škrupinovými sedadlami s nádychom pretekárskych automobilov patrí medzi lákadlá špeciálnej série. Sedadlá M Carbon vpredu so zabudovanými opierkami hlavy a osvetlenými logami M5 pomáhajú znížiť hmotnosť a výrazne tvarované boky sedadla poskytujú pevnú bočnú oporu aj pri ostrej športovej jazde. Výnimočný je aj vzhľad sedadiel. Predné sedadlá pokrýva čierna koža Merino s jemnými pórmi, zadné koža Merino, pričom všetky štyri dostali červené doplnky vo farbe Mugello Red. Opierky hlavy skrášľuje obrys legendárneho okruhu Nürburgring. Výška sedadla nad podlahou, sklon a dĺžka sedáku aj sklon operadla sedadiel M Carbon sa dajú nastavovať elektronicky, šírka operadla zase pneumaticky. Sedadlá sú štandardne vyhrievané, sedadlo vodiča má aj pamäťovú funkciu.
Obratnosť ako najdôležitejšia požiadavka
Ďalšie úpravy nastavenia podvozka, dôsledné znižovanie hmotnosti a špeciálne okruhové pneumatiky sa postarali o to, že nový model BMW M5 CS získal výnimočnú úroveň obratnosti, čo sa prejaví v nenapodobiteľnom zážitku z jazdy. Pohon všetkých kolies M xDrive umožňuje, aby sa jazdné vlastnosti upravovali od nastavenia s pohonom všetkých kolies (4WD), pričom výkon smeruje predovšetkým na zadné kolesá, až po čistý pohon zadných kolies (2WD) bez zásahov stabilizačného systému DSC. Model zo špeciálnej edície tak skúseným vodičom poskytne neporaziteľné jazdné vlastnosti a nefalšovanú radosť z jazdy bez toho, aby musel vysoko výkonný sedan robiť kompromisy vo svojich každodenných praktických vlastnostiach.
Úpravy a nastavenie vozidla pre spoluprácu s okruhovými pneumatikami.
Nový model BMW M5 CS využíva podvozok z modelu BMW M5 Competition — už aj to bola tuhšia verzia štandardného BMW M5 s rozvážnymi úpravami odpruženia, zavesenia a stabilizátorov. Súčasťou úprav bolo aj zníženie svetlej výšky od 7 mm a použitie tlmičov vyvinutých pre model BMW M8 Gran Coupé. Spolu s vyšším pohodlím jazdy, zvlášť počas cestovania vysokou rýchlosťou na diaľniciach, dokážu tieto tlmiče znížiť aj zmeny zaťaženia kolies, čím sa výrazne zvýši ovládateľnosť na limite. Výsledkom sú precíznejšie reakcie pri ostrom jazdení na okruhu pri zachovaní každodennej intuitívnej ovládateľnosti. Špecialisti z divízie BMW M upravili uloženie odpruženia na prednej aj zadnej náprave modelu BMW M5 CS a zmenili aj ovládanie tlmičov. Tieto opatrenia brali do úvahy nižšiu hmotnosť vozidla, vyšší výkonový potenciál pneumatík a sú naladené podľa upravenej dynamiky vozidla. Nový model BMW M5 CS štandardne jazdí na zmiešaných ultra športových okruhových pneumatikách Pirelli P Zero Corsa s rozmermi 275/35 R 20 vpredu a 285/35 R 20 vzadu, ktoré sú obuté na 20-palcových M kovaných diskoch kolies z ľahkých zliatin Y-spoke (vpredu: 9,5 J x 20, vzadu: 10,5 J x 20) s povrchovou úpravou vo farbe Goldbronze.
Individuálne nastaviteľné prvky jazdnej dynamiky a M xDrive
Vodič si môže individuálne nastaviť systém pohonu všetkých kolies M xDrive a všetky prvky jazdnej dynamiky tak, aby jeho model BMW M5 CS získal ním požadované jazdné vlastnosti. Systém M xDrive s preferenciou zadných kolies dodáva vozidlu výnimočnú ovládateľnosť. Vodič môže okrem toho upravovať aj rozdelenie výkonu medzi kolesá prednej a zadnej nápravy ako aj nastavovať reakcie stabilizačného systému DSC. Taktiež je k dispozícii voľba medzi pohonom 4WD a 4WD Sport, prípadne pohonom čisto zadných kolies 2WD. Skúsení vodiči si tak užijú zážitok z jazdy, ktorý poskytovali minulé generácie modelu BMW M5 vrátane ovládateľnosti v tej najčistejšej forme bez asistenčných systémov, ktoré by kontrolovali zadnú časť vozidla.
Adaptívny podvozok Variable Damper Control (VDC) ponúka jazdné režimy COMFORT, SPORT a COMFORT+. Nastavenie COMFORT sa zameriava na dosiahnutie všestranného každodenného využitia a známeho komfortu M spojeného s výnimočnou dynamikou. Režim SPORT obmedzuje vzájomné pohyby kolies a karosérie, čím vytvára priamejší kontakt s vozovkou, no stále si udržiava dostatok komfortu. Toto nastavenie sa dokonale hodí na športové jazdenie po vedľajších cestách a poskytuje ideálne vlastnosti pre jazdenie po Severnej slučke okruhu Nürburgring. Režim SPORT+ prináša maximálny dynamický výkon na jemnom asfalte s minimálnymi vzájomnými pohybmi kolies a karosérie. V tomto prípade vodič veľmi intenzívne precíti spojenie s vozovkou. Ide tak o najlepšie nastavenie pri posúvaní limitov na vybraných pretekárskych okruhoch ako sú Hockenheimring či Sachsenring.
Štandardne dodávané M karbónovo keramické brzdy
M karbónovo keramické brzdy poskytujú modelu BMW M5 CS vynikajúcu brzdnú silu. Šesťpiestikové pevné strmene vpredu a jednopiestikové plávajúce strmene vzadu nesú logo M a štandardne majú povrch nalakovaný na červeno, na požiadanie môžu dostať lak vo farbe Goldbronze. Brzdy M karbónovo keramické brzdy sú o 23 kilogramov ľahšie ako brzdy M Compound na modeli BMW M5 Competition. Vyznačujú sa znížením neodpružených a zotrvačných hmôt, čo prospeje k lepšej dynamike jazdy a komfortu pruženia. Brzdy ponúkajú vyšší výkon, lepšiu odolnosť voči vädnutiu a zároveň aj vyššiu teplotnú stabilitu. Taktiež lepšie čelia opotrebeniu.
Najvýkonnejší motor v ponuke BMW M
Nový model BMW M5 CS je novou exkluzívnou vlajkovou loďou v ponuke vozidiel BMW M a poháňa ho najvýkonnejšia pohonná jednotka od divízie BMW M GmbH. Motor V8 s objemom 4,4 litra dodáva vďaka technológii M TwinPower Turbo výkon 467 kW (635 k) pri 6 000 ot./min. a najvyšší krútiaci moment 750 Nm v rozsahu 1 800 až 5 950 ot./min. Vysokootáčková charakteristika 8-valcového motora, ktorého otáčky hraničia až pri hodnote 7 200 ot./min., pramení z motoršportu a obstaráva očarujúcu silu spolu s mimoriadnym nárastom výkonu. Vlastnosti motora sa dajú tlačidlovým ovládačom upravovať zo základného režimu EFFICIENT do režimov SPORT a SPORT+, pričom posledné dva menované zrýchľujú reakcie motora na pohyby plynového pedálu. Vďaka prevodovke M Steptronic so softvérom Drivelogic dokáže BMW M5 CS šprintovať z 0 na 100 km/h za 3,0 sekundy, čo je o 0,3 sekundy rýchlejšie, ako to zvládne model BMW M5 Competition. Tým sa jednoznačne radí do kategórie superšportových vozidiel. Model zo špeciálnej série potrebuje na dosiahnutie rýchlosti 200 km/h iba 10,4 sekundy, čo je o 0,4 sekundy rýchlejšie ako model BMW M5 Competition. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 305 km/h.
Silentbloky motora na mieru a rozvod oleja pripravený na okruhy
Model BMW M5 CS využíva rovnaké silentbloky motora ako BMW M5 Competition. S radiálnou tuhosťou s hodnotou 900 N/mm sú tuhšie ako v modeli BMW M5 (v štandardnom BMW M5 majú hodnotu 580 N/mm). Tuhšie spojenie pohonnej jednotky s karosériou vozidla je jasne citeľné a prejavuje sa rýchlejšími reakciami motora a okamžitým odovzdaním výkonu do pohonného reťazca. Motor V8, ozdobený na mieru vytvoreným krytom BMW M Power z pohľadových karbónových vlákien a s plnofarebným logom M, spolupracuje s upravenými turbodúchadlami a využíva maximálny vstrekovací tlak 350 baru. Umožňuje to kratšie vstrekovacie časy a lepšie rozptýlenie paliva, čo vedie k rýchlejším reakciám motora a k účinnejšej príprave zmesi. Úpravami prešli aj mazanie a chladenie vrátanie olejovej vane s malou prednou nádržou a nepriame plnenie chladiaceho systému, čo je mimoriadne efektívne a zároveň zaberá málo priestoru. Mazanie využíva plne variabilné elektronické ovládanie olejového čerpadla. Bolo navrhnuté tak, aby zvládlo aj jazdy na pretekárskom okruhu, kde môžu pôsobiť veľmi veľké sily pozdĺžneho a priečneho zrýchlenia.
Emotívne bohatý zvuk a tlačidlo M Sound Control
Športový výfukový systém modelu BMW M5 CS vydáva emotívne vzrušujúci špeciálny zvuk M, ktorý podčiarkuje lineárny nárast výkonu motora a jeho hlad po otáčkach. Dvojvetvový systém ovládaný klapkami bol navrhnutý tak, aby zvýraznil zvuk motora a poskytol športovejšie a čistejšie reakcie a zároveň vyhovoval požiadavkám na každodenné jazdenie. Vonkajší zvuk je oveľa výraznejší, pokrýva širšie rozpätie a má vzrušujúcejší charakter, čím počas zážitku z jazdy vyvoláva silnejšie emócie. Zvuk vydávaný modelom BMW M5 CS sa mení v závislosti od toho, ktorý z režimov motora EFFICIENT, SPORT alebo SPORT+ je práve nastavený. Charakteristický zvuk motora sa prejaví predovšetkým v režime SPORT+. Pomocou tlačidla M Sound Control môže vodič zvuk motora kedykoľvek zjemniť a stlmiť. Napríklad pri prejazde cez obývané oblasti.
Autor: BMW Slovensko