TEST: Mazda 3 Skyactiv-D116 – Ekonomickejšia voľba

Štvrtá generácia obľúbeného modelu Mazda 3 prišla na trh minulý rok. Odvtedy som mal možnosť vyskúšať benzínový dvojliter Skyactiv-G122 s automatom. Zaujíma ma, ako si trojka poradí s dieselovým motorom a manuálnou prevodovkou.

 

 

Srdcom testovanej verzie bol vznetový motor Skyactiv-D116. Ako je už z označenia zrejmé, táto jednotka disponuje výkonom 116 koní. Objem motora je 1,8 litra a produkuje krútiaci moment 270 Nm. Už po prvých kilometroch príjemne prekvapil svojou kultivovanosťou. Dobré odhlučnenie si zachováva aj na diaľnici. Pocitovo sa mi dynamika zdá ešte lepšia, ako sú papierové údaje. Svoju zásluhu na tom má aj 6-stupňový  manuál, ktorý má krátke dráhy radenia, čo určite poteší vodičov, ktorí sa za volantom radi zabavia. Nepoteší ich však, v určitých situáciach nie príliš presná kulisa radenia. Určite najzásadnejším dôvodom, prečo siahnuť po dieselovej motorizácii, je spotreba. Ak porovnám benzínovú Mazdu 3 a dieselovú verziu, tak rozdiely sú dosť zásadné. Zatiaľ čo s benzínom som sa pohyboval v okolí 8 litrov, s dieselom nebol problém jazdiť za 5 litrov. Najvyššiu spotrebu, akú som počas celého týždňa s týmto motorom dosiahol, bolo 6,5 litra na 100 km. Priemerná spotreba sa mi počas celého testovacieho týždňa ustálila na hodnote 5,7 litra. Iba podotknem, že som s týmto autom najazdil 900 km a z toho 400 km po diaľnici.

 

 

Podvozok je, okrem nadčasového dizajnu, jednou z najlepších vecí na Mazde 3. Patrí ku tým tuhším, ale výborne filtruje nerovnosti. Vďaka tomuto podvozku je funfactor hlavne v zákrutách zaručený. Pri benzínovej verzii som spomínal, že to auto takmer nepozná nedotáčavosť. Pri dieseli som cítil, že predok je o niečo ťažší a jemné známky nedotáčavosti tu boli citeľnejšie. Stále však ide o jedno z najlepšie jazdiacich áut vo svojej triede. A práve toto je hlavným dôvodom a lákadlom, prečo si kúpiť Mazdu 3.  Podvozok je tak dobrý, že motory Skyactiv-D116 a ani Skyactiv-G122 mu jednoducho nestíhajú a pravý potenciál preverí najvýkonnejšia motorizácia Skyactiv-X G-180, na ktorej test sa už teším.

 

 

Mazda 3 ponúka tiež široké spektrum rôznych asistenčných a bezpečnostných systémov. Mazda ponúka aj full LED svetlá, ktoré sme však v našom testovanom modeli nemali. Denné žlté svietenie z klasických žiaroviek uberá  na prestíži, preto odporúčam priplatiť si. Čo ma však milo prekvapilo je head-up displej, premietaný na čelnom skle a 360° kamera s vynikajúcim rozlíšením. Spomínané „vychytávky“ sú v tejto triede ešte stále skôr raritou.

 

 

Ako je pri Mazde už zvykom, potrpí si na kvalitne spracovaný interiér a inak to nie je ani v tomto prípade. Mazda 3 ako prvá prišla s novým revolučným interiérom, ktorý vsádza na jednoduchosť. Avšak, všade sú použité tie najkvalitnejšie materiály. Výborné spracovanie je samozrejmosťou. Palubná doska potiahnutá jemnou kožou je čerešničkou na torte. Moje slová boli vypočuté a v Mazde 3 sa konečne objavil aj nový, modernejší infotainment. Je síce možno až príliš jednoduchý, ale je prehľadný a intuitívny. Stredový displej prišiel o dotykovú funkciu a ovláda sa otočným ovládačom, ako to poznáme z BMW a to je iba dobre. Priestorovo na tom Mazda 3 nie je vôbec zle, aj na zadné sedadlá si pohodlne sadnú osoby až do 180 cm. S batožinovým priestorom to je o niečo horšie. Ponúka objem iba 334 litrov, čím zaostáva za konkurenciou. Je však dobre využiteľný a keď sa trochu uskromníte, nebudete mať s tým problém.

 

 

Cena základnej benzínovej Mazdy 3 štartuje na sume 19 990€. Cena nami testovaného modelu, s dieselovým motorom, bola 24 065€. V zásade mi tu okrem full LED svetiel vôbec nič nechýbalo, takže sa nemusíte báť žiadnych príplatkov a ak si nepotrpíte na svetlá, považujte túto sumu za konečnú.

 

Záver:

 

Štvrtá generácia Mazdy 3 je výborné auto, ktoré sa posunulo na nový level. Svojim novým dizajnom si priťahuje pohľady okoloidúcich. Ostala stále jazdecká, ako ju poznáme. Keď sa povie Mazda, okamžite si predstavíte atmosférický benzínový motor. Diesel je pre Mazdu niečo netradičné. Po tomto teste musím uznať, že by som sa tejto motorizácie vôbec nebál. Ak jazdíte veľa, máte radi ekonomickejšiu jazdu a nechcete často navštevovať benzínovú stanicu, tak práve Skyactiv-D116 je pre vás ta správna voľba.

 

Galéria: