TEST: BMW 430d xDrive – Najlepšie jazdiace BMW?
Príchod prvej generácie BMW 4 v roku 2014 bol neskoršou odpoveďou na modely konkurencie v tejto triede vozidiel. Jeho cieľom bolo osloviť ľudí, ktorí od BMW nechcú ten povestný nemecký chlad. Chcú emócie. A to sa podarilo. Z relatívne, na pohľad nudnej trojky vznikla úplne nová rada 4, ktorá má šmrnc. Vymedzila si svoj vlastný charakter. A inak to nie je ani pri najnovšej druhej generácii tohto modelu. Jej príchod zarezonoval v celom automobilovom svete. Rozprúdila obrovskú diskusiu a nie kvôli svojim technickým parametrom, ale kvôli svojmu jedinečnému vzhľadu. Poďme sa na nové BMW 4 coupé pozrieť v našom teste.
Čím BMW 4 okamžite zaujme je jednoznačne predok auta. Zhypnotizuje vás svojimi obrovskými ľadvinkami a tvarmi, ktoré ste doposiaľ na aute nevideli. Pozeráte sa naň a vlastne neviete či sa vám páči, alebo nie. To isté som pociťoval, keď som ho videl na prvých fotografiách. Potreboval som čas, kým som to vstrebal. Ale pri druhom pohľade som aj cez všetky hejty, ktoré sa na BMW 4 valili povedal, že mne sa to auto páči. A pri osobnom stretnutí som sa v tom iba utvrdil.
Na test sme mali dokonalú motorizáciu. Bohužiaľ, už ohrozený druh. Poctivý dieselový radový 6-valec s objemom 3 litre. Výkon 210 kW/286 koní a krútiaci moment 650 Nm už od 1500 ot./min. Je z neho cítiť sila. Už len keď pri zaradenom neutráli prešliapnete plynový pedál, auto sa zakníše zo strany na stranu, to je v dnešnej dobe žiaľ už výnimočný pocit. Po zošliapnutí akcelerátora auto okamžite vystrelí vpred. Vďaka koňom, krútiacemu momentu, pohonu xDrive, ktorý zabezpečuje vysokú trakciu a športovému 8-stupňovému automatu, ktorý vás doprevádza príjemnými kopancami pri preradení ste na 100-vke za 5,1 sekundy. Pocitovo by som možno ešte pár stotiniek ubral. Každopádne, výkon je nadštandardný a primeraný charakteru auta. Spĺňa všetko to, čo od auta tohto typu očakávam. Aj keď preferujem výhradne benzínové motory, do BMW 4 by som nič iné ako jednotku 30d nechcel. Áno, taký je dobrý. Či už jazdíte v meste, na diaľnici, alebo sa chcete zabaviť na okreskách, vyhovie vám vo všetkom. Dokonca ani športový zvuk z výfuku mi tu nechýba. Motor má sám o sebe pekný zvuk. Doba pokročila, boli sme nútení si zvyknúť a preto v režime SPORT oceňujem aj zaujímavý športový zvuk z reproduktorov. A potom je tu spotreba 7 litrov bez obmedzovania či jazdíte v meste, na diaľnici, alebo okreskách. Hranicu 7 litrov som po 1000 kilometroch neprekročil. Som presvedčený, že pri troche snahy viete jazdiť pokojne za menej. Poviete si, že kto pri takomto aute rieši spotrebu. Nikto. Ide skôr o maximálny dojazd. BMW 4 je plnokrvné gtčko. Jazda na diaľnici je doslova relax. Nepamätám si auto, ktoré by tak dokonale maskovalo rýchlosť. To by som označil skôr za negatívum, lebo ísť v aute 180 bez toho, aby ste si to všimli, to nie je pre vašu peňaženku dobré. Jediný, aj to jemný podnet, že prekračuje hranicu 150 km/h je akustický šum. To je však daň za štýlové bezrámové dvere. Každopádne, štvorka vás bude nútiť cestovať, lebo je to naozaj radosť.
Ako nová 4 ka jazdí? Ako čistokrvné BMW. Pre podvozok a riadenie nemám lepšie slovo ako dokonalé. Nájsť tak všestranné naladenie podvozka, ako sa podarilo BMW, to chce dávku majstrovského umenia. Je to auto, ktoré je v prvom rade komfortné. Či už jazdíte diaľnice, alebo mesto. Na druhú stranu, keď sa aktivuje športový režim a vypne stabilizácia, 4ka v zákrutách ochotne vrtí zadkom a vy pocítite to, čo v žiadnom inom aute. BMW radosť z jazdy. Riadenie s vami komunikuje, dáva vám spätnú väzbu, vďaka ktorej máte istotu, že viete, kde je hrana. So zapnutou stabilizáciou sa cítite ako rušňovodič, štvorka sa zahryzne do zákruty a aj napriek ťažkému dieselu sa v nej drží a nepustí. Svoju zásluhu na tom má xDrive, ktorý prerozdeľuje výkon presne tam, kde ho je najviac treba. Istotu vám dodávajú aj príplatkové M brzdy, ktoré si s hmotnosťou atakujúcou takmer 2 tony hravo poradia. Je jasné, že BMW 4 s dieselom pod kapotou sa nemôže vyrovnať športovosťou napr. M4-ke. Na to sa ani nehrá, skôr chce dokázať, že je pripravená ponúknuť zo seba to najlepšie, čo dokáže. A to je ohromne sympatické.
BMW zostalo verné svojej filozofii a zbytočne nevymýšľalo. Stavilo na istotu. BMW 4 využíva interiér, ktorý poznáme zo všetkých nových modelov značky. Nie je mu čo vytknúť, lebo vyzerá dobre, je orientovaný na vodiča a ovládanie je maximálne intuitívne. O tom, že je spracovaný na špičkovej úrovni s použitím kvalitných materiálov asi ani nemusím hovoriť. Pri každom teste BMW som nový interiér chválil a inak to nie je ani tu. Čo oceňujem sú vo výbave M-packet skvelé športové sedadlá, ktoré sú dokonalým kompromisom medzi pohodlím a športovou jazdou. Taktiež dekory Carbon Fibre a M volant je už klasicky jednoducho top.
Stretávam sa s názormi, že štvorka je nepraktické auto. S tým rozhodne nesúhlasím. Priznám sa, že zo začiatku som si to myslel tiež, ale prekvapilo ma. BMW 4 praktické auto je, ak si odmyslíme skutočnosť, že ide o dvojdverové coupé. Na zadných sedadlách sa dvaja ľudia, pokojne aj s výškou 185 cm, komfortne odvezú na dovolenku. Z vlastnej skúsenosti viem, že do 440 litrového kufra sme sa pobalili štyria ľudia na trojdňový výlet + rozložená BMW kolobežka (nevedel som ju zložiť) a stále zostalo v kufri dostatok miesta aj pre piateho. Argument, že ide o nepraktické auto by ste si tak doma mali vedieť bez problémov obhájiť.
Záver:
Ak nepočítame vozidlá M, jazdil som všetky modelové rady BMW, vyskúšal som množstvo rôznych motorizácií. Ale nové BMW 4 je podľa mňa aktuálne najlepšie jazdiace BMW z ponuky.
Možno sa tento test bude niekomu zdať neobjektívny a má pravdu. Tento test je čisto subjektívny, v ktorom som vyzdvihoval iba svoje hodnoty a potreby. Počas testu, ale aj pri písaní recenzie som si uvedomil, že nové BMW 4 spĺňa všetko to, čo od auta chcem po rozumovej, emocionálnej, ale aj praktickej stránke. Pri každom teste, ktorý robím, uvažujem nad tým, pre koho je dané auto určené a na základe toho hodnotím či spĺňa, a ako dobre spĺňa požiadavky konkrétnej skupiny zákazníkov. Nehodnotím ho na základe svojich osobných kritérií, ale z pohľadu človeka, ktorý môže byť potenciálnym zákazníkom. Päť rokov som čakal na auto, ktoré mi ukázalo, čo od auta chcem ja. A za to BMW ďakujem.
Galéria: