Týchto 5 mýtov sprevádza fitness svet už dlho. Je čas sa s nimi rozlúčiť!

Vo svete fitness kolujú mnohé mýty a polopravdy. Tie medzi ľudí šíria slabo informovaní jedinci, ľahko manipulovateľní jedinci alebo samozvaní experti na všetko, pochádzajúci z „Hornej-Dolnej“ dediny. Poslední menovaní sú tí najhorší sprostredkovatelia, ktorí o posilňovni polemizujú dobre, že nie celý deň a pri tom sami vyzerajú, ako keby v nej ani neboli. Tieto polopravdy a mýty potom kolujú medzi mladými cvičencami, ktorí im veria a preto sa nimi riadia, čo nie je vždy najlepšie. Pravdupovediac, niekedy je otravné to v posilke stále počúvať, prípadne tieto teórie vyvracať. Preto sa teraz pozrieme na päť, často rozoberaných mýtov.

 

 

#1 Vyhadzovanie žĺtkov z vajec

Tento mýtus vznikol zrejme v „rysovacej fáze“, kedy chceme čo najviac schudnúť z tuku a zvýrazniť svalovú hmotu, ktorú sme krvopotne naberali. Počuli sme názor, že žĺtok obsahuje veľké množstvo zlých tukov, ktoré vraj nie sú pre náš progres vhodné. Iná, opodstatnenejšia teória pojednáva o cholesterole. Pravda je však taká, že nejde o nejaké závažné množstvo, ktoré by nás hneď zabilo. Výnimku pri vyhadzovaní žĺtkov tvoria profesionálni športovci, ktorí musia takmer na gram dodržať kalórie.

 

#2 Keď nebudeš pravidelne cvičiť brucho, nebudeš mať tehličky.

Asi najrozšírenejší a najpretrvávajúci mýtus zo všetkých. Každý sa určite stretol s jedincami, ktorí cvičia brucho každý tréning a opodstatňujú to cieľom získať, čo najrýchlejšie „tehličky“. Téma lokálneho (ne)chudnutia je na článok samotný. V skratke, nefunguje. Telo chudne komplexne z celého tela.

#3 Ženy a ťažké váhy. „Nechcem vyzerať ako chlap.“

Ide o ďalší pomerne rozšírený mýtus. Dokonca si viem živo predstaviť tréning žien, ktoré takto zmýšľajú. Hodinu okupujú stroje na brucho, zadok a stehná, kde majú naložené váhy rovné pierku a ďalšiu hodinu sú v kardio zóne. Toto isté opakujú každý tréning a čudujú sa, prečo sa nič nemení. Pravda je taká, že ženské telo neprodukuje také množstvo testosterónu, aby vyzeralo ako mužské. Ženy si bez problémov môžu naložiť viac a cvičiť, či už komplexné, tak aj izolované cviky na každú partiu. Tým (za splnenia ďaľších faktorov) dosiahnú to, že budú vyzerať presne tak ako chcú. Zvýši sa pravdepodobnosť získania pevných kriviek a pekného brucha.

 

#4 Menenie tuku na svaly

V úvode sme spomenuli dedinských vševedov, ktorí často rozdávajú svoje rady, aj keď ich o to nikto neprosil. Počul som už od takých názor, že čím je človek tučnejší, tým rýchlejšie naberie svalovú hmotu. To z dôvodu, že premení tuk na sval. Bohužiaľ, toto tvrdenie je absolútny nezmysel. Tuk a sval sú stavbou dve úplne odlišné látky. Pravdou však ostáva, že cvičením a správnym stravovaním je možné nabrať svalovú hmotu a popritom redukovať hladinu tuku.

 

#5 Ak nemáš svalovicu, cvičil si zle!

Svalovica môže byť považovaná za určitý ukazovateľ poškodenia svalu. Poškodenie svalu je jedným z faktorov pre rast svalovej hmoty. Mnoho ľudí si zrejme preto odvodili, že svalovica má nejaký priamy vplyv na rast svalov a bez nej to nemá efekt. Vzniká však najčastejšie pri zmenách v tréningu a nových stimuloch, na ktoré telo nebolo zvyknuté. Keď však na druhý deň po tréningu svalovica „neprišla“, neznamená to, že sme svaly nedostatočne poškodili a nebudú rásť. Naháňať sa preto za ňou, nie je správna cesta.

 

Veríme, že sme vám pomohli zahodiť tieto mýty za hlavu a nebudete sa spoliehať na reči samozvaných odborníkov, ale danú problematiku si naštudujete radšej sami a utvoríte si na ňu názor sami, za pomoci rád, poskytnutých odborníkmi. Existuje však ešte mnoho mýtov, ktoré treba verejnosti vyvrátiť.