TEST: Hyundai i30 N Fastback – Najzábavnejší a najlepší vo svojej triede
Končil sa rok 2017 a v automobilovom svete sa zrodila hviezda. Nová krv dovtedy prestarnutej rodiny hothatchov. Hyundai stvoril športovú divíziu “N” a s ňou aj svoj prvý, ostrý hothatch i30 N. Vtedy ani samotní predstavitelia automobilky nedúfali, že i30 N zožne až taký obrovský úspech. Za všetko hovoria čísla. Už v roku 2018 sa s počtom 59 predaných kusov stal najpredávanejším hothatchom na Slovensku a v roku 2019, s príchodom Fastbacku N, svoju dominanciu potvrdil s počtom 85 predaných kusov.
Ako jeden z prvých na Slovensku som mal tú česť testovať Hyundai i30 N v domácom teste, ešte v roku 2017. Bola to síce slabšia, 250-koňová verzia, ale už vtedy som bol doslova unesený zo zábavy, zvuku a emócií, ktoré vám dokáže ponúknuť. Ten podpis BMW od Alberta Biermanna tam bez pochýb je. Už vtedy som vyhlásil, že je to momentálne najzábavnejší hothach na trhu. Odstupom času som si myslel, že ma iba opantali emócie. Preto som si od Hyundai Slovensko požičal najvýkonnejšiu verziu Performance, s výkonom 275 koní. Nasledovali testy, pri ktorých sa mi dvojnásobne potvrdili moje predošlé vyjadrenia a N Performance si ma získalo ešte viac. Odvtedy som si hľadal všemožné zámienky na testovanie Hyundaiu i30 N, len aby som si opäť mohol sadnúť za volant tohto jedinečného hothatchu. A nebolo ich málo.
Jednou z nich bola aj víkendová cesta okolo Slovenska s mojím kamarátom @donbossbossov, na ktorú sme si zapožičali dve rovnaké N-ká hatchback. Trasa viedla z BA -> NR -> Rožňava -> KE -> Prešov -> ZA -> BA. Keďže sme chceli dať týmto autám poriadne zabrať, zavolali sme si aj o “niečo” rýchlejšie autá ako Mercedes AMG-GTC, 2x Nissan GTR, BMW X5 M, či Masserati Levante SQ4. Zo začiatku sme boli v takejto spoločnosti s N-kami na smiech, ale všetci veľmi rýchlo pochopili, čo sa v našich šmolkových i30-tkach skrýva a uznali, že je to skutočne vydarené auto. Pre potvrdenie sme jedno Nko zverili rely jazdcovi Lukášovi, ktorý ho prevetral na rýchlostnej skúške Podsúľová. Po dokončení jazdy bol prekvapený zo schopností tohto auta, na to, že ide o sériový kus. Celý trip sme si s N-kami užili. Myslím, že každého na našej ceste, kto toto auto nepoznal, milo prekvapilo. Obidve N-ka počas náročného víkendu zožrali spolu 600 litrov benzínu. Link na spomínané video nájdete v linku pod záverom článku.
Po všetkých skúsenostiach s i30 N môžem povedať, že to auto skutočne veľmi dobre poznám a viem, čo dokáže. Najazdil som s ním tisícky zábavných kilometrov a pevne verím, že pod písmenom N ich bude ešte oveľa viac, aj keď už možno pod iným modelovým označením.
Hyundai Fastback N
Začiatkom minulého roka Hyundai predstavil novú karosársku verziu N-ka Fastback. A to je samozrejme zámienka na ďalší test. Vybral som si najpredávanejšiu a najvýkonnejšiu verziu Performance 2.0 T-GDi N, s výkonom 202 kW/ 275 koní a krútiacim momentom 353 Nm (overboost 378 Nm). Samozrejme, so 6-stupňovým manuálom, ktorý je jednou z najlepších vecí na Nku. (Automat zatiaľ nie je v ponuke)
Fastback N je jedno krásne auto, ktoré v šedej farbe vyzerá skvele. Oproti verzii hatchback vyzerá Fastback podstatne elegantnejšie. Je o 120 mm dlhší, ale šírka ostala identická s hatchbackom. Vďaka väčšej dĺžke ponúka aj viac priestoru, hlavne pre batožinu. Konkrétne verzia Performance má objem batožinového priestoru 436 litrov, čo je o 55 litrov viac, ako ponúka jeho menší brat.
Po nasadnutí do interiéru, prakticky jediný detail, ktorý odlišuje hatchback a fastback, je červené lemovanie výducho klimatizácie v prípade Fastbacku. Interiér je kvalitne spracovaný a nemám voči nemu výhrady. Najväčším highlightom sú pohodlné a zároveň športové elektrické sedadlá, skvelý športový volant a indikátor preradenia medzi budíkmi na 4,2″ LCD displeji.
Už pri prvých, rýchlejších kilometroch s fastbackom, som mal pocit, že nie je tak ostrý ako hatchback. Ani zvuk a strieľanie do výfuku sa mi zdalo o niečo utlmenejšie. Keď som sa o tejto skutočnosti zveril na našom Instagrame @fit-drive.sk, jeden z fanúšikov mi napísal, že to tak skutočne je a môže za to DPF filter, ktorý sa od istého času do N-iek montuje a znižuje zvuk výfuku o cca 20 db. No vráťme sa k jazdeniu.
Vec, ktorá ma na N-ku najviac baví, je po skvelom zvuku určite radenie. 6-stupňový manuál má presne vymedzené krátke dráhy radenia a po každom preradení cítite, ako tam ten stupeň mechanicky zapadne. Samozrejme, keď sa ku tomu pridá bezchybné riadenie, výborne naladený samosvor a geniálne vyladený podvozok, o zábavu je postarané. Páči sa mi, že s týmto autom môžete surovo zaobchádzať a jemu to nič nerobí, práveže si takéto zaobchádzanie vyžaduje a má ho rado. Motor 2.0 T-GDi N Performance je taktiež klenotom. Baví ma jeho výbušnosť pri správne zaradenej rýchlosti a ochota nechať sa točiť až po obmedzovač. Na trojku z neho pokojne vytlačíte 140 km/h. Jeho najväčšou chybou je jeho žravosť. Keď sa veľmi snažíte, dá sa zajazdiť za 7,5 litra, ale akonáhle si ho začnete skutočne užívať, spotreba začne rapídne stúpať a vy tak kľudne môžete jazdiť aj za 16 litrov. Mne sa spotreba počas celého týždňa ustálila na hodnote 10,6 litra, čo nie je až tak veľa, ale vzhľadom k malej, iba 50 litrovej nádrži, musíte počítať s tým, že tankovať budete musieť častejšie.
Hyundai i30 N okrem najlepšieho fun faktoru ničí konkurenciu aj cenou. Za 30 tisís (hatchback) dostanete plne vybavené auto v najvýkonnejšej verzií Performance. Fastback N Performance je iba o tisíc eur drahší.
Záver:
N-ko ma opäť nesklamalo a je to pre mňa stále najzábavnejšie a najlepšie auto vo svojej triede. Fastback mi príde viac na každý deň a rýchle výlety s rodinou. Hatchback ma bavil a užíval som si ho o niečo viac. Teraz už viem, že by to bola moja jasná voľba a určite najvýkonnejšia verzia Performance. A pokojne by som ho využíval na každý deň, lebo N-ko podľa mňa nie je iba víkendovka, pretože ten týždeň bez neho, by ste nevydržali.