Nový Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE: Radosť cez slzy

Automobilka Mercedes-Benz včera predstavila novú generáciu jedného z najobľúbenejších a najbrutálnejších modelov AMG. Keď sa povie AMG C 63 S ako prvé si predstavíme brutálny zvuk V8. Samozrejme ohromujúcu radosť z jazdy a hravosť, ktorá aj napriek vysokému výkonu bola skvelo ovládateľná. Aj vďaka tomu sa C 63 stalo ikonickým AMG. Teraz sa jeho éra žiaľ skončila. S hlbokým zármutkom vám musíme oznámiť, že Motoru V8 Biturbo zazvonil umieráčik. Kde sa niečo končí, niečo začína. Otvára sa nová éra AMG, modelom Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE. Viac informácii o novom modeli predstavuje Mercedes-Benz Slovensko:

Nový Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE predstavuje skutočnú prevratnú zmenu v 55-ročnej histórii AMG. Vďaka know-how z Formuly 1™ prináša najmodernejšie technológie z motoristického športu na cesty. Dvojstupňový elektromotor umiestnený na zadnej náprave podporuje 2,0-litrový turbomotor s pozdĺžnym uložením vpredu. Je to najvýkonnejší sériovo vyrábaný štvorvalcový motor na svete. Nárast hnacej sily aj nárast krútiaceho momentu prebiehajú veľmi spontánne a bez oneskorenia: podobne ako vo Formule 1™ platí, že elektrická podpora turbodúchadla eliminuje oneskorenie reakcie turbodúchadla spaľovacieho motoraa elektrický pohon už pri rozjazde stojaceho vozidla vyvíja veľkú silu. Elektrické hnacie ústrojenstvo aj vysokovýkonný akumulátor s napätím 400 V sú exkluzívnymi výsledkami vlastného vývoja AMG. Zdôrazňujú špičkovú technickú spôsobilosť vývojárov z Affalterbachu. Rovnako ako vo Formule 1™ platí, že akumulátor s inovatívnym priamym chladením článkov je cielene navrhnutý na rýchle poskytovanie výkonu a rýchle ukladanie energie. Kombinovaný systémový výkon je 500 kW (680 k), kombinovaný maximálny systémový krútiaci moment je 1 020 Nm. Toto sú nové špičkové hodnoty pre Triedu C.

Ďalšie zaujímavosti nového modelu, ktorý štartuje súčasne ako sedan aj kombi: pri prenose hnacej sily na cestu sa v modeli C 63 prvýkrát používa plnovariabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+; vrátane šmykového modusu pre ešte väčšie potešenie z jazdy. K tomu treba prirátať sériovo dodávané aktívne riadenie zadnej nápravy, ktoré je ďalším unikátom v tomto segmente.

Elegantný interiér, nová generácia sedadiel AMG Performance

O ušľachtilý dojem z interiéru sa postarajú športové sedadlá AMG so špeciálnou grafikou a osobitým vzhľadom stehov. Aj v interiéri je k dispozícii veľa možností individuálneho výberu. Na želanie je k dispozícii úplne prepracované sedadlo AMG Performance druhej generácie. Charakteristickým znakom tohto sedadla sú bočnice s otvormi šetriacimi hmotnosť, ktoré umožňujú aj lepšie vetranie. Tvar operadla sa smerom dole zužuje.

Špecifický hybridný pohon E PERFORMANCE špecifický pre AMG: spaľovací motor vpredu, elektromotor vzadu

V novom modeli Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE je použitá kombinácia 2,0-litrového štvorvalcového turbomotora s permanentne budeným synchrónnym elektromotorom, vysokovýkonného akumulátora, ktorý bol vyvinutý v Affalterbachu, a plnovariabilného náhonu na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+. Systémový výkon 500 kW (680 k) a maximálny systémový krútiaci moment 1 020 Nm umožňujú pôsobivé jazdné výkony: sedan aj kombi zrýchlia z pokoja na 100 km/h za 3,4 sekundy. Zrýchľovanie končí až pri elektronicky obmedzenej hodnote rýchlosti 280 km/h (pre kombi 270 km/h, v oboch prípadoch s voliteľným vodičským balíkom AMG ).
Elektromotor s výkonom 150 kW (204 k) je umiestnený na zadnej náprave, kde je spolu s dvojstupňovou prevodovkou s elektronickým radením a elektronicky riadeným zverným diferenciálom zadnej nápravy integrovaný do kompaktnej jednotky elektrického pohonu (Electric Drive Unit, EDU). Toto usporiadanie pohonu odborníci označujú ako P3 hybrid. Ľahký vysokovýkonný akumulátor je tiež umiestnený v zadnej časti nad zadnou nápravou.

Trvalý výkon 70 kW a špičkový výkon 150 kW

Vysokovýkonný akumulátor ponúka kapacitu 6,1 kWh, trvalý výkon 70 kW a špičkový výkon 150 kW počas desiatich sekúnd. Nízka hmotnosť 89 kg umožňuje dosiahnuť veľmi vysokú hustotu výkonu 1,7 kW/kg. Nabíjanie sa uskutočňuje prostredníctvom nainštalovanej palubnej nabíjačky s výkonom 3,7 kW s využitím striedavého prúdu z nabíjacej stanice, nabíjacej skrinky alebo domácej zásuvky. Akumulátor je navrhnutý na rýchly výdaj a ukladanie výkonu, nie na maximálny dojazd. Elektrický dojazd 13 kilometrov napriek tomu umožňuje dosiahnuť praktický akčný rádius, napríklad na nehlučnú a bezemisnú jazdu vozidla z obytnej zóny po okraj mesta alebo na diaľnicu.

Prevádzková stratégia: elektrická sila je vždy k dispozícii

Základná prevádzková stratégia je odvodená od hybridného výkonového zväzku pretekárskeho vozidla Mercedes-AMG Petronas Formuly 1. Rovnako ako v najvyššej triede motoristického športu je maximálny náhon k dispozícii vždy, keď ho vodič vyvolá pomocou podradenia dorazovým spínačom (kick-down) – napríklad na prudké zrýchlenie zo zákrut alebo pri predbiehaní. Vďaka vysokému rekuperačnému výkonu aj vďaka dobíjaniu podľa potreby možno elektrickú energiu kedykoľvek vyvolať a často reprodukovať.

Osem jazdných programov AMG

Osem jazdných programov AMG DYNAMIC SELECT Elektrický, Komfort, Zachovanie stavu nabitia, Šport, Šport+, PRETEKY, Klzká vozovka a Individuálny je presne prispôsobených novej technológii pohonu, čo umožňuje dosahovať širokú škálu jazdných zážitkov – od efektívnych až po dynamické. Jazdné programy upravujú dôležité parametre, napríklad odozvu pohonu a prevodovky, krivku charakteristiky riadenia, tlmenie podvozka alebo zvuk. Posilňovací výkon elektromotora závisí aj od zvoleného jazdného programu. Špičkový výkon elektromotora so zvýšením na hodnotu 150 kW možno kedykoľvek vyvolať prostredníctvom funkcie podradenia dorazovým spínačom (kick-down).

  • Jazdný program Elektrický: dôraz sa kladie na elektrický jazdný zážitok. Čisto elektrické jazdenie prebieha od 0 do 125 km/h, spaľovací motor je pritom vždy vypnutý. Vďaka mechanickému spojeniu s konštrukčnými dielmi AMG Performance 4MATIC+ je však vždy k dispozícii aj náhon na všetky kolesá: ak zadné kolesá začnú náhle preklzávať, sila elektromotora sa cez kardanové a hnacie hriadele prenesie aj na predné kolesá. Ak dôjde k vybitiu akumulátora počas jazdy, alebo ak vodič požaduje vyšší výkon, inteligentná regulácia prevádzky automaticky prepne na jazdný program Komfort, v dôsledku čoho sa naštartuje spaľovací motor, ktorý prevezme zabezpečenie hnacieho výkonu.
  • Jazdný program Komfort: rozjazd je väčšinou elektrický. Spaľovací motor a elektromotor pracujú podľa situácie – elektrický pohon sa využíva pri nízkych rýchlostiach, napríklad v obytnej zóne alebo v centre mesta, hybridný pohon so zapojením spaľovacieho motora aj elektromotora sa využíva pri jazde naprieč krajinou a po diaľnici. Funkcia zvýšenia výkonu elektromotorom predstavuje maximálne okolo 25 %. Výsledkom je harmonický dojem z jazdy so zreteľom na optimalizovanie spotreby, ku ktorému prispieva aj skoré preraďovanie prevodovky AMG SPEEDSHIFT MCT-9G na vyššie stupne. Podvozok a riadenie sú nastavené s dôrazom na komfort.
  • Jazdný program Zachovanie stavu nabitia: rovnako ako pri jazdnom programe Komfort platí, že pri chode spaľovacieho motora a elektromotora sa v závislosti od situácie uplatňuje maximálne zvyšovanie výkonu približne o 25 %. Najväčší rozdiel: stratégia prevádzky je zameraná na udržanie stavu nabitia akumulátora. Napríklad: ak je akumulátor nabitý na 75 %, v jazdnom programe Zachovanie stavu nabitia zostáva úroveň nabitia v tomto rozsahu. Využívanie elektromotora je potom obmedzené a je optimalizované na nízky odber energie, ktorý je potom kompenzovaný napríklad rekuperáciou. Výhoda pre vodiča: jednoduchou zmenou jazdného programu môže rozhodnúť, kedy opäť naplno využije energiu z nabitého akumulátora.
  • Jazdný program Šport: rozjazd so spaľovacím motorom a elektromotorom a situáciou podmienená súhra oboch pohonov. Väčšie zvýšenie výkonu elektromotora, približne do 65 percent. Športový dojem z jazdy vďaka agilnejšej odozve na povely akceleračným pedálom, v kombinácii so skrátením časov preradenia a so skorším podraďovaním na nižšie stupne. Dynamickejšie nastavenia podvozka a riadenia.
  • Jazdný program Šport+: rozjazd so spaľovacím motorom a elektromotorom a situáciou podmienená súhra oboch pohonov. Ešte väčšie zvýšenie výkonu elektromotora, až do 80 percent. Extrémne športová charakteristika vďaka ešte agilnejšej odozve na pridávanie plynu v kombinácii s cielenými úpravami momentu pri preraďovaní na vyššie stupne, s odpájaním valcov na dosiahnutie optimálnych časov preradenia. Zvýšenie voľnobežných otáčok s cieľom rýchlejšieho rozjazdu. Podvozok, riadenie aj hnacie ústrojenstvo sú nastavené ešte dynamickejšie.
  • Jazdný program PRETEKY: na vysokodynamické jazdenie po uzavretých pretekárskych tratiach. Všetky parametre sú nastavené na maximálnu výkonnosť. Rozjazd so spaľovacím motorom a elektromotorom a situáciou podmienená súhra oboch pohonov. Zvýšenie výkonu elektromotora až do 80 percent. Intenzívne dobíjanie akumulátora pri nižších požiadavkách na výkon s cieľom maximálnej dostupnosti elektrického pohonu. Ľavým tlačidlom na volante možno okrem toho vyvolať Režim zvyšovania výkonu (Boost Mode). Zvýšenie výkonu je v takom prípade obmedzené na 30 %, aby sa šetrili energetické rezervy. Tie možno potom na pretekárskej trati cielene využívať na spontánne vyvolanie výkonu prostredníctvom funkcie podradenia dorazovým spínačom a na 100 zvýšenie výkonu – napríklad na akceleračný manéver alebo na prudké zrýchlenie zo zákrut.
  • Jazdný program Klzká vozovka: optimálne prispôsobenie na šmykľavý povrch vozovky, so znížením využívaného výkonu a s vyrovnanejšou krivkou krútiaceho momentu. Čisto elektrické jazdenie a nastavovanie rekuperácie sú deaktivované.
  • Jazdný program Individuálny: individuálne prispôsobenie náhonu, prevodovky, DYNAMIKY AMG, podvozka, riadenia a výfukovej sústavy.

Nový zvukový zážitok vo všetkých jazdných stavoch: elektrický pohon, hybridný pohon, ako aj pohon spaľovacím motorom

Ak je aktivovaný režim čisto elektrickej prevádzky, zákonom predpísaný zvukový systém varovania upozorňuje okolie na to, že sa približuje vysokovýkonné hybridné vozidlo. Pritom zaznieva špeciálne skomponovaný, nízkofrekvenčný a na základe rýchlosti modulovaný zvuk AMG, na ktorého šírenie smerom von sa využíva jeden reproduktor v prednej časti vozidla a lišta s dvoma reproduktormi v zadnej časti vozidla.

Vývojári AMG využívajú vonkajšie reproduktory aj na dosiahnutie pokročilejšieho zvukového zážitku. Snímač tlaku vo výfukovej sústave zachytáva skutočný zvuk spaľovacieho motora a dodatočne ho obohacuje, aby sa potom prostredníctvom systému zábavnej techniky šíril do interiéru, čo umožní vodičovi na vlastnej koži zažiť typický zvuk AMG. Zvukový obraz sa okrem toho moduluje aj prostredníctvom existujúcich vonkajších reproduktorov.

2,0-litrový motor AMG s elektricky podporovaným turbodúchadlom

Štvorvalcový motor AMG s objemom 2,0 litra bol kompletne vyvinutý v závode spoločnosti v Affalterbachu. Skúsení technici ho vyrábajú v manufaktúrnej kvalite podľa zásady „jeden človek, jeden motor“. Mercedes-AMG pritom spája remeselnú zručnosť vysokokvalifikovaných zamestnancov s modernými výrobnými postupmi Priemyslu 4.0 a s vysokou mierou digitalizácie.

Štvorvalec v modeli C 63 S dosahuje výkon 350 kW (476 k) pri otáčkach 6 725/min. Vďaka tomu je najvýkonnejším sériovo vyrábaným štvorvalcom na svete. Maximálny krútiaci moment 545 Nm sa dosahuje pri otáčkach 5 250/min. Remeňom poháňaný štartovací generátor (RSG) spája alternátor a štartér do jedného konštrukčného dielu a je integrovaný do 400-voltovej vysokonapäťovej siete. Generátor RSG štartuje spaľovací motor a zabezpečuje základné napájanie vedľajších agregátov, napríklad klimatizácie alebo stretávacích svetiel.

Prenos sily zabezpečuje prevodovka AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (MCT = Multi-Clutch Transmission, viacspojková prevodovka), v ktorej je menič krútiaceho momentu nahradený mokrou rozjazdovou spojkou. Táto prevodovka znižuje hmotnosť vozidla a vďaka nižšej zotrvačnosti hmoty optimalizuje odozvu na pokyny akceleračným pedálom, najmä pri zrýchľovaní a zmenách zaťaženia.

 

AUTOR: Mercedes-Benz Slovensko