TEST: Racing simulátor SIMRACE: Zničil moje predsudky

V čom je výnimočnosť SIMRACE simulátora?

 

Zážitok, skvelá zábava a skutočný tréning v jednom! Cielim na maximálnu reálnosť a precíznu odozvu od jednotlivých komponentov. Pomocou motion systému spojeného so sedačkou Sparco, pocítite každú nerovnosť, prenos váhy auta, nedotáčavosť aj pretáčavosť, preťaženie, či dokonca „poskakovanie“ zadných kolies v danom momente. Vďaka elektromotorom, ktoré sú schopné generovať až 250 pohybov za sekundu, teda nenastane žiadne oneskorenie pohybu.

 

Väčšina okruhov, ktoré simulátor využíva, sú laserovo naskenované s odchýlkou 1 až 2 mm voči realite. Pri vývoji sa myslí aj na tie najmenšie detaily ako sú zmena priľnavosti v jednotlivých úsekoch na trati, výška a šírka obrubníkov, či veľkosti výbehových zón.

 

Pretvorenie pretekárskeho auta do virtuálneho sveta trvá mesiace tvrdej práce a zhromažďovania stoviek giga dát. Od zvuku, tisícov fotiek, 3D modelu a laser skenu, až po údaje z telemetrie, dokonca v niektorých prípadoch aj rozoberanie auta s cieľom odvážiť a odmerať jednotlivé komponenty. Vďaka spolupráci vývojárov s pretekárskymi tímami a jeho jazdcami je chovanie auta naozaj na nerozoznanie.

 

Pri jazde sa kladie dôraz na napätie vo svaloch, ktoré je možné vytvoriť jedine vtedy, ak pedále a volant zostanú fixné a hýbať sa bude iba jazdec. Napríklad pri brzdení môžeme vidieť, že na zápästie a predlaktie pretekára pôsobia rovnaké sily, ako pri skutočnej jazde.

 

Jednoduché simulátory, ktoré sa snažia pohybovať celou kabínou (vrátane volantu), by dokázali tieto tlaky napodobniť jedine vtedy, ak by vyvolávali presne rovnakú záťaž ako skutočné auto a ak by túto záťaž zároveň dokázali istú dobu udržať. Jednoduché simulátory s vibračným sedadlom nedokážu vyvolať napätie vo svaloch, rovnako ani ovplyvňovať vaše centrum rovnováhy.

 

Vďaka jedinečnej kombinácii vyššie popísaných techník sa docieli jedna z najpresvedčivejších a najdôveryhodnejších simulácií.

 

Výhody: 

  • Profesionálna sekvenčná radiaca páka
  • Simulácia straty zadnej trakcie a poskakovanie zadných kolies
  • CNC frézované pevné pretekárske pedále z nerezovej ocele
  • Zákazkový HIGH-END volant s integrovaným LED displejom a magnetickými pádlami
  • Okamžitá odozva bez oneskorenia pohybu
  • Aktívne prepojenie s telemetriou a laserovo skenované okruhy
  • Vynikajúci tréningový nástroj pre automobilových pretekárov
Dosť bolo teórie, poďme sa pozrieť, ako to vyzerá v praxi!

 

To, že existujú tieto racingové simulátory, som začal evidovať asi dva roky dozadu. Videl som ich na mnohých zábavných akciách, či autosalónoch. Priznám sa, že vždy som bol voči nim skeptický. Jednoducho som nedokázal pochopiť tomu, ako môže byť zážitok z jazdy na simulátore rovnako, alebo aspoň približne reálny ako v skutočnom aute na okruhu. Stále som to mal zafixované ako herný set ku PC, akurát s reálnymi komponentami, ktoré sa vám snažia navodiť lepší pretekársky zážitok. Našťastie som prestal polemizovať a rozhodol som sa tento Racing simulátor vyskúšať na vlastnej koži. Vybral som si na test pravdepodobne najreálnejší simulátor, ktorý je na Slovensku momentálne k dispozícii.  A to je SIMRACE simulátor v Žiline.

 

 

Ak sa chcete naučiť, alebo zlepšiť svoje schopnosti na okruhu, v cene dostanete aj profesionálneho inštruktora (samozrejme môžete jazdiť aj na vlastnú päsť), ktorý vám hneď na úvod vysvetlí, ako celý simulátor funguje. Následne máte možnosť vybrať si z viac ako 350 okruhov a 200 pretekársky automobilov. Ja som si vybral okruh Monza a na ten patrí Ferarri. Po nasadení rukavíc sa posadíte do skvelého športového sedadla, ako inak od firmy Sparco. Inštruktor vám utiahne bezpečnostné pásy ( aby ste nevyleteli  ), ktoré majú umocniť realistický zážitok. Keď sa v miestnosti zhasne svetlo vy sedíte v úplnej tme a  pred vami je iba kokpit auta zobrazený na troch 55” obrazovkách, poviete si: ,,Okey vyzerá to celkom reálne.,, Ale ako náhle sa auto naštartuje a vy ucítite tie vibrácie  V-osmičky 488 GT3, tak mne osobne na tele naskočila husia koža. Potom už iba stačí na sekvenčnej prevodovke zaradiť rýchlosť a vyraziť.

 

Aj keď ste, neviem aký dobrý jazdec, na začiatok je určite dobré využívať rady inštruktora, ktorý vám hovorí, kedy brzdiť, kedy a akú rýchlosť zaradiť, ako máte vchádzať a vychádzať zo zákruty. Jednoducho všetko, čo na danom okruhu potrebujete vedieť.  Mne tieto rady pomáhali natoľko, že som sa dokázal každým kolom zdokonaľovať a postupne som sa do toho celého dostával.

 

 

Bolo pre mňa fascinujúce cítiť kopance od prevodovky, odozvu od riadenia, tuhosť bŕzd, správanie zadnej nápravy, či každú jednu nerovnosť na trati. Doslova som nechápal, čo sa deje a musím priznať, že tento simulátor ma dokázal tak vtiahnuť do deja, že som si skutočne myslel, že reálne jazdím vo Ferrari na Monze. Pri tej rýchlosti a všetkých úkonoch, ktoré som robil som ani nemal šancu myslieť si niečo iné. Na simulátore je skvelé, že si môžete siahnuť až na svoj limit bez rizika ,,rozflákania,, seba, či auta. Aj keď, na druhú stranu v krízovej situácii naozaj očakávate skutočný náraz. 😀 V prípade kolízie, vám simulátor a inštruktor zo záznamu jazdy povie, kde bol ten moment, kde ste urobili chybu. V tomto vidím obrovské plus oproti realite.

 

Po polhodine jazdenia som už dokonale poznal okruh a jazdu som si neskutočne užíval. Ale chcel som skúsiť niečo ostrejšie. Keďže som mal okruh už naučený, nemalo zmysel ho meniť. Vybral som si však nové auto a to moje obľúbené Porsche GT3 v simulátore bolo k dispozícii iba vo verzii Cup, čo znamená, že ABS tam čakať netreba. Poviete si: ,,Však je to iba simulátor.,,  Ale tú zmenu auta cítite, ako keby naozaj presadnete do iného auta. Úkony, na ktoré som bol zvyknutý z Ferrari, som sa musel odznova učiť pre Porsche. Brzdné body, nájazdové rýchlosti, výjazdy boli podstatne iné. Nechápal som tomu. Po hodine intenzívneho jazdenia som mal naozaj dosť, čo sa týka kondície. Budem musieť viac trénovať. 🙂

 

Každopádne SIMRACE simulátor ma extrémne prekvapil svojou reálnosťou. Je to skvelý nástroj na zábavu a samozrejme aj na plnohodnotné tréningy amatérskych, alebo profesionálnych jazdcov.  Veď aj náš úspešný jazdec WTCR Maťo Homola sa o tomto  konkrétnom simulátore vyjadril takto:  ,,Na tomto simulátore plnohodnotne trénujem v rámci prípravy na jednotlivé okruhy šampionátu WTCR. Som maximálne spokojný s reálnosťou a odozvou simulátora a tento „virtuálny“ tréning viem efektívne preniesť do reálnych závodov.”

 

 

Vianoce sú už za dverami a ak máte niekoho, kto je srdcom pretekár a má túžbu si zajazdiť na obľúbenom okruhu v pretekárskom aute svojich snov, myslím si, že darčekovým poukazom na SIMRACE simulátor dokážete dokonale zabodovať.

 

Týmto by som sa chcel poďakovať celému tímu SIMRACE Žilina za ich ochotný a profesionálny prístup. Vďaka nim som získal cenné rady a skúsenosti, ktoré budem môcť ďalej využívať v reálnych autách na reálnych okruhoch.  Som presvedčený o tom, že toto nebol môj posledný tréning a s radosťou sa sem opäť vrátim, aby som sa ďalej zdokonaľoval.