Zvažuješ návštevu posilňovne? Týchto 8 rád ti k tomu pomôže.

Uvažujete nad tým, že začnete cvičiť? Bránia vám v tom však vaše myšlienky, okolie alebo strach? Takých ľudí sa nájde veľa. V tej istej situácii bol raz každý, kto dnes už niečo dosiahol. Práve pre to je tu od nás tento článok. Dáme vám v ňom praktické rady, ktoré vám pomôžu v ťažkých začiatkoch.

 

Nájdite si dôvod

Každý začal z nejakého dôvodu. Niekto chce žiť zdravšie, niekto sa chce páčiť okoliu a iný chce vyvolávať rešpekt. Môže sa vyskytnúť aj prípad, že športovci s iným zameraním potrebujú nabrať svalovú hmotu, schudnúť alebo nadobudnúť výdrž. Vždy je však dobré nájsť si dôvod prečo cvičiť. Ak budete mať niekedy chuť s tým prestať, vždy si položte otázku prečo ste s tým začali. Najlepšie bude nájsť si motiváciu, ktorá vás bude ťahať ďalej. Uprednostnite motiváciu pred výhovorky.

 

Stanovte si ciele

Ďalšia dobrá vec, ktorú môžete urobiť je stanovenie si cieľov. Vždy je to lepšie ako bezcieľne sa pofľakovať v posilňovni. Ak to s cvičením myslíte naozaj vážne, určujte si stále nové ciele. Zo začiatku to môže byť redukcia váhy, alebo naberanie svalovej hmoty. Keď to však dosiahnete a nechcete stagnovať, musíte chcieť viac. Nemusia to byť hneď súťažné ambície. Je dobré, keď vidíte progres na vašom tele, počte spravených zhybov alebo na použitej váhe pri cvičení.

 

 

Nájdite si trénera

V začiatkoch je dobré nájsť si niekoho, kto vám pomôže pochopiť základné princípy tréningu, základné cviky a ich techniky, stravovanie a správnu životosprávu. Môžete si zaplatiť certifikovaného trénera a výživového poradcu, alebo spoľahnúť sa na známeho, ktorý trénuje nejaký čas. Vo väčšine prípadov je prvá možnosť lepšia, keď ste pod dohľadom odborníka. Nájdu sa však výnimky.

 

Sparring partner

Nájdite si kamaráta, ktorý je na rovnakej úrovni, čo sa týka postavy. S ním budu začiatky v tréningu jednoduchšie. Nebudete mať strach vojsť do posilňovne. Budete v ňom cítiť oporu a vedieť, že nieste jediný začiatočník. Zároveň sa môžete podporovať v tréningoch, stravovaní a prípadne aj v spoločnosti. Zároveň s ním môžete viesť „súťaženie“ v zdravom ponímaní. Práve to vás dokáže „vybičovať“ k lepším výsledkom. Výhodou je aj to, že nemusíte žiadať cudzích ľudí s tým, aby vás istili na „benchi“ a drepoch. Dôležité však je aby ste nezabíjali tréning zbytočným klebetením.

 

Vzdelávajte sa

Ak chcete dosiahnuť výraznejší progres, určite sa budete potrebovať vzdelávať v tomto smere. Samozrejme, nepotrebujete formálne stredoškolské, ani vysokoškolské vzdelanie medicíny. Stačí, keď si postupom času ako cvičíte, začnete vyhľadávať informácie, ktoré vám pomôžu pilovať stravovanie, stavbu tréningu a ďalšie. Tých informácii je nespočetne veľa a nedá sa to „zbúchať“ za víkend.

 

Vytrvalosť a trpezlivosť

Nikdy sa netreba vzdávať. Vždy je lepšie vytrvať, ako sa vzdať. Po sérii neúspechov sa musí raz dostaviť úspech, pre ktorý to všetko robíme. Vždy, keď vám „dochádza dych“, spomeňte si na prvú radu. Výsledky neprichádzajú tak rýchlo, ako chceme. Na všetko treba čas. Budovanie silnej, zdravej a peknej postavy je beh na dlhú trať. Netreba sa nikam hnať. Platí tu pravidlo: „Pomaly ďalej zájdeš“ a netreba si lámať hlavu nad tým, ako ho obísť.

 

Vhodný typ cvičenia

Každý je iný a každého baví robiť niečo iné. Toto platí aj pri športoch. Kým niekoho baví hrať hokej, iných baví hrať basketbal alebo plávať. Čo sa týka silových, prípadne aj bojových športoch, rozdiely sú aj tu. Niekoho môže baviť klasický kulturistický tréning, iných môže baviť niečo iné. Okrem prvého spomínaného, môžete v posilňovni cvičiť kruhové tréningy (cross-fit), trojbojárske tréningy alebo vzpieračské tréningy. Na každý z nich môžete nájsť špeciálne posilňovne. Začiatočníkom odporúčame začať v klasickom fitness centre.

 

Čo so sebou?

To je určite otázka mnohých ľudí. Čo sa oblečenia týka, mnohí volia z týchto kombinácií: kraťasy a tielko, funkčné tričko a kraťasy, prípadne funkčný spodok. Na škodu tiež nie je cvičiť v mikine. Tá drží šľachy a kĺby v teple. Odporúčam nosiť si uterák. To platí hlavne pri ľuďoch, ktorí sa nadmerne potia. Okrem toho, že sa do neho môžete utrieť, odporúča sa dávať si ho pod seba na lavičku. Ak chcete vlastnú hudbu, nie je problém si zobrať slúchadlá. Čo sa fľaše na vodu týka, tá nie je povinná. V každej normálnej posilňovni môžete piť vodu z pohárov, ktoré sú k dispozícii. Rukavice iba pre ženy, skúsenejší chlapi si môžu brať trhačky.