Vieš, aké doplnky zvoliť do rysovačky?

Väčšina si pod doplnkom vhodným na „rysovanie“ predstaví spalovač. Čím silnejší, tým lepší. Prípadne každý určite pozná dámy, ktoré sa celý rok stravujú nezdravo a na nový rok si dajú predsavzatie, nakúpia si čo najviac spalovačov, ktoré poznajú z reklamy v telke a trikrát si „zatancujú“ na podložke. Ani jeden z týchto príkladov nie je ten správny a pri rysovaní treba najprv prispôsobiť stravu, prispôsobiť tréning, usporiadať doplnky podľa priorít a spalovače riešiť až nakoniec. Aké sú však správne doplnky, keď chceme spraviť formu?

 

Proteín

Dúfam, že netreba zdôrazňovať, že proteín je doplnok number one. Ak chceš užívať všelijaké doplnky od výmyslu sveta, vždy si zvoľ najprv správny proteín. Tým nechceme tvrdiť, že ho musí mať každý, ale z nášho pohľadu a pohľadu mnohých odborníkov je proteín najzákladnejším doplnkom.

 

Aminokyseliny

Svoje opodstatnenie v diéte majú aj aminokyseliny. Tie sú síce obsiahnuté v proteíne, ale v nie dostatočnom množstve, ak chceme dosiahnuť výsledky v relatívne krátkom čase. Na trhu je ich množstvo, v mnohých podobách a formách od rôznych výrobcov. Je možné užívať komplexné aminokyseliny alebo každé zvlášť. Komplexné aminokyseliny predstavujú komfort v tom, že sú na spôsob „all in one“. Často však obsahujú nie práve najlepšie pomery obsiahnutých aminokyselín.

 

L-Karnitín

Aminokyselina, ktorá je základom väčšiny spalovačov. Zintenzívňuje premenu tukov tým, že na seba viaže mastné kyseliny obsiahnuté v tukoch a umožňuje ich prechod cez mitochondrionálnu membránu bunky, kde sa z nich tvorí energia.

 

BCAA

Tento doplnok stravy pozná každý, kto cvičí nejaký ten piatok. Ide o aminokyseliny: leucín, izoleucín a valín. Podporujú antikatabolický efekt a zachovávajú nám tvrdo vybudované svaly.

 

Minerály a výťažky z rastlín

HCA pomáha nielen spaľovať tuk, ale aj znižovať pocit hladu. Nie je založená na kofeíne alebo iných stimulantoch. Pomerne často sa využíva vo viaczložkových spaľovačoch a je vhodná na podporu spaľovania tuku.

Zelený čaj pomáha zlepšovať spaľovanie tuku a má niekoľko zdravotných výhod. Navyše je to prirodzený doplnok výživy, žiadna umelina.

V rysovačke je tiež dobré využívať minerály, kľudne aj komplexné spoločne aj s vitamínmi.

 

Spalovače

Väčšina ľudí v diéte siaha hneď na spalovače tuku. Tie sa však nemajú používať v počiatočných fázach, ale až ku koncu. Spalovače samé o sebe sú téma na samostatný článok a preto si ich nejdeme rozpitvávať tu. Majú mnoho odporcov, ktorí zastávajú názor, že ide iba o marketingový ťah a nemajú reálny efekt. Za nás môžem povedať, že je pravda, že nemajú efekt ako nelegálne spalovače a ani ja osobne som žiadny nepoužíval. To však neznamená, že ich automaticky budeme zatracovať a určite sa im v budúcnosti budeme venovať.

 

Záver

Doplnky výživy majú pri rysovačke významnú úlohu. Dôležitejšia však stále ostáva výživa, tréning a až potom doplnky. Je dobré začať postupne, pretože aj na najsilnejší spaľovač si telo vytvorí toleranciu a už potom nemá taký účinok. Okrem látok spaľujúcich tuky môžeš využiť aj stimulanty ako kofeín prípadne zelený čaj, vhodné sú aj aminokyseliny na podporu regeneácie a zabránenie katabolizmu.